SERP

Der er millioner af sider på internettet, men ingen er vigtigere for digitale marketingfolk end SERPs - “search engine result pages”, eller på dansk; resultatsider i søgemaskinerne. Søgemaskineoptimeringsspecialister kæmper for at være synlige på de mest attraktive placeringer i søgemaskinerne.

blog-pogo-sticking

Hvad er SERP?

Konkurrencen om de gode placeringer i de organiske resultater – altså sider som du naturligt arbejder med at få højt op i søgeresultaterne, er hård. I kombination med den teknologiske udvikling inden for søgning betyder, at det er vigtigere end nogensinde for digitale marketingfolk at vide, hvordan søgninger fungerer, og hvad de kan gøre for at maksimere synligheden.

SERP – Organiske resultater

SERP’er indeholder typisk to typer indhold – organiske resultater og betalte resultater. Organiske resultater er oversigter over websider, der vises som et resultat af søgemaskinens algoritme (mere om dette kort). Søgemaskineoptimeringsfagfolk, almindeligvis kendt som SEO-specialister, de specialiserer sig netop i at optimere webindhold og websteder, for at placere sig højere i de organiske søgeresultater.

SERP – Betalte resultater

Betalte resultater, i modsætning til organiske resultater, er betalte resultater dem, der er betalt for at blive vist af en annoncør. Tidligere var betalte resultater næsten udelukkende begrænset til små tekstbaserede annoncer, der typisk blev vist over og til højre for de organiske resultater. I dag kan betalte resultater dog tage en bred vifte af former, og der er flere reklameformater, der imødekommer annoncørernes behov.

Hvordan fungerer SERP

Resultater fra søgemaskiner er websider, der serveres til brugere, når de søger efter noget online ved hjælp af en søgemaskine, f.eks. Google. Brugeren indtaster deres søgeforespørgsel, hvorpå søgemaskinen præsenterer dem for en SERP.

Hver SERP er unik, selv for søgeforespørgsler, der udføres på den samme søgemaskine ved hjælp af de samme nøgleord eller søgeforespørgsler. Dette skyldes, at stort set alle søgemaskiner tilpasser oplevelsen for deres brugere, ved at præsentere resultater baseret på en lang række faktorer ud over deres søgeudtryk, såsom brugerens fysiske placering og browserhistorik. To SERP’er kan virke identiske og indeholder mange af de samme resultater, men har ofte forskelle.

Udseendet på resultatsider for søgemaskiner er konstant i bevægelse på grund af eksperimenter udført af Google, Bing og andre søgemaskineudbydere, for at tilbyde deres brugere en mere intuitiv oplevelse. Dette kombineret med nye og hurtigt udviklende teknologier i søgerummet betyder, at nutidens SERP’er adskiller sig meget fra deres ældre forgængere.

Mark komprimeret

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing