Marketingplan

En marketingplan er en rapport, der skitserer din markedsføringsstrategi for det kommende år, kvartal eller måned. I dette indlæg kan du få tips og inspiration til din marketingplan.

blog-benchmarking-1

Hvad er en marketingplan?

En marketingplan er med til at outline, hvordan din virksomhed skal handle i forbindelse med din markedsføring. Marketingplanen spiller en væsentlig rolle for din virksomhed, da den er et essentielt element for din virksomhed, da den er med til at vise hvilken retning din virksomhed skal tage samt hvilke resourcer der skal bruges for at opnå de resultater med din markedsføring.

At lære at skrive en marketingplan tvinger dig til at tænke over alle de vigtige ting, der medvirker til en effektiv marketingstrategi.

En veldefineret marketingplan hjælper dig med at holde fokus på dine markedsføringsmål. En marketingplan inkluderer typisk følgende punkter:

  • En oversigt over din virksomheds markedsførings- og reklamemål.
  • En beskrivelse af din virksomheds nuværende marketing position.
  • En tidslinje for, hvornår opgaver indenfor din marketingstrategi bliver afsluttet.
  • Key performance indicators (KPI’er), du vil tracke på.
  • En beskrivelse af din virksomheds målgruppe og kundebehov.

Uanset om du er et team, der prøver at sætte smartere markedsføringsmål eller en konsulent der prøver at sende din kunde i den rigtige retning, så er en sund marketingplan altid bakket op af god research og data.


Sådan laver du en marketingplan

Omfanget af din marketingplan varierer afhængigt af dets formål, eller hvilken type organisation den er beregnet til. For eksempel kan du lave en marketingplan, der giver et overblik over hele en virksomheds markedsføringsstrategi eller blot fokusere på en bestemt kanal som eksempelvis SEO, social media marketing eller content marketing.

Lad os se på, hvordan du udformer en god marketingplan

  • Skriv et simpelt resumé
  • Datadrevet marketing mål
  • Skitser din persona
  • Undersøg alle dine konkurrenter
  • Indstil nøjagtige nøglegrundlag og målestandard.
  • Lav en handlingsplan for din markedsføringsstrategi
  • Angiv retningslinjer for tracking eller rapportering

1. Simpelt resumé

En af de bedste måder at få folk til at læse din marketingplan, er med et velskrevet resumé. Et resumé introducerer læserne til din virksomheds mål, marketing sejre, fremtidige planer og andre vigtige kontekstuelle fakta.

Vi anbefaler at have følgende punkter inkluderet i et resumé:

  • Enkle marketingmål
  • Vigtige virksomheds milepæle
  • Fakta om dit brand
  • Medarbejdernes anekdoter
  • Fremtidige mål og planer

Derudover anbefaler vi, at du holder dit resumé ret kort. Du skriver ikke en roman, så prøv at holde det under tre til fire afsnit.

2. Datadrevet markedsføringsmål

Dette er en af de vigtigste dele af hele marketingplan, så sørg for at tage dig god tid. Vær så specifik som muligt. Du skal sætte mål, der påvirker dit websites trafik, konverteringer og kundesucces – og brug altid reelle tal.

Undgå at skitsere vage mål som:

  • Få flere Facebook-følgere.
  • Skriv flere blogindlæg
  • Forøg antallet af kunder der vender tilbage
  • Sænk afvisningsprocenten

I stedet skal du identificere nøgle præstationsmålinger, du vil påvirke, og den procentdel, du vil øge dem med.

  • Få 500 nye følgere på Facebook om måneden.
  • Skriv 10 blogindlæg om måneden
  • Forøg antallet af kunder der vender tilbage med 20% inden udgangen af 2021.
  • Sænk afvisningsprocenten med 2% inden udgangen af Q4.

3. Skitser din persona

At skitsere din persona er en vigtig del af en marketingplan, der ikke bør overses. Du bør ikke bare spørge, hvordan du kan få flest besøgende til din virksomhed, men hvordan du kan få de rigtige besøgende.

Hvem er dine ideelle kunder? Hvad er deres mål? Hvad er deres største problemer? Hvordan løser din virksomhed deres problemer?

Besvarelse af disse spørgsmål vil kræve masser af research, men det er vigtig information at få. Her er et par eksempler på, hvordan du kan indsamle din data.

