E-mail marketing

E-mail marketing er marketing der promoveres via emails. I dag handler email marketing om langt mere end blot, at en virksomhed sender et nyhedsbrev ud til dem, som de har stående på deres mailingliste. Bliv klogere på udviklingen af email marketing i denne tekst.

blog-seo

Hvad er Email marketing?

Du har sikkert gennem tiden (som minimum) modtaget et nyhedsbrev eller to, fra brands du gerne vil holde dig opdateret på, når der kommer nyheder, tilbud mv. Bemærk dog, at d-mail marketing i dag findes i mange flere udformninger, og det klassiske nyhedsbrev med info om tilbud og nyheder er derfor kun én af dem.

At opbygge troværdighed og dermed varme potentielle kunder via e-mails, er i dag blevet en del af best practice indenfor marketing verden. Dette sker ved at virksomheder sender mails ud til deres mailingliste med gratis guides, sjove videoer, eller content med specialistviden for blot at nævne nogle mulige eksempler.


Email marketing har udviklet sig

Tidligere satte en virksomhed sig ned og skrev et nyhedsbrev i deres nyhedsbrev-program, der blev sendt ud til samtlige modtagere, som der stod på virksomhedens mailliste. I dag har email marketing udviklet sig, og nu anvendes meget mere teknisk software tools til at hjælpe virksomheder med at håndtere denne form for marketing.

Nogle kloge hoveder er nemlig kommet frem til, at det er langt mere effektivt at segmentere mailinglisten, for derved at kunne målrette mails der sendes ud, til at være relevante for modtagerne – dette kaldes direct mail. Det er især smart fordi, at desto mere relevant kommunikationen er for modtageren, desto færre bliver irriteret over at modtage mailen og dermed mindskes framelding procenten.

Med den rigtige email marketingplatform, så vil denne øvelse stort set kunne blive automatiseret. Det vil sige, at du i dag har mulighed for at oprette automatiserede mail flows, som gør at din mailplatform automatik kan sende målrettede mails til dine modtagere. Hvilken mail den enkelte modtager skal have, afhænger af hvilken specifik handling modtageren har foretaget sig på dit website.

En god marketing automation kan kommunikere med et stort antal leads via personliggjort content til den enkelte potentielle kundes situation, behov og købevillighed. Dette er muligt, eftersom at systemet både er i stand til at tracke og analysere, hvad dine potentielle kunder finder interessant, samt hvor langt de er i købsprocessen via data om deres besøg på dit website.


Hvad er fordelen ved email marketing?

Ses der på email marketing vs social media, så er det værd at nævne at din mailingliste er din! Har du nogensinde hørt de forfærdelige historier om, at virksomheders medieprofiler er blevet lukket ned? Fordi at de ubevidst var kommet til at overtræde en regel på det medie, som de ellers havde brugt ekstremt lang tid på, at opbygge fans på. Så galt går du ikke i byen med email marketing 🙂 Her har du nemlig din egen mailingliste og hverken Facebook, Instagram eller andre medier kan slette de modtagere som står på din mailliste.

Derudover, så har du (som tidligere skrevet) mulighed for at kommunikere mere direkte til din målgruppe via direct mails. Dette for at forstærke dit forhold til dine kunder, endda uden at du behøver gøre så meget. For når først dine mails er blevet automatiseret, så sørger dit system for det meste og du kan dermed koncentrere dig om andre ting i din forretning. Har du en kunde som er usikker på om han skal købe eller ej, så kan du eksempelvis anvende email til at opbygge en trust, som gør at kunden bliver varmet så meget op, at du i sidste ende kan ringe til ham og få gennemført købet. Det sparer dig både tid og penge i forhold til kold canvas salg, eftersom de slipper for at ringe til kunden over flere gange for at opbygge samme interesse, der i stedet automatisk sendes via dit mailflow.


Skab leads med automatiserede emails

Uanset om du har et godt salgsteam eller ej, så vil der være potentielle kunder, som du misser fordi at det ikke altid er nok at ringe. Mange kunder har brug for at opbygge en troværdighed til hvem du er, og hvad din virksomhed kan tilbyde. Her kan automatiserede mails i høj grad være en meget mere rentabel marketingindsats, med det formål at give dine kunder værdifuld viden, så de går fra at være kolde leads til at blive varme.

Du har altså med automatiserede mails, mulighed for at varme dine potentielle kunder op, med specifikt og målrettet indhold – der sendes til dem helt automatisk, og samtidig giver din salgsafdeling værdifuld viden om hvilket tidspunkt i købsprocessen, hvor der er højst chance for at et opkald kan ende ud i et køb.

Konklusionen må være at automatiserede mails, er en rigtig god ide, at lade indgå i din marketingstrategi.


Hvordan kommer jeg i gang med marketing automation?

Det allerførste og nok det mest tidskrævende for dig er, at du skal skrive nogle gode workflows, med kvalitetsindhold til hvert segment, du ønsker at opdele din mailliste i.

Dernæst skal du vælge en udbyder til dine såkaldte emailkampagner.

Og sidst men ikke mindst, så skal dine skrevne newsletters opsættes i det system du har valgt og tilknyttes til de segmenter og handlinger du ønsker, systemet skal arbejde ud fra.

Langt de fleste virksomheder, vælger at hyre et marketingbureau eller en konsulent til at hjælpe med denne øvelse, men det betyder ikke, at det er umuligt at gøre det selv. Har du en marketing manager ansat, så vil han eller hun højst sandsynligt kende til det, eller i hvert fald kunne komme til det.

svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din e-mail marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på e-mail marketing? Kontakt martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores marketinganalyse
    Få indsigt i online marketingkanaler