Søgemaskineoptimering

Danskerne søger over 8 millioner gange på Google hver eneste dag. Ifølge en undersøgelse fra FDIH starter 8 ud af 10 danskere et planlagt køb med at søge informationer på Google. Hvis din virksomhed skal vinde kunderne og klare sig i konkurrencen, skal søgemaskineoptimering prioriteres som en central del af din digitale strategi.

viden_seo

Hvad er søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering er en kontinuerlig arbejdsproces, hvor du optimerer dit website for at fremme dets placeringer i søgemaskinerne (hovedsageligt Google), så målgruppen finder websitet på relevante søgninger, der har værdi for din virksomhed. Søgemaskineoptimering forkortes SEO (fra engelsk: Search Engine Optimization).

Google indekserer automatisk alle websites på internettet. Når en bruger foretager en søgning, returnerer Google de websites, som Google vurderer mest relevante for brugeren. Dit mål er altså at sikre, dels at dit website kan indekseres, og dels at Google vurderer dit website som det mest relevante at vise, når din målgruppe foretager en relevant søgning.

SEO består af fire sammenhængende områder: teknik, indhold, links og brugersignaler. Det er med andre ord en flersidet proces, og det kræver en løbende indsats på alle fire områder at sikre din virksomhed en stærk og værdiskabende tilstedeværelse på Google.


Søgemaskineoptimering er forretningskritisk

Danskerne søger på nettet som aldrig før. Vi søger, når vi skal på ferie, have ny bil, lave mad, til jobsamtale, købe julegaver, finde fysiske butikker, finde leverandører, finde anmeldelser, finde produktinformationer og meget, meget mere. Sammenlagt foretager vi mere end otte millioner søgninger på Google – hver eneste dag, året rundt.

I 2018 omsatte den samlede danske onlinehandel for 144 milliarder kroner ifølge analysen E-handel 2018 fra Dansk Erhverv – en stigning på 17 % sammenlignet med året før. Knap 2/3 af det beløb bestod af serviceydelser, mens resten var fysiske varer. 8 ud af 10 danskere starter et planlagt køb med at søge informationer på nettet ifølge en undersøgelse fra FDIH.

Omsætning i danske e-handel-butikker. 144 mia. kr. i 2018.

Hvis din virksomhed skal vinde kunderne og klare sig i konkurrencen, er det med andre ord afgørende, at du er synlig i søgemaskinerne – uanset om du sælger produkter eller tjenesteydelser, og uanset om din målgruppe er forbrugere (B2C), virksomheder (B2B) eller offentlige institutioner (B2G). Søgemaskineoptimering er en forretningskritisk marketingdisciplin.


Online marketingkanaler

At SEO er en vigtig marketingdisciplin bakkes op af vores analyse Online Marketingkanaler 2020, hvor vi sammenligner udbyttet af forskellige online marketingkanaler i Danmark. Analysen er baseret på 122 millioner besøg på 65 større danske websites i forskellige segmenter.

Ud af de 122 millioner websitebesøg er over 40 % organisk trafik (dvs. trafik fra søgeresultaterne i søgemaskinerne). Det er dermed den største marketingkanal efterfulgt af betalt trafik (dvs. trafik fra annoncer) og henvisningstrafik (dvs. trafik fra links på andre websites):

Online marketingkanaler

De langt bedste – med stor margen – marketingkanaler til at generere salg (målt på antal konverteringer) er organisk trafik og betalt trafik. Ikke fordi konverteringsraten (dvs. andelen af besøgende, der foretager et køb) er høj, men fordi antallet af besøgende er meget større fra netop disse marketingkanaler end fra andre marketingkanaler:

Konverteringsrater

Du kan hente hele analysen gratis her. Analysen rummer detaljeret data og statistik for hvert af segmenterne e-handel, B2B og B2C.

De 4 elementer i SEO

Googles positionering af dit website er ifølge Google selv baseret på mere end 200 forskellige bedømmelseskriterier. Hvert af disse kriterier fortæller Google noget om, hvor relevant dit website er for en given søgning, og hvor højt i søgeresultaterne det skal positioneres.

Kriterierne fordeler sig på fire områder:

  • Teknikken er fundamentet for dit website. Forudsætningen for et succesfuldt arbejde med SEO er, at der ikke er tekniske fejl og uhensigtsmæssigheder på websitet, der forringer websitets kvalitet eller forhindrer Google i at indeksere websitet.
  • Indholdet på dit website afgør, på hvilke søgninger (søgeord og søgefraser) Google viser dit website. Hvis ikke Google kan forstå indholdet, og hvis ikke indholdet er afstemt med din målgruppes søgevaner, bliver dit website ikke vist.
  • Links fra andre websites til dit website afgør, hvor højt dit website positioneres i søgeresultaterne. Et link kan opfattes som en anbefaling af dit website, og links giver derfor Google en stærk indikation af, hvor godt websitet er.
  • Brugersignaler er brugernes adfærd på dit website. Hvis brugerne udviser et stort engagement, når de besøger dit website, er det et signal til Google om, at dit website har en høj kvalitet og er relevant for brugerne på den givne søgning.

Godt indhold kan ikke stå alene, og et perfekt teknisk fundament alene kan ikke sikre dig en topplacering på Google. SEO er med andre ord en mangesidet proces, og din chance for at opnå gode placeringer er betinget af, at der skabes synergi mellem de fire områder.