  • Interview med dine kunder
  • Brug fokusgrupper
  • Undersøgelse andre virksomheder i samme branche
  • Undersøg dit publikum

Konkurrentanalyse

Dette afsnit hjælper dig med at identificere, hvem dine konkurrenter er, hvad de laver og hvordan du kan møve dig ind ved siden af dem, eller ideelt set overgå dem.

Din konkurrentanalyse skal typisk omfatte:

  • Hvem deres marketingteam er
  • Hvem er i ledelsen
  • Hvad er deres markedsføringsstrategi
  • Hvad deres salgsstrategi
  • Strategi for sociale medier
  • Deres markedsværdi / økonomi
  • Deres årlige vækst

Undersøg også med fordel de strategier, de bruger på tværs af deres:

  • Content marketing
  • Marketing på sociale medier
  • SEO
  • Video marketing

Prøv vores online SEO-konkurrentanalyse her.

5. Nøglegrundlag

Det er ret svært at planlægge fremtiden, hvis du ikke ved, hvor din virksomhed ligger lige nu.

Indstilling af basislinjer giver dig mulighed for mere nøjagtigt at spore dine fremskridt. Du vil også være i stand til bedre at kunne analysere, hvad der fungerede, og hvad der ikke fungerede, så du kan opbygge en stærkere strategi. Det vil helt sikkert hjælpe andre med også at forstå dine mål og strategi.

6. Handlingsplan for din markedsføringsstrategi

Efter at have trukket alle kontekstuelle oplysninger og relevante metrics ind i din marketingplan, er det tid til at nedbryde din marketingstrategi.

Mindmaps er en effektiv måde at vise, hvordan en strategi med mange bevægelige dele binder sammen. Uanset hvordan du vælger at visualisere din strategi, skal dit team vide nøjagtigt, hvad de skal gøre.

At opdele din strategi i opgaver, vil gøre det lettere at gå til opgaven. En anden vigtig måde at visualisere din marketingstrategi er, at oprette en køreplan for et projekt. En køreplan for et projekt visualiserer tidslinjen for dit produkt med individuelle opgaver.

7. Retningslinjer for sporing af resultater

Færdiggør din marketingplan med en kort forklaring på, hvordan du planlægger at tracke og måle på dine resultater.

Ligesom de andre sektioner i din marketingplan kan du vælge, hvor specifik du vil være. Men der skal være nogle klare retningslinjer for, hvordan du måler fremskridtene og resultaterne af din marketingplan.

Som minimum skal dine retningslinjer for sporing af resultater angive:

  • Hvad du planlægger at tracke
  • Hvordan du planlægger at tracke resultater
  • Hvor ofte du planlægger at måle

Held og lykke med din marketingplan!

Læs også vores indlæg om B2B-marketingplan, hvor vi giver nogle mere konkrete tips til B2B-virksomheder.


Ofte stillede spørgsmål om marketingplan

Hvad er bruges en marketingplan til?

Marketingplanen bruges som en roadmap for en virksomheds marketingplanlægning. Det hjælper din virksomhed med at identificere målgruppe, marketingmål samt hjælper med at udarbejde strategier som kan få en virksomhed til at nå sine mål. Derudover hjælper marketingplanen også med at allokere, hvilke ressourcer der skal bruges og, hvor mange penge der skal bruges for at opnå succes med sin marketing.

Hvem bruger en marketingplan?

En marketingplan udarbejdes af marketingafdelingen i virksomheden og bruges af hele virksomheden som en guideline for, hvordan ledelsen og afdelingerne i virksomheden skal handle for at nå de mål, som virksomheden stræber efter at opnå.

Hvordan laver man en marketingplan?

Der findes ikke en decideret opskrift på hvordan man skal udarbejde en marketingplan, men der er nogle trin som oftest går igen i de fleste marketingplaner såsom at lave en konkurrentanalyse, markedsanalyse samt en handlingsplan for, hvordan man skal udføre sin markedsføringsstrategi.

Hvor ofte skal man opdatere sin marketingplan??

Du bør som udgangspunkt revurdere din marketingplan en gang om året for at undersøge, om den bør opdateres. Dette er for at sikre, at din virksomhed er up-to-date med, hvordan markedet og konkurrencen er. Revurderingen af marketingplanen er også med til at sikre, om planen er effektiv eller om der skal foretages nogle ændringer for at forbedre marketingplanen.

martino-figur-komprimeret

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se författare
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har mottagit din förfrågan

Tak for din forespørgsel. Vi sätter pris på möjligheten att diskutera detta projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores marketinganalyse
    Få indsigt i online marketingkanaler
    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing