KPI (Key Performance Indicator)

KPI står for ”Key Performance Indicator” og er med til at give en indikation af, hvordan en virksomhed, en afdeling, en gruppe eller en enkelt person performer i forhold til de opstillede mål – eller såkaldte KPI'er, samt hvor der er plads til forbedringer.

blog-seo-benchmarking

Hvad er KPI?

Uanset om du er en større eller mindre virksomhed, så kan du have gavn af at opstille nogle Key Performance Indicators for din virksomhed, som du kan følge op på. I denne tekst får du en lille KPI guide, som du med fordel kan anvende til en KPI websiteanalyse efterfølgende.

Vi starter fra bunden og derfor er første spørgsmål, som vi besvarer:

  • Hvad betyder KPI? KPI’er betyder som skrevet ovenfor Key Performance Indicator. Der er ikke blot tale om et mål, men også en metode til løbende at kunne vurdere, hvordan der performes på målet.

Hvordan kan jeg arbejde med KPI’er?

Vil du gerne arbejde med KPI’er, så skal du opsætte nogle fokusområder i din virksomhed, hvor der findes et udviklingspotentiale. Alt dette med fokus på at opnå næste niveau med firmaet.

Der er forskel på low-level- og high-level:

  • Low-level: Ved low-level-KPI’er, fokuseres der på de enkelte / specifikke afdelingers performance i virksomheden.
  • High-level: Ved high-level-KPI’er fokuseres der på flere eller alle afdelinger i virksomheden. Via et high-level KPI-dashboard, så er topledelsen fx i stand til at skabe et overblik over hele virksomhedens performance.

Hvad er formålet med KPI’er?

Det grundlæggende formål med opsætning af KPI’er er, at skabe øget produktivitet gennem større motivation.

Dette sker ved en løbende evaluering i forhold til hvor hvordan det går med at opnå KPI’erne og hvad samt hvordan der evt. skal korrigeres.

Hvad er forudsætningen for at arbejde med KPI’er?

For at kunne arbejde med KPI’er på en hensigtsmæssig måde, er det vigtigt at de mål man sætter, både er defineret tydeligt og kan måles på. Hertil kan et godt hjælpeværktøj være SMART modellen, som indikerer at de opstillede KPI’er skal være:

  • Specific. Målet skal være specifikt.
  • Measurable. Det skal være muligt at måle på fremgangen.
  • Attainable. Det skal være muligt at opnå målet.
  • Relevant. Målet skal være relevant for virksomheden.
  • Time-bound. Det skal være muligt at nå målet inden for den tidsfristen.

Hvad er en KPI website analyse?

Ved en KPI websiteanalyse, kigges der ned i virksomhedens website.

Her kan der fx måles på virksomhedens:

  • antal besøg
  • antal downloads
  • antal leads
  • antal sidevisninger
  • omsætning.

Ved en websiteanalyse kan du altså dykke ind i din virksomheds online del, og se hvor der ligger et udviklingspotentiale, og opstille nogle KPI’er for dette. Det kan både være tekniske udfordringer du skal løse for at opnå dit mål, eller det kan være at du skal ses nærmere på KPI’er ift. din marketing.

martino-figur

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Få en dialog om dit projekt

Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Prøv vores online konkurrentanalyse
Få indsigt i dine konkurrenter på Google