Segmentering

Når du segmenterer, så deler du markedet op i grupper. Dette gøres med en bagtanke om, at hver gruppe eksempelvis har individuelle behov og interesser hvilket betyder, at den rigtige markedsføring for den ene gruppe, ikke nødvendigvis er den rigtige for de andre grupper.

blog-mobilvenlighed

Hvad er markedssegmentering?

I denne ordbogsartikel håber vi på, at kunne gøre dig klogere på segmenterings marketing hvilket er et godt værktøj at kende til, for dig som er virksomhedsejer eller sidder i en marketingafdeling.

For at lave en effektiv markedsføringsstrategi, så kræver det nemlig at du har et godt kendskab til din målgruppe, samt hvordan det strategisk er bedst at positionere sig overfor dem. Ved at opdele din målgruppe i segmenter, så har du mulighed for at gøre din markedsføringsindsats endnu mere personlig, mere effektiv og dermed få flere salg i kassen.

Årsagen til dette er at den markedsføringsindsats, der måske virker på et segment, ikke nødvendigvis virker på et andet segment og fordi at du gerne vil tilbyde muligheder over for begge grupper, så er du nødt til at segmentere.

Gøres dette så har du som virksomhedsejer, marketing ansat eller andet mulighed for at få en dybere forståelse for de forskelliges segmenters behov, købsadfærd og endnu vigtigere, hvordan du målrettet kan sælge til det enkelte adfærdsmæssige segmentering.


Markedssegmentering eksempel

Segmentering markedsføring kan være gavnligt i stort set i alle brancher. Det gælder uanset om der er tale om en B2C-virksomhed eller en B2B-virksomhed.

Har du en virksomhed der eksempelvis sælger havestole, og kører du lige nu et tilbud på en af dine udstillingsmodeller i Aabenraa, så kan du enten vælge at sende dit nyhedsbrev til hele din målgruppe, som er fordelt ud over hele Danmark – eller du kan nøjes med det segment, der hører til i Aabenraa Kommune. Fordelen ved at anvende segmentering i dette eksempel er, at der er langt større sandsynlighed for at dine nyhedsbrevsmodtagere i Aabenraa Kommune bliver glade for at modtage en mail, om at du har en udstillingsvarer på tilbud nær dem. En der bor på Sjælland, vil måske omvendt blive irriteret og nyhedsbrevet og føle sig spammet.

Et andet eksempel kan være, at du sælger sportsudstyr og gerne vil tilbyde dine kunder nogle eksklusive priser. I dette tilfælde kan du vælge at sende ”reklame” til dine kunder, om alle dine tilbud, eller du kan gøre den personlige ved at opdele din målgruppe i segmenter ud fra hvad de tidligere har købt af dig. Fordelen ved at anvende segmentering i dette eksempel er, at en tennisspiller kan føle at det er træls at blive eksponeret for fodboldstøvler og yogamåtter, når han eller hun faktisk kun spiller tennis.

Adfærds segmentering handler altså om, at bryde din målgruppes adfærd ned i segmenter, der har nogle fællestræk så din markedsføring rettet mod dem, ikke blive opfattet negativt men i stedet har et fokus, der i højere grad er tilpasset den individuelle.


Hvordan skal jeg segmentere?

Der findes forskellige markedssegmentering modeller, som kan anvendes som hjælp til at segmentering markedsføring.

Men uanset hvilken model du anvender, så handler det først og fremmest om få helt styr på din målgruppe. Uden at vide hvem det egentlig er du ønsker at sælge til, så er det ikke muligt for dig at opdele målgruppen i segmenter.

Dernæst skal du komme frem til nogle specifikke segmenteringskriterier.

Hvilke segmenteringskriterier du bør anvende i din segmentering, kommer helt an på hvilket marked du opererer eller ønsker at operere på, dine produkter du sælger og hvilken info om din målgruppe du har mulighed for at anskaffe. Det kan for nogle virksomheder eksempelvis være oplagt at anvende geografi som et segmenteringskriterie, mens det for andre kan være demografi eller en kombination af begge.

Når du ved hvilke kriterier du gerne vil segmentere ud fra, så handler det om at vælge de segmenter og de budskaber, hvor der findes den største økonomiske gevinst for din virksomhed.

Sidste note i denne tekst om segmentering bliver, at du skal huske på at markedet konstant er i bevægelse. I og med at det ændrer sig, så betyder det, at din målgruppe og dine segmenter løbende gør det samme. Derfor er det vigtigt at en segmentering ikke blot er en engangsforestilling, men noget der løbende holdes øje med.

martino-figur-komprimeret

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing