Købsadfærd

Det er vigtigt for dig, som gerne vil have mange salg i kassen, at kende til dine kunders købsadfærd! For når du først kender til dine kunders købsadfærd, så har du nemmere ved at målrette din marketing, kommunikation specifikt til den enkelte kunde.

blog-mobilsoegning

Hvad er købsadfærd?

Købsadfærd anvendes som et begreb i salgs- og marketings verdenen og omhandler den adfærd kunderne har. Eksempelvis, så vil en kundes købsadfærd komme til udtryk i en kundes beslutningsproces, når han / hun står overfor at skulle købe en vare eller en serviceydelse.

En undersøgelse af dine kunders købsadfærd går ud på at blive dygtig til at forstå deres tanker, motiver, behov, drømme, frygt og problematikker og imødekomme det, med en af dine produkter eller serviceydelser, som kan hjælpe kunden.

At undersøge kundernes købsadfærd er både relevant, for fysiske vs online virksomheder, samt B2B vs B2C-virksomheder.


Hvorfor skal jeg kende til købsadfærd?

Du skal kende til dine kunders individuelle købsadfærd, hvis du gerne vil blive bedre til at levere lige præcist det, som kunden står og mangler – om det så et bevidst eller ubevidst mangel. Kan du gennemskue det, så findes der altså en lang højere chance for, at det netop er i din forretning kunden lægger sin ordre.

Det vil sige, at når du først kender til dine kunders købsadfærd, så har du nemmere ved at målrette din marketing, kommunikation helt specifikt til den kunde.

I denne tekst er formålet, at gøre dig en hel del klogere på hvordan du bliver dygtig til at analysere dine kundes købsadfærd, så du kan sælge mere!


Købsadfærdsanalyse ud fra SOR-modellen

Det kan siges, at ingen kommer sovende til at få bedre indsigt i sine kunders købsadfærd. Det kan være en kompleks sag, og derfor vælger en del virksomheder at få en bureau til at hjælpe. Når det så er sagt, så betyder det ikke, at det er umuligt arbejde med det internt, hvis du har ressourcerne til det.

Der findes forskellige modeller, men du kan eksempelvis tage udgangspunkt i SOR-modellen, som har til formål at hjælpe dig med at lokke dine kunder nærmere et køb, ud fra indsigt i deres købsadfærd.

I SOR-modellen, der står S står for stimuli, O står for organisme mens R står for respons.

Stimuli omhandler den påvirkning du tillægger potentielle kunder via dine marketingaktiviteter, din kommunikation mv. Organisme er den potentielle kunde, som du fanger med din påvirkning, mens respons omhandler den reaktion du får tilbage på den påvirkning, som du har plantet hos den potentielle kunde.

Er du bevidst om denne proces, vil det være nemmere for dig at forstå og tilrette den respons du får, fordi den først og fremmest afhænger af den stimuli du sætter i gang.

Bemærk! At der er stor forskel på købsadfærden, købsprocessen og købsadfærdstyper i henholdsvis B2B virksomheder og B2C virksomheder. Derfor skal være OBS på hvilken form købsadfærdsanalyse det er, som du skal udarbejde. På konsumentmarkedet (B2C) der handler slutbrugere / forbruger med en virksomhed, hvorimod der på producentmarkedet (B2B) handles virksomheder imellem. Måden disse to opererer på markedet med deres kunder er vidt forskellige.

henning-figur-komprimeret

Henning Madsen

Founder & Head of SEO

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Henning Madsen og få en dialog om dit projekt.

henning-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Gratis SEO-webinarer for ledere
    Få input til din Google Marketing-strategi
    Gratis SEO-webinar
    Få input til din Google Marketing-strategi