USP (Unique Selling Proposition)

Derfor er det afgørende for alle virksomheder at forstå, hvordan man identificerer sin USP (unique selling point) eller på dansk: unikke salgsargument, som skal hjælpe dig med at tage beslutninger om branding og marketing.

blog-mobilvenlighed

Hvad er USP?

USP er en forkortelse for Unique Selling Proposition eller Unique Selling Point og betegner de fordele og salgsargumenter, som adskiller din virksomhed og dine produkter fra andre virksomheder og andre produkter. Det er med andre ord det, der gør lige netop din virksomhed bedre end konkurrenterne, og de fordele som gør, at din målgruppe skal vælge netop din virksomhed.

At udarbejde gode USP’er hjælper altså din virksomhed med at fokusere på jeres marketingstrategi og salgsbudskaber og påvirker dermed jeres måde at kommunikere og brande jer selv på. En USP er ikke bare overskriften på din hjemmeside. Det er en position, som din virksomhed tager som en helhed, der kan integreres i dine produkter, dit brand og den oplevelse, du giver kunderne.

Konkurrence er den naturlige del af erhvervslivet, især for e-handelsvirksomheder. Kunder er overvældet af muligheder på internettet, og de vil hurtigt vide præcist, hvad der gør et produkt eller mærke anderledes end et andet. At kende den rigtige måde at placere sin virksomhed og sine produkter på, kan derfor betyde forskellen mellem at skille sig ud og blende ind.

USP

Eksempler på områder i en virksomheds USP’er.


Hvad adskiller dig fra konkurrenterne?

Dine USP’er skal fokusere på virksomhedens styrker og skal være baseret på, hvad der gør dit brand eller produkt særligt unikt og værdifuldt for dine kunder. At være ”unik” er sjældent en stærk USP i sig selv. Du er nødt til at skelne omkring et aspekt, som din målgruppe holder af, ellers vil din måde at kommunikere på ikke være særlig effektiv.

En overbevisende USP skal:

  • Være selvsikker men forsvarlig.
  • Fokusere på hvad dine kunder sætter pris på! “Unikt” tæller ikke meget, hvis det ikke er noget, din målgruppe virkelig holder af.
  • Være mere end et slogan: Selvom et slogan er en måde, din USP kan kommunikeres på er det også noget, du kan bruge på andre områder af din virksomhed, lige fra din returpolitik til din forsyningskæde.

Det er ikke nødvendigvis det du sælger, der skal være unikt men den besked du vælger at fokusere på.


Hvad er en USP ikke?

Når du skal lave din USP, er det vigtigt at vide, hvad en USP ikke er. Din USP er ikke et tilbud, såsom: Få 10 % i rabat, gratis forsendelse, god kundeservice eller en attraktiv returpolitik.

Det kan være super gode salgsargumenter, da de kan være overbevisende og effektive. Desværre er de bare ikke unikke alene, og det er heller ikke tiltag der er lette at forsvare, da ​​dine konkurrenter nemt kan kopiere dem.


Ofte stillede spørgsmål

Hvad er USP?

USP er dine unikke salgsargumenter, som adskiller din virksomhed og dine produkter fra dine konkurrenter.

Hvad er USP en forkortelse for?

USP er en forkortelse for Unique Selling Proposition eller Unique Selling Point. På dansk bruges almindeligvis den engelske forkortelse.

Hvad er eksempler på USP'er?

Eksempler på USP’er kan eksempelvis være, at du tilbyder brugersupport døgnet rundt alle årets dage, eller at dine produkter kun indeholder naturlige biodynamiske ingredienser.

Hvad er ESP?

ESP er en forkortelse for Emotional Selling Proposition og betegner emotionelle USP’er, altså de følelsesmæssige effekter, som dine produkter skaber hos kunden.

henning-figur-komprimeret

Henning Madsen

Founder & Head of SEO

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Henning Madsen og få en dialog om dit projekt.

henning-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Gratis SEO-webinarer for ledere
    Få input til din Google Marketing-strategi
    Gratis SEO-webinar
    Få input til din Google Marketing-strategi