USP (Unique Selling Point)

Derfor er det afgørende for alle virksomheder at forstå, hvordan man identificerer sin USP (unique selling point) eller på dansk: unikke salgsargument, som skal hjælpe dig med at tage beslutninger om branding og marketing.

blog-mobilvenlighed

Hvad er USP (Unique Selling Point)?

Dit unique selling point, som i daglig tale ofte omtales USP, skal du se som den eneste ting, der gør lige netop din virksomhed bedre end konkurrencen. Det er en fordel, der får din virksomhed til at skille sig ud fra konkurrenterne, når kunden sammenligner jer.

At udarbejde en god USP hjælper altså din virksomhed, med at fokusere på jeres marketingstrategi og påvirker jeres måde at kommunikere, brande og andre marketingtiltag.

Din USP er altså en del af din virksomhed, som du ønsker at belyse overfor kunden, der adskiller dine produkter og dit brand fra dine konkurrenter.

En USP er ikke bare overskriften på din hjemmeside. Det er en position, som din virksomhed tager som en helhed, der kan integreres i dine produkter, dit brand og den oplevelse du giver kunderne.

Konkurrence er den naturlige del af erhvervslivet, især for e-handelsvirksomheder, hvor det ikke kun er dine lokale konkurrenter, du skal bekymre dig om.

Kunder er overvældet af muligheder, og de vil hurtigt vide præcist hvad der gør et produkt eller mærke anderledes end et andet. At kende den rigtige måde at placere dig selv og sine produkter på, kan betyde forskellen mellem at skille sig ud og blende ind.

Hvad adskiller dig fra konkurrenterne?

Din USP skal fokusere på virksomhedens styrker og skal være baseret på, hvad der gør dit brand eller produkt særligt unikt og værdifuldt for dine kunder. At være ”unik” er sjældent en stærk USP i sig selv. Du er nødt til at skelne omkring et aspekt, som din målgruppe holder af, ellers vil din måde at kommunikere på ikke være særlig effektiv.

En overbevisende USP skal være:

  • Selvsikker men forsvarlig.
  • Fokusere på hvad dine kunder sætter pris på! “Unikt” tæller ikke meget, hvis det ikke er noget, din målgruppe virkelig holder af.
  • Mere end et slogan: Selvom et slogan er en måde, din USP kan kommunikeres på er det også noget, du kan bruge på andre områder af din virksomhed, lige fra din returpolitik til din forsyningskæde.

Det er ikke nødvendigvis det du sælger, der skal være unikt men den besked du vælger at fokusere på.

Hvad er en USP ikke?

Når du skal lave din USP – er det vigtigt at vide hvad en USP ikke er. Din USP er ikke et tilbud, såsom: Få 10 % i rabat, gratis forsendelse, god kundeservice eller en attraktiv returpolitik.

Det kan være super gode salgsargumenter, da de kan være overbevisende og effektive. Desværre er de bare ikke unikke alene, og det er heller ikke tiltag der er lette at forsvare, da ​​dine konkurrenter nemt kan kopiere dem.

henning-figur

Henning Madsen

Partner & Head of SEO

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Henning Madsen og få en dialog om dit projekt.

henning-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Få en dialog om dit projekt

Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Gratis webinarer og seminarer for ledere
Få input til din Google Marketing-strategi