Hvis du vil varetage arbejdet med SEO selv, kan du benytte et udvalg af følgende værktøjer til at effektivisere indsatserne og optimere resultaterne. Værktøjerne er opdelt i lidt forsimplede kategorier, idet mange værktøjer har forskellige anvendelsesområder.
Et af verdens førende og mest omfattende SEO-værktøjer. Med udgangspunkt i en enorm datamængde kan SEMrush give dig den indsigt, der er nødvendig for, at du kan få det optimale ud af dit arbejde med SEO. SEMrush kan blandt andet give dig indsigt i din synlighed på Google, effekten af dit indhold, relevante søgeord, indgående links, dine annoncekampagner og dine konkurrenters strategier.
Siteimprove er en SaaS-løsning, som hjælper organisationer med at realisere deres digitale potentiale ved at give teams dataindsigt med handlingsorienterede løsningsanbefalinger til at forbedre deres website og skabe vækst. Siteimprove har mere end 550 medarbejdere fordelt på 13 lokationer, som hjælper mere end 7.200 kunder over hele verden. De er en del af World Wide Web Consortium.
Et alsidigt alt-i-et SEO-værktøj, der kan give dig indsigt i din synlighed på Google, dit indhold, relevante søgeord, indgående links, dine annoncekampagner, sociale medier, dine konkurrenter og meget mere. Datagrundlaget og beregningerne er anderledes end i SEMrush, og derfor er Searchmetrics et godt supplement til SEMrush for dem, der arbejder professionelt med SEO.
Et komplekst og alsidigt SEO-værktøj, som vi varmt kan anbefale. Især hvis du vil have indsigt dine jeres konkurrenters Google-positioner, links, indholdsstyrke og meget mere. Særligt på linkfronten gør Ahrefs det godt. Ahrefs kan hurtigt give dig inspiration og ideer til, hvordan du selv kan blive endnu mere konkurrencedygtig i forhold til både søgemaskineoptimering og Google Ads.
En kombination af fire effektfulde softwareprogrammer, som tilsammen hjælper dig med alle væsentlige dele af SEO-processen. SEO PowerSuite indeholder et program til teknisk analyse, søgeordsanalyse og linkanalyse samt en meget effektiv ranktracker, der kan vise din position på Google på et ubegrænset antal relevante søgeord, du selv indtaster. Virker til både PC og Mac.
Et gratis værktøj fra Google, der kan give dig information om problemer, uhensigtsmæssigheder og forbedringsmuligheder på dit website med relation til din synlighed på Google. Du kan desuden få indsigt i, hvordan de besøgende finder frem til dit website, og du kan indsende information om dit website til Google og derved forbedre Googles indeksering af websitet.
Et analyseprogram, der kan analysere en lang række tekniske parametre med relation til brugervenligheden og SEO-venligheden af dit website. Du kan blandt andet få et overblik over indekseringsproblemer, døde links, duplikeret indhold, Title Tags, Meta Descriptions, H-tags, webadresser og omdirigeringer. Gratisversionen kan analysere op til 500 undersider på et domæne.
Et teknisk analyseværktøj, der kan stort set det samme som Screaming Frog. Fordelen ved DeepCrawl er, at det er et mere visuelt værktøj end Screaming Frog, og at du automatisk kan få notifikationer, hvis der opstår problemer på dit website. DeepCrawl er browserbaseret og kan derfor tilgås fra alle typer af enheder – modsat Screaming Frog, der skal downloades til computeren.
Et teknisk analyseværktøj, der kan analysere dit website og på den baggrund give dig konkrete anbefalinger til, hvordan du kan forbedre websitet SEO-mæssigt. Anbefalingerne vedrører både indholdet og mere tekniske områder som eksempelvis dit sitemap og robotx.txt. Værktøjet er gratis, men så må du til gengæld leve med, at det kun virker til Windows.
Et gratis værktøj fra Google, der kan hjælpe dig med at hastighedsoptimere dit website. Værktøjet scanner automatisk hele dit domæne og giver dig derefter en score fra 0 til 100 suppleret med en række forslag til, hvordan du kan optimere websitets loadtid (indlæsningshastighed). Forslagene er gradueret i to kategorier alt efter vigtigheden og effekten af dem.
Et godt supplement til Google PageSpeed Insights. Funktionaliteten er stort set den samme, men løsningsforslagene er væsentligt mere detaljerede. Vælg ”Stockholm, Sweden” under ”Test from” for at få de mest retvisende resultater. Gratisversionen fungerer ganske udmærket. Hvis du køber et abonnement, kan du kontinuerligt overvåge dit websites hastighed, oppetid og ydeevne.
Et enkelt værktøj, der ligesom Google Search Console kan give dig indsigt i, hvordan søgemaskinerne ser dit website. Du kan med andre ord se, om søgemaskinerne er i stand til at læse og indeksere indholdet (teksten) på dit website, eller om der er indhold, som søgemaskinerne af den ene eller anden grund ikke kan læse.
Et simpelt og gratis værktøj, der giver dig indsigt i, om Google anser dit website for at være mobilvenligt. Hvis ikke det er tilfældet, får du nogle overordnede forslag til, hvordan du gør websitet mobilvenligt. Hvis dit website er mobilvenligt, men Google mener det modsatte, kan det skyldes, at Google har problemer med at indeksere dit website.
Et gratis analyseværktøj, der giver dig mulighed for at teste dit website for HTML-fejl. Fejlene har normalt ikke direkte indflydelse på din synlighed på Google, men de kan have en negativ indflydelse på brugeroplevelsen og websitets loadtid og derved sekundært også på Googles vurdering af dit website. Mange fejl (også selvom de markeres med rød) er mere eller mindre ubetydelige.
Minder på mange områder om Keyword Tool og Google Søgeordsplanlægning, men det er et mere avanceret værktøj, og det bygger på et andet datasæt, hvilket betyder, at forslagene til søgeord og søgefraser er nogle andre. Udover antallet af månedlige søgninger på hvert søgeord kan du blandt andet se konkurrencen på hvert søgeord og de 10 bedst placerede websites på hvert søgeord.
Et dansk kommercielt søgeordværktøj, der kan give dig idéer til emner at skrive om, ud fra hvad folk søger efter. Det er et fint alternativ til Google Søgeordsplanlægning, som især er velegnet til at finde søgefraser og spørgsmål.
Et værktøj der lader dig indtaste et søgeord og giver derefter en oversigt over spørgsmål, der søges efter på Google og Bing, hvor søgeordet indgår. Du kan med andre ord få en viden om, hvilke spørgsmål din målgruppe ønsker besvaret, og du kan på den baggrund skrive tekster, der er mere relevante for din målgruppe. Værktøjet er gratis, og det understøtter en række forskellige sprog, herunder dansk (vælg ”DA” under Country).
Et omfattende analyseprogram med et brugervenligt user interface og gode pædagogiske forklaringer af alle fejlkilder. Programmet giver et solidt indblik i de fleste on-page seo-faktorer (teknik og indhold), med undtagelse loadtid, hvor værktøjet endnu er mangelfuldt (hertil kan i stedet benyttes eksempelvis GTmetrix eller Pingdom Website Speed Test).
Et program, der på mange måder minder om Website Auditor. Det er en anelse mere komplekst og derfor også mindre brugervenligt. Til gengæld rummer det blandt andet også mulighed for test af loadtid. Programmet er ligesom Website Auditor desktop-baseret og virker til både PC og Mac.
Vurderer automatisk, hvor godt indholdet på dit website er SEO-optimeret og giver dig derefter en række konkrete og let håndgribelige forbedringsforslag. Forbedringsforslagene holdes løbende opdaterede, blandt andet som følge af et rådgivningsmæssigt samarbejde mellem InboundCPH og SiteAttention. SiteAttention giver dig desuden et visuelt overblik over, hvordan dine optimerede sider klarer sig på Google, og skiller sig på den måde positivt ud fra andre lignende værktøjer. SiteAttention kan integreres direkte i alle større CMS-systemer.