Googles algoritme.

De fire områder vægtes omtrent som vist på diagrammet herover – med forbehold for, at der er store forskelle i vægtningen alt efter hvilke søgeord, man arbejder med. Jo mere konkurrencepræget et søgeord er, jo større krav stiller det til arbejdet med links og brugersignaler.


Søgemaskiner

Den største søgemaskine på det danske marked er Google med en markedsandel på 95 % ifølge StatCounter. Søgemaskineoptimering er derfor i praksis Google-optimering, og processen med at optimere et website tager afsæt i Googles vurderingskriterier.

Søgemaskiner i Danmark

Samme tendens gør sig gældende i det meste af Europa, Afrika, Asien og Sydamerika – med ganske få undtagelser. I Kina har Baidu en markedsandel på 73 %, og i Rusland har Yandex en markedsandel på 49 %. I Nordamerika har Google en markedsandel på 90 %, mens Bing har omkring 9 % (Microsoft, der står bag Bing, påstår selv, at deres markedsandel er 33 %).

Sammenligner du søgeresultaterne på Google og Bing, vil du bemærke, at de er forskellige. Søgemaskinernes bedømmelseskriterier er med andre ord ikke identiske. Sammenhængen mellem kriterierne er dog stor, og det kan næppe betale sig at optimere et website særskilt mod Bing, søgemaskinens lille markedsandel i betragtning.

Andre former for søgemaskiner

Foruden de traditionelle søgemaskiner findes en række nichebaserede søgemaskiner baseret på forskellige typer nicheindhold. Google tilbyder eksempelvis Google Billeder, Google Videoer, Google Maps, Google News, Google Bøger og Google Scholar.

Søgemaskineoptimering kan rette sig mod disse nichesøgemaskiner – særligt Google Billeder og Google Maps kan være interessant – selvom potentialet typisk er langt mindre end på de traditionelle søgemaskiner, hvor hovedparten af brugerne befinder sig.

Derudover findes en lang række andre typer kommercielle søgemaskiner, eksempelvis YouTube (videoer), Amazon (produkter), PriceRunner (produktsammenligninger), Trivago (hoteller) og Bilbasen (bilforhandlere). Der findes metoder til at optimere synligheden på sådanne søgemaskiner, men det ligger uden for formålet med denne bog at gå nærmere ind herpå.


Søgeresultater

Man skelner mellem organiske søgeresultater og betalte søgeresultater. Organiske søgeresultater er de faktiske søgeresultater. Disse er typisk tekstbaserede, men kan være suppleret af et lille billede, en bedømmelse (i form af gule stjerner) og andre oplysninger i stikordsform.

Betalte søgeresultater er annoncer – søgemaskinernes økonomiske eksistensgrundlag – som kan købes via Google Ads og Bing Ads. Betalte resultater kan have form af tekstannoncer og billedannoncer (såkaldte shopping-annoncer) som vist på billedet herunder.

Shopping-annoncer på Google

Google viser betalte søgeresultater over og under de organiske søgeresultater på kommercielle søgninger. Google viser desuden annoncer i Google Billeder og Google Maps. Stort set samme gør sig gældende for søgemaskinen Bing, som dog har et lidt andet layout.

Når du arbejder med SEO, er det udelukkende de organiske resultater, du arbejder med. Mange supplerer med køb af betalte søgeresultater, fordi man på den måde kan maksimere sin synlighed og samtidig ofte forbedre kosteffektiviteten (mere herom sidst i næste kapitel).


Positioner og klikrater

Din position (placering) i søgeresultaterne har stor betydning for klikraten, dvs. for hvor stor en andel af dem, der foretager en søgning, der klikker sig ind på netop dit website. Internet Marketing Ninjas har analyseret 20.000 søgninger og på den baggrund fundet frem til den gennemsnitlige klikrate for hver enkelt position på Google. Position 1-10 er søgeresultater på side 1.

Klikrater på Google

Ifølge undersøgelsen, som afspejler andre undersøgelser af samme art, klikker hovedparten af brugerne på Google på position 1 til 5 (de fem øverste søgeresultater). Værdien ligger med andre ord i toppen af Google – en forbedring fra position 2 til 1 giver gennemsnitligt set over fem gange flere besøgende på websitet end en forbedring fra position 20 til 5!

Det betyder ikke, at du altid skal gå benhårdt efter at opnå en position 1 på en given søgning. I mange tilfælde er konkurrencen så stor, at det vil kræve uhensigtsmæssigt mange ressourcer, og så er rentabiliteten sandsynligvis større, hvis du fokuserer på de lavere positioner – eller fokuserer på at opnå en god position på en mindre konkurrencepræget søgning.

Det er som en sidebemærkning muligt at opnå flere positioner på samme søgning, men det forekommer som regel kun for såkaldt brandede søgeord (dvs. søgeord hvor dit virksomhedsnavn eller et af dine produktnavne indgår) og for søgeord med meget lav konkurrence.


Læs videre

Læs videre om de forskellige arbejdsområder i søgemaskineoptimering:

Strategi

Teknik

Indhold

Links

Brugersignaler

 

 

henning-figur

Henning Madsen

Partner & Head of SEO

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til SEO

Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering (SEO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO? Kontakt Henning Madsen og få en uforpligtende dialog om dit SEO-projekt.

henning-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Få en dialog om dit projekt

Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor