Marketingbudget

Et marketingbudget er det økonomiske perspektiv på din marketingplan. Nemlig planlægningen af de penge der skal bruges i forbindelse med dine ønskede marketingaktiviteter. Kun med et budget har du et overblik over hvilken økonomisk påvirkning, det har for din virksomhed at udføre den pågældende markedsføringsplan.

blog-remarketing

Hvad er et marketingbudget?

Det er altid en god ide, at lave sig en markedsføringsstrategi og hertil hører et marketingbudget ind under. Marketingplan-skabeloner kan se forskellige under men indeholder typisk nedenstående.

Indhold i en marketingplan – eksempel:

  • De produkter og ydelser, der skal markedsføres
  • De specifikke målgrupper produkterne og ydelserne skal markedsføres til
  • De salgskanaler produkterne og ydelserne skal markedsføres på
  • Måden markedsføringen via salgskanalerne skal udføres
  • Et budget til ovenstående
  • En tidsplan til ovenstående

Som du nok kan se, vil ovenstående løbe løbsk, hvis der ikke lægges et budget.

Budgettet hjælper altså med:

  • Hvor stort et beløb der skal / kan sættes af til marketing
  • Fordeler beløbet ud på hele tidsperioden
  • Fordeler beløbet ud på forskellige aktiviteter

Det ville jo ikke nytte noget, at du bruger flere penge på markedsføring end din virksomhed har råd til. Eller hvis dine ansatte allerede har brugt alle de afsatte penge i midten af perioden, og der nu ikke længere er flere penge tilbage at annoncere og promovere din virksomhed og dens produkter for.

Derfor er en marketingplan super vigtig at inddrage i planlægningen af en virksomheds marketing aktiviteter.

Eksempel på markedsføringsbudget

I dit markedsføringsbudget skal du indsætte alle de omkostninger, du kan forestille dig at få i forbindelse med dine markedsføringsaktiviteter.

Det kan eksempelvis være udgifter til:

Vil du eksempelvis gerne annoncere via Google Ads-annoncer, så skal dine estimerede omkostninger hertil inddrages i dit marketingbudget.

Det betyder dog ikke, at dit budget er låst, at der ikke kan ske ændringer undervejs. Især for en startup som skal prøve diverse annonceringsmuligheder af, kan det være meget svært at estimere et bestemt beløb til Facebook, eftersom virksomheden endnu ikke ved om det virker.

Det kan også ske for en større virksomhed hvor kunderne ændre adfærd, eller at virksomheden eksperimentere på nye områder, eksempelvis ved brug af growth hacking.

martino-figur-komprimeret

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores marketinganalyse
    Få indsigt i online marketingkanaler
    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing