Salgskanaler

Salgskanaler er de steder, hvor kunden kan købe dit produkt. Det kan være en svær beslutning at vælge en virksomheds salgskanaler, men det er en afgørende del af din salgsstrategi.

blog-google-analytics

Hvad er salgskanaler?

Salgskanaler er de steder, hvor kunden kan købe dit produkt. Man skelner mellem direkte salgskanaler og indirekte salgskanaler.   Direkte salg er salg og varer og tjenester via egne kanaler – det kan være dit website eller din fysiske butik. Indirekte salg er salg af varer og tjenester via tredjeparts kanaler – det kan være tilknyttede virksomheder eller distributører.

At træffe det rigtige valg kan ikke kun påvirke dine marketingstrategier, men også din virksomheds potentielle indtjening. Du kan vælge at sælge dine varer udelukkende via direkte eller indirekte kanaler. I dette indlæg fokuserer vi på indirekte salgskanaler.

Online markedspladser som salgskanal

Online markedspladser der inkluderer platforme som eBay, Amazon og andre, er populære indirekte salgskanaler, der bruges af virksomheder i alle størrelser.

Som ejer af en lille virksomhed har du sandsynligvis kun adgang, til kunder som er i nærheden af dig. Ved at sælge via en online markedsplads kan du nå flere potentielle kunder, som ellers måske ikke ved, at du eksisterer.

Som en ekstra bonus kan du ved at bruge denne kanal, hjælpe med at skære ned på dine marketingomkostninger. Selvfølgelig har brugen af ​​en online markedsplads også nogle ulemper. Amazon og andre markedspladser kan opkræve store gebyrer til leverandører. Derudover begrænser markedspladser ofte den branding, du kan lave online så overvej om brandudvikling er vigtig for din virksomhed eller ej.

Distributører som salgskanal

Distributører er hovedsageligt engrosvirksomheder, der specialiserer sig i salg til detailhandlere, ikke direkte til forbrugere. Fordi de har et ønske om at sælge dine produkter for dig, så sparer distributører dig penge på at ansætte og træne et salgsteam da de markedsfører dine produkter til deres kunder.

Der er begrænsninger, som du skal være bekendt med. Fordi distributører ønsker at distribuere dine varer for at tjene penge, er de muligvis ikke ideelle til virksomheder der sælger produkter med lavere værdi. Du bliver nødt til at sørge for, at dit produkt er prissat tilstrækkeligt under den vejledende udsalgspris så en distributør – og deres detail partnere – er villige til at sælge det.

Udenlandske distributører som salgskanal

Udenlandske distributører specialiserer i salg til udlandet. Der er forskellige fordele ved at bruge en udenlandsk distributør, herunder muligheden for at få adgang til nye kundebaser over hele verden. Derudover håndterer udenlandske distributører toldformaliteter og papirarbejde.

På trods af disse fordele er det ikke uden ulemper at bruge en udenlandsk distributør. Typisk skal virksomheder sælge deres produkter til distributøren med en stor rabat. Som et resultat er denne salgskanal muligvis ikke ideel til produkter med lave priser eller hvis målgruppen er for snæver.

Affiliate salg som salgskanal

Affiliate salg betyder at enkeltpersoner eller virksomheder, sælger varer på andre virksomheds vegne. Når så der bliver solgt noget gennem denne person eller denne virksomhed, så får de en provision af salget. Affiliate virksomheder hjælper virksomheder med at nå større og mere varierede kundebaser, de dog en tendens til at opkræve høje provisioner.

Outsourcet salg som salgskanal

Det er ingen hemmelighed, at mange mindre virksomhedsejere ikke har timer nok i døgnet. Med det i tankerne vælger en række virksomheder at outsource deres salgs behov til andre virksomheder, i stedet for at håndtere dem internt.

En af fordelene ved denne salgskanal er dens fleksibilitet. Virksomheder kan vælge at outsource et bestemt aspekt af salgsprocessen, såsom leadgenerering. Alligevel bør virksomheder være bekendt med ulemperne, inden de vælger denne salgskanal. Ikke alene er outsourcing dyrt, men virksomheder har tendens til at slippe kontrollen for meget, når det kommer til at udføre deres salgsstrategier.

Kataloger som salgskanaler

Kataloger betragtes som gammeldags af nogle virksomhedsejere – men de er stadig en effektiv måde at målrette mod bestemte markeder for fysiske produkter på. Kataloger er ikke kun et attraktivt alternativ for potentielle kunder, hvor de kan se dine produkter, men de giver dig også mulighed for at lokke mere traditionelle købere såvel som dem, der bare ikke kan eller vil besøge din butik fysisk.

At benytte sig af kataloger som salgskanal er ikke uden ulemper heller. For det første kræver mange kataloger, at du sælger produkterne til dem billigere og det er ikke ualmindeligt, at kataloger opkræver ekstra gebyrer for reklame eller produktfotografering. Vær derfor altid sikker på hvad de endelige omkostninger ved at bruge et katalog som salgskanal er, inden du indgår en aftale.

Gode råd til salgskanaler

Når du vælger en salgskanal, er der flere ting du skal huske på. Ikke alene skal du vurdere, hvordan dine konkurrenter sælger deres produkter, men du skal også overveje omkostningerne ved disse forskellige metoder ud over kundepræferencer.

Når du først har fundet den eller de ideelle salgskanaler til din virksomheds behov, kan du tilføje enhver supplerende markedsføringsindsats og se dine produkter flyve ud af hylderne. Hvis du leder efter flere måder at øge din indtjening på, så tjek vores artikel om syv måder at øge din virksomheds salg på.

martino-figur

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Få en dialog om dit projekt

Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Download vores marketinganalyse
Få indsigt i online marketingkanaler