Marketingstrategi

En marketingsstrategi omhandler din virksomheds overordnede marketingplan, der laves for at lokke potentielle kunder til din butik med det formål at de køber fra dig

blog-marketingmix

Hvad er en marketingstrategi?

I din virksomheds marketingstrategi skal stå alle din virksomheds marketingmål. Først når disse er skrevet ned, er det muligt at lave en plan for hvordan du gerne vil opnå disse mål. Strategiens formål er at promovere dine varer eller serviceydelser, så du får en masse salg i hus.

Det er vigtigt at din marketingstrategi udarbejdes ud fra en markedsundersøgelse. En strategi uden data, er nemlig ikke meget værd. Du er nødt til at undersøge markedet med data, der kan bekræfte hvilken vej der er bedst at bevæge sig i mod. Det kan eksempelvis være den målgruppe du henvender dig til.

Marketingstrategien kan nemlig hjælpe dig med at identificere de mest attraktive kunder, samt gøre dig klogere på deres behov. Med den info vil din marketing kunne blive meget mere skarp og målrettet mod den mest profitable målgruppe, ift. hvordan du skal kommunikere dem dem, hvilke kanaler du skal anvende mv.

Din marketingstrategi er langsigtet

Marketingstrategien er virksomhedens meget langsigtede strategi, som omhandler de helt overordnede tanker om hvordan virksomheden vil promoveres. Dvs. når du planlægger den, ser du frem ad, og ikke nødvendigvis bare et år – den kan bevæge sig meget længere ud til fremtiden.

Under marketingstrategien ses den overordnede marketingplan, som er den planlægning der skal sørge for, at målet om virksomhedens marketing strategi blive opnået.

En marketingstrategi har det grundlæggende mål at opnå en konkurrencemæssig fordel, som også ofte betegnes som en competitive advantage.

Et eksempel herpå at virksomheden Ferrari, der har et ry godt at producere biler der holder en høj værdi. Årsagen til at Ferrari har dette omdømme og desuden lever op til det, er ikke noget som er helt tilfældigt. Det har været en meget langsigtet strategi for denne virksomhed, at positionere sig på markedet som den type udbyder.

Marketingstrategier

De fleste virksomheder (hvis ikke alle) ønsker mest mulig synlighed, for at få så mange penge i kassen som muligt. For at få penge i kassen er det oftest nødvendigt at markedsføre sine produkter eller ydelser – så det går meget godt hånd i hånd.

Vi har samlet en oversigt herunder, hvor du kan få et overblik over mulige måder at markedsføre sig på. Afhængig af dit budget, branche mv. vil nogle af mulighederne være mere fordelagtige for netop din virksomhed end andre.

Eksempler på marketingstrategier:

  • Skriv på sociale medier
  • Lav videomateriale
  • Begynd at blogge
  • Søgemaskineoptimér dit website
  • Benyt dig af influencers
  • Skab en “lead magnet”.
  • Benyt dig af LinkedIn Ads med retargeting
  • Sæt dig ind i og benyt Facebook
  • Benyt instagram annoncering
  • Lav et affiliate program
  • Brug marketing automation
  • Få reklame på busser
  • TV-reklame
  • Deltag i et relevant TV program
  • Køb en radioreklame
  • Hold et event
  • Hold et webinar
  • Køb RTB bannerannoncering
martino-figur

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Få en dialog om dit projekt

Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Gratis webinarer og seminarer for ledere
Få input til din Google Marketing-strategi