Et SEO-tool fra Moz.com, der kan vurdere, hvor godt indholdet på dit website er SEO-optimeret. Hver underside vurderes enkeltvist, og værktøjet præsenterer dig derefter for en prioriteret liste over forbedringsforslag til indholdet. Værktøjet analyserer blandt andet indekserbarhed, brug af søgeord, overskrifter, billeder, Title Tag og Meta Description.
Et plugin til WordPress, som automatisk vurderer, hvor godt indholdet på dit website er SEO-optimeret. Hver underside vurderes enkeltvist, og værktøjet giver dig derefter en række konkrete og let håndgribelige forbedringsforslag. Yoast SEO gør det desuden gør det nemt at tilføje et Title Tag og en Meta Description til hver underside. Vurderingen af læsbarheden er mindre vigtig (og ikke altid retvisende).
Et billigt, men mindre brugervenligt, alternativ til One Page Grader og Yoast SEO. Ranks NL analyserer indholdet på dit website, en eller flere sider af gangen, og præsenterer dig derefter for en række forbedringsforslag. Forbedringsforslagene er ikke altid konkrete forslag, men data du selv skal tolke og bruge på den rette måde. Det er derfor et værktøj, som kræver en større teknisk viden end de andre værktøjer.
Kan tjekke, om indholdet på dit website er unikt, eller om der forekommer duplikeret indhold andre steder på internettet. Duplikeret indhold opstår, når identisk eller næsten identisk indhold optræder på to eller flere forskellige webadresser, og det kan medføre en straf fra Google. Gratisversionen kan kun analysere sider enkeltvist. Betalingsversionen kan analysere op til 10.000 sider på én gang.
Kan ligesom Copyscape analysere dit website for duplikeret indhold. Siteliner analyserer og sammenligner dog kun indhold på selve jeres website – men det gør den til gengæld rigtig godt. For hver side kan du se procentandelen af duplikeret indhold, og hvor det duplikerede indhold stammer fra. Du kan analysere op til 250 sider (på én gang) med gratisversionen og op til 25.000 sider med betalingsversionen.
Et af de bedste og mest populære linkbuilding-værktøjer. Værktøjet kan give dig viden om, hvordan du kan skabe nye links, hvordan du kan optimere dine eksisterende links, og hvad der kræves for at opnå en højere position på Google. Du kan få værdifuld viden gennem analyser af dine konkurrenters linkprofil, og med Ahrefs Alerts kan du få besked, når din virksomhed omtales online.
Et populært linkbuilding-værktøj, der kan mange af de samme ting som Ahrefs. Du kan blandt andet få et overblik over nye links, tabte links og ankertekster, ligesom at du naturligvis også kan få et indblik i dine konkurrenters links. Majestic SEO er mere brugervenligt og billigere end Ahrefs, men til gengæld også mere begrænset i funktionalitet, og datagrundlaget er ikke helt så stort og præcist som i Ahrefs.
Et linkbuilding-værktøj i den dyre ende – men pengene er godt givet ud. Med LinkResearchTools får du et professionelt alt-i-et linkbuilding-værktøj, der kombinerer data fra 25 forskellige datakilder med henblik på at sikre dig den mest retvisende og komplette data. LinkResearchTools tilbyder et stort antal funktioner, der giver dig de bedste muligheder for at forbedre din linkprofil.
Et forholdsvis simpelt, men til gengæld meget brugervenligt linkbuilding-tool. Open Site Explorer indeholder en række grundlæggende funktioner, heriblandt muligheden for at se nye links, se tabte links, analysere dine konkurrenters links og se links, du kan genvinde. Med et abonnement på Open Site Explorer får du samtidig adgang til en lang række andre gode SEO-tools på Moz.com.
Et gratis analyse- og rapporteringsværktøj fra Google, der kan give dig indsigt i de besøgendes adfærd på dit website. Du kan blandt andet se antallet af besøgende, antallet af sidevisninger, hvordan de besøgende har fundet frem til dit website, og hvilke undersider de besøger oftest. På den baggrund kan du bedre vurdere, i hvor høj grad dine SEO-mæssige tiltag har den ønskede effekt.
Et dansk alternativ til Google Analytics. Det unikke ved Netminers er deres avancerede segmenteringsværktøjer og deres personaliserede brugerflader (som dog også kan være en ulempe, idet du skal opsætte alt selv). Netminers InSight har et unikt Webmapping-system, der visualiserer brugerne og deres navigationsmønstre, og et spørgeskema-modul, der gør det muligt at foretage adfærdsbaserede, kvalitative analyser.
Et kommercielt analyse- og rapporteringsværktøj målrettet større virksomheder. Den primære fordel ved Adobe Analytics frem for Google Analytics er de utallige tilpasningsmuligheder, der gør det muligt for dig at få meget specialiserede data om brugerne på dit website – og samtidig frasortere al den data, du ikke har brug for.
Et gratis tagadministrationssystem fra Google, som gør det nemmere for dig at administrere din tags (heriblandt sporingskoden til Google Analytics) og gør det muligt at få mere brugbar data ud af dine tags. Med Google Tag Manager kan du styre og optimere alle dine tags via et brugervenligt kontrolpanel, og du får på den måde et bedre datagrundlag at vurdere din SEO-indsats ud fra.
Et open source program, der kan analysere logfiler på ftp-servere, mailservere, proxyservere og lignende. Programmet præsenterer den information, loggen indeholder, i let aflæselige tabeller og diagrammer. Det er med andre ord slut med at bladre gennem komplekse og endeløse logfiler. AWStats kan analysere logfiler fra blandt andet Apache, WebStar og IIS.
Et tilføjelsesværktøj til internetbrowseren, der viser en række SEO-oplysninger direkte i browservinduet – i en brugertilpasset toolbar og under hvert søgeresultat på Google. Du får med andre ord præsenteret relevant data om de enkelte websites, mens du bevæger dig rundt på internettet. Dataen omfatter blandt andet søgeordstæthed, interne og eksterne links, mobilvenlighed, Title Tag og Meta Description.
Et populært og simpelt SEO-værktøj, som kan give dig indsigt i dine nuværende og historiske positioner på Google på udvalgte søgeord. Du kan tilsvarende se dine konkurrenters positioner og historiske udvikling. AccuRanker kan integreres med Google Analytics og med Google Search Console. Et prisvenligt og brugervenligt værktøj, man hurtig bliver afhængig af.
Et alternativ til AccuRanker – og et populært et af slagsen. Og det er ikke uden grund, for Advanced Web Ranking har et meget præcist datasæt, og dataen præsenteres på en brugervenlig og let tilgængelig måde. Advanced Web Ranking kan ligesom AccuRanker integreres med både Google Analytics og Google Search Console.
Et alsidigt og prisbilligt SEO-værktøj til bureauer og små virksomheder. Værktøjet dækker en række af de helt centrale SEO-behov, heriblandt automatisk rank tracking, søgeordsanalyser, tekniske analyser og linkanalyser. Værktøjet kan opsættes til automatisk at udsende mails med SEO-rapporter til eksempelvis nøglemedarbejdere, samarbejdspartnere eller kunder.
En udvidelse til Excel, der giver dig adgang til knap 100 forskellige formelfunktioner, som kan bruges i arbejdet med SEO. Funktionerne kan eksempelvis tjekke Title Tags og Meta Descriptions og analysere søgeordstætheden på websitet. Konkret virker værktøjet ved, at en formelfunktion indtastes i en celle, hvorefter cellen returnerer en meningsfuld tekst, værdi eller fejlbesked.
Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering (SEO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO? Kontakt Henning Madsen og få en dialog om dit SEO-projekt.
Step 1 / 3