Marketing automation

Marketing automation er software der effektivt automatisere dine marketingaktiviteter, så du kan fokusere på at skabe værdi andre steder i virksomheden, mens dele af din marketing er automatiseret. Bliv klogere på dette fantastiske ''værktøj'' i denne artikel.

blog-pogo-sticking

Hvad er marketing automation?

Marketing automation går lidt hånd i hånd med inbound marketing, hvor salg kommer til dig via et content drevet marketing system, som er automatiseret.

En god marketing automation strategi kan kommunikere med et stort antal leads via personliggjort content til den enkelte potentielle kundes situation, behov og købevillighed.

Dette er muligt, eftersom systemet både er i stand til at tracke og analysere, hvad dine potentielle kunder finder interessant, samt hvor langt de er i købsprocessen via data om deres besøg på dit website.

På den måde har du mulighed for at varme dine potentielle kunder op med målrettet og specifikt indhold – helt automatisk, og din salgsafdeling risikerer ikke længere, at ringe til kunder for tidligt i købsprocessen.

Du kan gøre brug af denne metode uanset om du er B2B, B2C, har en hjemmeside eller arbejder indenfor e-commerce.

Marketing automation eksempler

Et simpelt eksempel kan være, at dit system blot sender en ”tak for dit download af vores e-bog” eller ”tak for tilmelding til vores webinar”. Kunne måske måske forestille dig manuelt at sende en takkemail ud til alle dem, der downloader din e-bog? nej vel 🙂

Du kan også bygge emails automationer op, hvor et signup til dit nyhedsbrev aktivere, at din platform automatisk sender et relevant mailflow med specifikt indhold til den enkelte potentielle kunde. Formålet er selvfølgelig altid at varme den potentielle kunde op til et salg.

Eksempler herpå kan være:

  • En kvinde søger på Google efter svar på et spørgsmål, som hun har om online marketing. Her falder hun over dit website, der ligger som en af de øverste links i søgemaskinen, eftersom du heldigvis har skrevet en god SEO tekst der matcher hendes svar. Hun trykker på dit link og læser.
  • I en pop-up nede i venstre hjørne kan hun se, at du lige nu tilbyder et gratis webinar om selvsamme emne. Hun skal blot kvittere med hendes mailadresse, for at reservere en plads. Det vil hun meget gerne deltage i, så hun acceptere vilkårene.
  • Fordi du har et automatiseret system, så sender du hende automatisk en e-mail med informationer om det pågældende webinar.
  • Ikke så mange dage efter det afholdte webinar så sender dit system en ny automatisk mail til den samme kvinde, der eksempelvis kan tilbyde hende et gratis uddrag af nye bog om marketing. Hun lærte meget på dit webinar, så det siger hun ikke nej tak til.
  • Idet hun trykker på ”ja tak” knappen, sender dit system automatisk en mail i stil med, ”tak for dit download – her er e-bogen”.
  • Efterfølgende kan dette lead blive overdraget til en salgsafdeling, der kan ringe kvinden op og sælge den fulde udgave af af din nye bog, eller også kan dit automationssystem selv gøre det resterende arbejde, for at varme kvinden op til at købe hele din nye bog online.
  • Da kvinden signede op med hendes mailadresse, så startede det automatiserede mailflow altså. Formålet her var at varmende hende op med målrettet indhold, til at hun til sidst ender med at købe hele din nye bog. Det er altså et salg til en kvinde, der blot søgte et svar på Google om marketing, som nu er endt med at blive din kunde.

Hvordan kommer jeg i gang med marketing automation?

Din første opgave bliver at bygge rigtig gode workflows op, der indeholder kvalitetsindhold som dit automationssystem kan anvende, når det skal sende sende specifikt og målrettet indhold ud til dine potentielle kunder.

Derefter skal du vælge en udbyder.

Der findes flere forskellige automations tools, som du kan gøre brug af de fleste samler alle marketingindsatser på én platform, hvilket kan være en stor fordel. På den måde kan du nemt få et 360 graders perspektiv over dine potentielle kunder, der skal varmes op til at købe dit produkt eller din service.

HubSpot er nok den mest populære platform, du kan anvende til din marketing automation hvis du er en B2B virksomhed. Denne udbyder har ligeledes samlet alle værktøjer, du behøver i ét sytem såsom CRM, CMS, blogging, e-mail marketing, SEO, social media management og salgsstyring.

De fleste hyrer enten et bureau eller en specialist til dette arbejde, men det er muligt at udføre det selv.

henning-figur

Henning Madsen

Partner & Head of SEO

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til marketing automation, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på marketing automation? Kontakt Henning Madsen og få en dialog om dit projekt.

henning-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Få en dialog om dit projekt

Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Download vores marketinganalyse
Få indsigt i online marketingkanaler