Matomo Analytics

Matomo er et populært alternativ til Google Analytics (GA). Hos InboundCPH har vi implementeret og driftet Matomo for en række kunder siden 2020. Vi benytter selv Matomo som vores sekundære analytics værktøj, og vi har indtil for nyligt anbefalet vores kunder at beholde GA som primære tracking og tilføje Matomo som reference. Efter seneste afgørelse omkring GA, er der en væsentlig forøget interesse i alternative analyse værktøjer, og vi kan varmt anbefale Matomo.

Matomo-analytics

Hide elements css

Hvad er Matomo?

Kort fortalt er Matomo (tidligere Piwik) et open source analyse-værktøj som har været på markedet siden 2007. Den findes i to forskellige versioner: Cloud baseret eller hosted på egne servere (On-premise).

Har du spørgsmål eller brug for hjælp til korrekt opsætning af Matomo? Kontakt vores Head of CRO & Tracking, Alexander Kobberø her

Matomo-analytics-brugerflade

Hvorfor vælge Matomo?

  1. Væsentligt forbedret datagrundlag (op til 99% bedre) end Google Analytics
  2. Cookieless tracking + irriterende cookie pop-up bannere kan undlades, hvis ikke man benytter andre tredjeparts værktøjer, der benytter cookies til sporing. Læs mere her
  3. Ingen datasampling = præcis data
  4. 100% anonymiseret - Benytter ikke fingerprint. Læs mere og her (for "tech-nørder")
  5. 100% data ejerskab - Læs mere
  6. 100% GDPR compliant - Læs mere
  7. Fuld fleksibilitet - Eget Tag Manager der ligner Google Tag Manager meget - Læs mere
  8. WordPress plugin til nemt setup i WordPress - Læs mere
  9. Det er muligt at importere historisk data fra Google Analytics (ikke moonlight i GA4)

Udfordringer ved Matomo:

  1. Kræver tilpasning for samspil med Google annonceplatforme. Selvom Matomo tilbyder mange fine features, så skal der laves nogle workarounds for at det spiller sammen med Googles løsninger, særligt Google Ads audiences, målretning og remarketing.
  2. Intet Google GTM setup kan genbruges, og skal derfor sættes op fra bunden i Matomo GTM.
  3. Komplekse Ecommerce sites kræver en del opsætning via Matomo Tag Manager
  4. UTM koder skal tilrettes så de understøtter Matomo datastruktur optimalt. Læs mere
  5. Datastudio integrationen er lidt begrænset og fungerer i gennem betalt tredjeparts connector - Læs mere
  6. Der findes relativt få brugervenlige integrationsmuligheder til rapporteringsværktøjer som PowerBI, Tableau, Databox, Klipfolio, Google sheets mv. Det kan lade sig gøre gennem data integration via API, men er ret komplekst.

Hvad koster Matomo?

Cloud versionen betaler man helt ned til 145,- om måneden. Prisen varierer ift. mængden af trafik. On premise versionen er gratis, men indeholder ikke alle moduler. Disse kan tilkøbes. Se priser og specifikationer her: Matomo priser

Kontakt Head of CRO & Tracking, Alexander Kobberø her for at få en pris på fuld opsætning af Matomo for din virksomhed.

Matomo ift. andre værktøjer

Matomo vs. Google Analytics

Matomo analytics er et godt alternativ eller supplement til Google Analytics. Her er en oversigt over forskelle mellem de to.

Matomo vs. PIWIK Pro

Matomo (tidligere Piwik) er grundstammen til Piwik Pro, men er to helt separate entiteter. Piwik Pro er jfr. Matomo en klon og baserer sig på Matomo grundkode. Piwik varemærket ejes af ejeren af Piwik Pro og af samme årsag, blev Piwik nødt til at skifte navn til Matomo. Læs mere

Matomo vs. Plausible Analytics

Plausible er en nyere spiller på markedet, lanceret i 2019. Med et ultralet sporingsscript og forenklet analyse er Plausible en anden populær privatlivscentreret webanalyseløsning. Læs mere

Matomo vs. Serverside tracking med Google Analytics

Google arbejder på at gøre GA 100% lovligt igennem EU data aftaler. Derfor er Google Analytics (GA) ikke dømt ude. På den korte bane skal der dog gøres tiltag for at GA bliver lovligt, og det gøres gennem opsætning af Server side tracking. Ulempen ved GA er, at datakvaliteten fortsat er væsentligt dårligere end Matomo. Det skyldes, at GA benytter samplet data og at det ikke er cookieless. Det betyder, at 30% data i snit går tabt grundet de besøgendes valg om ikke at acceptere cookies.

Vores anbefaling

Vi anbefaler at man få sat Matomo op som supplerende tracking/analyse værktøj for at sikre optimal data og performance indsigt.

Næste skridt

Alexander_Fritlagt (Hjemmeside)-2

Alexander Kobberø

Head of CRO & Tracking

Se forfatter
svg-left
svg-right

Skal vi give et bud på din Matomo opsætning?

Hvis du synes, at det lyder lidt spændende at samarbejde med os, så er du bestemt ikke den første. Men prøv at giv Thomas et kald eller en mail for at få et bedre indtryk af os.

Alexander_Fritlagt (Hjemmeside)-2
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing