Søg

SEO-tjekliste

Arbejdet med søgemaskineoptimering (SEO) udgøres af en lang række forskellige indsatsområder. I dette indlæg har jeg sammensat en tjekliste, der tager dig igennem de vigtigste elementer af arbejdet. Brug den til at identificere de områder, du skal sætte fokus på fremadrettet.
Henning Madsen
Henning Madsen
Founder, CEO & Chief SEO Strategist

Udnytter du dit fulde SEO-potentiale?

Her har vi sammensat en detaljeret tjekliste, du kan bruge til at vurdere, om du udnytter dit fulde SEO-potentiale på dit website. Tjeklisten dækker de vigtigste områder inden for søgemaskineoptimering (SEO), og den kan hjælpe dig med at afdække eventuelle problemer, der kan have negativ indflydelse på din SEO.

Når du har gennemgået tjeklisten, anbefaler vi, at du skriver en prioriteret liste over de tiltag og forbedringer, du ønsker at implementere på dit website. Nogle tiltag kan implementeres relativt nemt – andre kræver mere arbejde og en større teknisk forståelse. Er du ikke så meget til kortfattede tjeklister, men mere til lange, detaljerede tekster, anbefaler jeg, at du i stedet læser teksten om søgemaskineoptimering. God fornøjelse!

Indhold

  1. Det hurtige overblik
  2. Title Tags og Meta Descriptions
  3. Indholdsoptimering
  4. Tilgængelighed og indeksering
  5. Website-arkitektur
  6. Hastighed (loadtid)
  7. Mobilvenlighed
  8. Internationalisering
  9. Google Analytics

1. Det hurtige overblik

Antal indekserede sider

  • Foretag en site:-søgning på Google (skriv ”site:domæne.dk” i søgefeltet).
  • Tjek antallet af sider, som Google har indekseret (altså antallet af søgeresultater). Antallet kan være ret højt, eksempelvis hvis dit website rummer et debatforum med mange indlæg.
  • Forsiden på dit website bliver ikke nødvendigvis vist som det første søgeresultat. Det kan skyldes, at dit website er uhensigtsmæssig opbygget, eller at dine interne links er uhensigtsmæssige. Ifølge Google’s John Muller behøver du dog ikke at bekymre dig om rækkefølgen på dine indekserede sider.

Sidetal i Google Analytics

  • Tjek dit sidetal i Google Analytics (vælg menuen ‘Adfærd’, klik på ‘Websiteindhold’ og derefter ‘Alle sider’). Matcher dette antal med antallet af indekserede sider (fra forrige punkt)? Hvis antallet af indekserede sider er lavere end dit faktiske sidetal, kan det tyde på, at Google ikke har indekseret alle dine sider. Undersøg, hvilke sider det drejer sig om, og hvorfor Google ikke har indekseret dem.
  • Vær opmærksom på, at site:-søgningen medtager subdomæner. Det gør statistikken i Google Analytics ikke nødvendigvis, og derfor kan der være store forskelle på de to tal. Der kan ligeledes være store forskelle på tallene, hvis der er områder på dit website, du bevidst har udelukket Google fra.

Placering i søgeresultater

  • Foretag en Google-søgning efter dit virksomhedsnavn og eventuelle relaterede søgeord.
  • Tjek, at dit website bliver vist som det første organiske søgeresultat, og at det er den mest relevante side fra dit website, der bliver vist først. Hvis ikke dit website bliver vist først, kan det skyldes en straf fra Google som følge af dårlig eller manglende søgemaskineoptimering.

Google cache

  • Tjek Googles cache for dine mest centrale sider (skriv info:domæne.dk/underside i søgefeltet, og klik på ‘Vis Googles cache’ i bunden’).
  • Tjek, at indholdet på dit website bliver vist, og at alle navigationslinks er synlige. Husk også at tjekke tekstversionen af den cachede side (klik på ‘Kun tekst-version’ i toppen). Hvis der er indhold, der ikke bliver vist i cachen, har Google problemer med at indeksere indholdet. Det kan eksempelvis skyldes, at du bruger Flash på dit website. Læs mere om cache.

2. Title Tags og Meta Descriptions

Title Tags

  • Tjek, at dine Title Tags er unikke, relevante for sidens indhold og maksimalt 55-65 tegn lange. Vær desuden opmærksom på, at der ikke er nogle sider uden et Title Tag.
  • Læs mere om Title Tags.

Meta Descriptions

  • Tjek, at dine Meta Descriptions er unikke, relevante for sidens indhold og omkring 150-160 tegn lange. Vær desuden opmærksom på, at der ikke er nogle sider uden en Meta Description.
  • Læs mere om Meta Descriptions.
  • Du kan bruge værktøjet ”HTML-forbedringer” i Google Search Console til at tjekke dine Meta Descriptions og Title Tags.

3. Indholdsoptimering

Landingssider

  • Tjek at alle websitets landingssider – ligesom forsiden – har et optimeret tekstindhold. Der er ingen fast regel for, hvor langt indholdet skal være, men det bør som minimum være lige så langt som det indhold, dine største konkurrenter på Google har på deres tilsvarende sider.
  • Vi oplever ofte, at webshops har manglende eller alt for korte kategoribeskrivelser og produktbeskrivelser, og det kan have negativ indflydelse på placeringen i søgeresultaterne.
  • Læs mere om indholdsoptimering.

Søgeordsmålretning

  • Tjek, at hver enkelt destinationsside er optimeret efter unikke søgeord eller søgefraser. To forskellige destinationssider bør som hovedregel ikke optimeres efter de samme søgeord eller søgefraser. Vi har eksempelvis oprettet en specifik destinationsside om Marketingbureau i København og en anden SEO-bureau i Aarhus med henblik på at gøre det tydeligt for Google, hvilke ydelser inden for søgemaskineoptimering, vi tilbyder.
  • Vær opmærksom på, at søgeordene eller søgefraserne skal matche med destinationssidens indhold og formål, så du ikke vildleder søgemaskinerne og dine besøgende.
  • Søgeordene eller søgefraserne bør indgå flere gange i tekstindholdet på destinationssiden.
  • Billeder (herunder billedernes filnavne og alt-tekst) skal ligeledes optimeres efter de valgte søgeord eller søgefraser.
  • Læs mere om søgeordsanalyse.

Forståeligt indhold

  • Tjek, at indholdet på dit website er forståeligt og giver mening for dine besøgende, og at indholdet påvirker de besøgende til at foretage den ønskede handling (eksempelvis købe et produkt).
  • Tjek, at dit indhold er opsat i letlæselige afsnit med tydelige overskrifter og en letlæselig skrifttype.
  • Selvom indholdet skal søgemaskineoptimeres, så er det først og fremmest dine besøgende (altså levende mennesker), du skal skrive til.

Overskrifter

  • Tjek, at du bruger et H1-tag til din primære overskrift på hver destinationsside, og at de søgeord eller søgefraser, du har optimeret destinationssiden efter, indgår i overskriften.
  • Vær i øvrigt opmærksom på, at dine overskrifter skal være velskrevne og appellerende, så dine besøgende motiveres til at blive på dit website og interagere med indholdet.
  • Læs mere om headings (overskrifter).

Duplikeret indhold

  • Tjek, at du ikke har det eksakt samme tekstindhold stående på flere forskellige destinationssider, og at hver destinationsside kun kan tilgås via én webadresse. Hvis ikke det er tilfældet, kan du blive straffet af Google for duplikeret indhold.
  • Foretag en Google-søgning for at tjekke, om du har duplikeret indhold på dit website. Udvælg en kort sætning fra websitet, og søg efter sætningen i citationstegn. Sætningen må ikke stå flere forskellige steder – uanset om det er på samme domæne eller flere forskellige domæner. Gentag processen med en række andre tilfældigt udvalgte sætninger.
  • Vær opmærksom på, at Google i nogle tilfælde tolker udskriftvenlige versioner af en side som duplikeret indhold.
  • Læs mere om duplikeret indhold.

Annoncer

  • Tjek, at du har en betydelig mængde unikt indhold på hver destinationsside, og at eventuelle annoncer (herunder tekstannoncer, bannerreklamer m.fl.) ikke er så talrige, at de overskygger det egentlige indhold.
  • Hvis du overfylder dit website med annoncer, kan det have negative konsekvenser for din synlighed i søgemaskinerne.

4. Tilgængelighed og indeksering

Robots.txt

  • Tjek, at dit website eller dele af dit website ikke er blokeret i robots.txt-filen. Der kan dog være tilfælde, hvor det er en fordel bevidst at udelukke søgemaskinerne fra dele af websitet.
  • Læs mere om Robots.txt.

JavaScript, Flash og Cookies

  • Slå JavaScript, Flash og Cookies fra i din internetbrowser, og tjek derefter, at navigationen på dit website stadigvæk er tilgængelig, og at indholdet bliver vist korrekt. På den måde sikrer du dig, at dit website er tilgængeligt for besøgende, der har blokeret for JavaScript, Flash og Cookies.
  • Hvis du bruger Flash, risikerer du, at mange brugere ikke kan se dit website, og at søgemaskinerne har svært ved at indeksere det. Samme problem kan opstå, hvis du bruger iFrames.

Cloaking

  • Cloaking (også kaldet black hat cloaking) betyder, at der vises én udgave af dit website for almindelige besøgende og en anden udgave for søgemaskinernes crawlere. Cloaking strider mod søgemaskinernes guidelines, og derfor kan dit website nemt blive straffet, hvis du gør brug af det.
  • Tjek derfor, at det website søgemaskinerne ser, er det samme som det website, dine besøgende ser. Du kan læse mere om, hvordan Google ser dit website her.

4xx- og 5xx-fejl

  • Kontroller dit website for 4xx-fejl og 5xx-fejl. De mest almindelige fejl er 401 (Unauthorized), 403 (Forbidden), 404 (Not Found) og 500 (Internal Server Error).

XML-sitemap

  • Tjek, at du har tilføjet et XML-sitemap over dit website til Bing Webmaster Tools og Google Search Console. Tilføj eventuelt et lignende sitemap til din robots.txt-fil.
  • Læs mere om sitemaps.

Google Search Console

  • Brug funktionen ‘Gennemgangsfejl’ i Google Search Console til at se, om Google støder på nogle indekseringsfejl på dit website. Funktionen ‘Sikkerhedsproblemer’ kan ligeledes være meget nyttig.

5. Website-arkitektur

Webadresser (URL’s)

  • Det er en fordel, hvis dine webadresser indeholder relevante søgeord og ikke indeholder meningsløse parametre som eksempelvis ‘page-id-417’.
  • Det kan dog have negativ indflydelse på din besøgstrafik, hvis du ændrer dine webadresser, og derfor anbefaler vi som hovedregel, at du kun ændrer dine webadresser, hvis de er meget uhensigtsmæssige.
  • Læs mere om URL’s.

Menustruktur

  • Tjek, at forsiden på dit website linker til eventuelle sektioner eller kategorier, og at sektionerne eller kategorierne linker til eventuelle undersektioner eller underkategorier.
  • Tjek, at eventuelle produktsider linker til de relevante kategorisider.

Interne links

  • Tjek, at du gør brug af interne links – ikke kun til menuer og navigation, men også i selve teksterne på websitet. Interne links gør det nemmere for brugerne at navigere rundt på websitet og nemmere for søgemaskinerne at indeksere websitet.
  • Læs mere om intern linkbuilding.

Footer-links

  • Tjek, at de sider, der linkes til i websitets footer, også kan tilgås via den primære menu øverst på siden. Som hovedregel bør footeren kun indeholde få links og ikke bruges som egentlig menu eller sitemap.

Døde links

  • Tjek, at du ikke har døde links på dit website. Husk at tjekke både interne links og udgående links.
  • Du kan med fordel bruge værktøjet deadlinkchecker.com til at finde døde links på dit website (gratis).
  • Læs mere om døde links.

Linkadresser

  • Tjek at alle linkadresser er skrevet fuldt ud (http://www.domæne.dk/underside). Hvis du kun skriver den relative webadresse (domæne.dk/underside eller blot /underside), kan der nemt opstå problemer.

Redirects

  • Tjek, at du gør brug af 301 Redirect til eventuelle omdirigeringer, og at omdirigeringerne virker, som de skal.
  • Undgå at benytte 302-, 307-, Meta Refresh- og JavaScript-omdirigeringer, og undgå at omdirigere til en side som omdirigerer til en ny side. 301-omdirigeringer er generelt de bedste rent SEO-mæssigt.
  • Læs mere om redirects.

6. Hastighed (loadtid)

Loadtid

Komprimering

  • Tjek, at du så vidt muligt gør brug af GZIP-komprimering på dit website. Du kan teste dit website her: www.giftofspeed.com/gzip-test.
  • Tjek ligeledes, at dine CSS-, JS- og HTML-filer er komprimerede. Der findes en lang række såkaldte Minify-værktøjer, du gratis kan bruge til nemt at komprimere dine filer.

Billeder

Webhost

  • Brug en god og hurtig webhost. Hvis du har meget besøgstrafik på dit website, kan du med fordel købe dig til en dedikeret webserver (dvs. en webserver, som er 100% dedikeret til dig som kunde). På den måde mindsker du risikoen for, at webserveren bliver overbelastet.

7. Mobilvenlighed

Mobilvenlighed

  • Besøg dit website via mobile enheder med forskellige browsere og skærmstørrelser, og tjek, at alt (særligt navigationen og en eventuel købsproces) virker, som det skal.
  • Foretag en Google-mobilsøgning efter udvalgte sider på dit website, og tjek, at Google har markeret siderne som mobilvenlige (kig efter teksten ‘Mobilvenlig’ umiddelbart under overskriften i søgeresultaterne). Hvis ikke Google mener, dine sider er mobilvenlige, kan det have betydning for din placering i søgemaskinerne, og dermed også for antallet af organiske besøg.
  • Læs mere om mobilvenlighed.

Omdirigering til mobilwebsite

  • Hvis du har en mobilversion af dit website (eksempelvis m.domæne.dk), skal du sikre dig, at du gør brug af et rel=”alternate”-tag på mobilversionen og et rel=”canonical”-tag på desktop-versionen. På den måde sikrer du dig, at den rigtige version af dit website bliver vist for den rigtige besøgende.
  • Læs eventuelt Googles vejledning til omdirigeringer.

Dynamisk visning (dynamic serving)

  • Tjek, at du anvender en HTTP Vary Header, hvis du gør brug af dynamisk visning (til at vise forskellige websider på den samme webadresse, afhængigt af hvem der besøger siden). Ved at anvende en HTTP Vary Header hjælper du søgemaskinerne med at forstå, at indholdet varierer, afhængigt af hvem der besøger siden.
  • Læs eventuelt Googles vejledning til dynamisk visning.

Google Analytics

  • Tjek, at Google Analytics er koblet op med eventuelle særskilte mobilsider.

8. Internationalisering

Landebaseret målretning

  • Tjek, at du har opsat landebaseret målretning i Google Search Console, hvis dit website er målrettet brugere i et bestemt land.
  • Tjek, at du anvender hreflang-tags på dit website, hvis dit website er målrettet brugere, der taler forskellige sprog.
  • Læs mere om hreflang.

Forskellige versioner på samme sprog

  • Hvis du har forskellige versioner af dit website på samme sprog (eksempelvis en version til englændere og en version til amerikanere), skal du sikre dig, at de forskellige versioner er indholdsmæssigt unikke. På den måde undgår du at blive straffet af Google for duplikeret indhold.

Webadresser

  • Tjek, at dine webadresser er skrevet på et sprog, der afspejler det land, dit website er målrettet mod. Hvis du har forskellige versioner af dit website målrettet forskellige sprog, betyder det, at du skal skrive dine webadresser (den del, der kommer efter selve dit domænenavn) på forskellige sprog.

Valuta

  • Tjek, at eventuelle priser på dit website er angivet i en valuta, der afspejler det land, dit website er målrettet mod.

9. Google Analytics

Sporingskode

  • Tjek, at sporingskoden til din Google Analytics-konto er opsat på samtlige sider på dit website.
  • Overvej, om der er sider, du ikke ønsker medtaget i Google Analytics. Det kan eksempelvis være, hvis nogle sider genererer unaturligt mange sidevisninger og derfor forvrænger din statistik.

Interne søgninger

Google Ads og AdSense

Egen IP-adresse

Hændselssporing (event tracking)

  • Tjek, at du har opsat hændelsessporing i Google Analytics. Det kan være meget nyttigt, hvis du ønsker at indsamle statistik om specifikke brugerinteraktioner (i forbindelse med eksempelvis en købsproces).
  • Læs eventuelt Googles vejledning til hændelsessporing.

Demografi og interesser

  • Tjek, at du har aktiveret rapporterne Demografi og Interesser i Google Analytics. Rapporterne giver oplysninger om dine brugeres alder, køn og interesser, og de kan derfor give dig værdifuld viden om dine (potentielle) kunder.
  • Læs eventuelt Googles vejledning til aktivering af Demografi og Interesser.
Henning Madsen
Henning Madsen
Founder, CEO & Chief SEO Strategist
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet