Marketingplan

En marketingplan er en rapport, der skitserer din markedsføringsstrategi for det kommende år, kvartal eller måned. I dette indlæg kan du få tips og inspiration til din marketingplan.

blog-benchmarking-1

Hvad er en marketingplan?

At lære at skrive en marketingplan tvinger dig til at tænke over alle de vigtige ting, der medvirker til en effektiv marketingstrategi.

En veldefineret marketingplan hjælper dig med at holde fokus på dine markedsføringsmål. En marketingplan inkluderer typisk:

  • En oversigt over din virksomheds markedsførings- og reklamemål.
  • En beskrivelse af din virksomheds nuværende marketing position.
  • En tidslinje for, hvornår opgaver indenfor din marketingstrategi bliver afsluttet.
  • Key performance indicators (KPI’er), du vil tracke på.
  • En beskrivelse af din virksomheds målgruppe og kundebehov.

Uanset om du er et team, der prøver at sætte smartere markedsføringsmål eller en konsulent der prøver at sende din kunde i den rigtige retning, så er en sund marketingplan altid bakket op af god research og data.

Sådan laver du en marketingplan

Omfanget af din marketingplan varierer afhængigt af dets formål, eller hvilken type organisation den er beregnet til. For eksempel kan du lave en marketingplan, der giver et overblik over en hele en virksomheds markedsføringsstrategi eller blot fokusere på en bestemt kanal som SEO, social media marketing, content marketing mv.

Lad os se på, hvordan du udformer en god marketingplan

  • Skriv et simpelt resumé
  • Datadrevet marketing mål
  • Skitser din persona
  • Undersøg alle dine konkurrenter
  • Indstil nøjagtige nøglegrundlag og målestandard.
  • Lav en handlingsplan for din markedsføringsstrategi
  • Angiv retningslinjer for tracking eller rapportering

1. Simpelt resumé

En af de bedste måder at få folk til at læse din marketingplan, er med et velskrevet resumé. Et resumé introducerer læserne til din virksomheds mål, marketing sejre, fremtidige planer og andre vigtige kontekstuelle fakta.

Inkluder ting som:

  • Enkle marketingmål
  • Vigtige virksomheds milepæle
  • Fakta om dit brand
  • Medarbejdernes anekdoter
  • Fremtidige mål og planer

Prøv at holde dit resumé ret kort. Du skriver nemlig ikke en roman, så prøv at holde det under tre til fire afsnit.

2. Datadrevet markedsføringsmål

Dette er en af de vigtigste dele af hele marketingplan, så sørg for at tage dig god tid. Vær så specifik som muligt. Du skal sætte mål, der påvirker dit websites trafik, konverteringer og kundesucces – og brug altid reelle tal.

 

Undgå at skitsere vage mål som:

  • Få flere Facebook følgere.
  • Skriv flere blogindlæg
  • Forøg antallet af kunder der vender tilbage
  • Sænk afvisningsprocenten

I stedet skal du identificere nøgle præstationsmålinger, du vil påvirke, og den procentdel, du vil øge dem med.

  • Få 500 nye følgere på Facebook om måneden.
  • Skriv 10 blogindlæg om måneden
  • Forøg antallet af kunder der vender tilbage med 20% inden udgangen af 2021.
  • Sænk afvisningsprocenten med 2% inden udgangen af Q4.

3. Skitser din persona

At skitsere din persona er en vigtig del af en marketingplan, der ikke bør overses. Du bør ikke bare spørge, hvordan du kan få flest besøgende til din virksomhed, men hvordan du kan få de rigtige besøgende.

Hvem er dine ideelle kunder? Hvad er deres mål? Hvad er deres største problemer? Hvordan løser din virksomhed deres problemer?

Besvarelse af disse spørgsmål vil kræve masser af research, men det er vigtig information at få. Her er et par eksempler på, hvordan du kan indsamle din data.

  • Interview med dine kunder
  • Brug fokusgrupper
  • Undersøgelse andre virksomheder i samme branche
  • Undersøg dit publikum

Konkurrentanalyse

Dette afsnit hjælper dig med at identificere, hvem dine konkurrenter er, hvad de laver og hvordan du kan møve dig ind ved siden af dem, eller ideelt set overgå dem.

Din konkurrentanalyse skal typisk omfatte:

  • Hvem deres marketingteam er
  • Hvem er i ledelsen
  • Hvad er deres markedsføringsstrategi
  • Hvad deres salgsstrategi
  • Strategi for sociale medier
  • Deres markedsværdi / økonomi
  • Deres årlige vækst

Undersøg også med fordel de strategier, de bruger på tværs af deres:

  • Content marketing
  • Marketing på sociale medier
  • SEO
  • Video marketing

Prøv vores online SEO-konkurrentanalyse her.

5. Nøglegrundlag

Det er ret svært at planlægge fremtiden, hvis du ikke ved, hvor din virksomhed ligger lige nu.

Indstilling af basislinjer giver dig mulighed for mere nøjagtigt at spore dine fremskridt. Du vil også være i stand til bedre at kunne analysere, hvad der fungerede, og hvad der ikke fungerede, så du kan opbygge en stærkere strategi. Det vil helt sikkert hjælpe andre med også at forstå dine mål og strategi.

6. Handlingsplan for din markedsføringsstrategi

Efter at have trukket alle kontekstuelle oplysninger og relevante metrics ind i din marketingplan, er det tid til at nedbryde din marketingstrategi.

Mind maps er en effektiv måde at vise, hvordan en strategi med mange bevægelige dele binder sammen. Uanset hvordan du vælger at visualisere din strategi, skal dit team vide nøjagtigt, hvad de skal gøre.

At opdele din strategi i opgaver, vil gøre det lettere at gå til opgaven. En anden vigtig måde at visualisere din marketingstrategi er, at oprette en køreplan for et projekt. En køreplan for et projekt visualiserer tidslinjen for dit produkt med individuelle opgaver.

7. Retningslinjer for sporing af resultater

Færdiggør din marketingplan med en kort forklaring på, hvordan du planlægger at tracke og måle på dine resultater.

Ligesom de andre sektioner i din marketingplan kan du vælge, hvor specifik du vil være. Men der skal være nogle klare retningslinjer for, hvordan du måler fremskridtene og resultaterne af din marketingplan.

Som minimum skal dine retningslinjer for sporing af resultater angive:

  • Hvad du planlægger at tracke
  • Hvordan du planlægger at tracke resultater
  • Hvor ofte du planlægger at måle

Held og lykke med din marketingplan!

martino-figur

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Få en dialog om dit projekt

Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Download vores marketinganalyse
Få indsigt i online marketingkanaler