Døde links

Døde links (broken links) er links til sider på dit website, der ikke eksisterer. I denne artikel lærer jeg dig, hvordan du håndterer døde links korrekt, og hvordan du genvinder SEO-værdien af dem.

blog-outsourcing-af-seo

Hvad er døde links?

Døde links (på engelsk broken links) er links til sider på dit website, der ikke eksisterer. De udgør et problem, fordi en stor del af linkenes SEO-værdi går tabt, fordi dine potentielle kunder henvises til sider, der ikke findes, og fordi de signalerer til Google, at dit website ikke vedligeholdes.

Du kan identificere døde links til dit website ved at indtaste websitet i Ahrefs og klikke på ‘Broken’ i menuen til venstre. Eksporter listen over døde links via knappen ‘Export’ øverst til højre, åbn filen og sorter listen efter kolonnen ‘Link URL’, dvs. efter de ikke-eksisterende sider på dit website.

Du kan genoplive linkene til hver af de ikke-eksisterende sider på to måder:

  • Opsæt 301-redirects (dvs. send brugerne videre) til eksisterende sider.
  • Kontakt dem, der linker til dig, og bed dem rette linkene.

Sidstnævnte metode er tidskrævende, og vores anbefaling er derfor opsætning af 301-redirects. Typisk gøres det via htaccess eller via dit CMS-system, men fremgangsmåden kan variere og kræver, at du rådfører dig med dine teknisk ansvarlige. Læs eventuelt mere om redirects.

Hvis en side kun midlertidigt er ikke-eksisterende, kan du enten opsætte en 307-redrict eller undlade at gøre noget ved det døde link. En 307-redirect fortæller Google, at siden er flyttet midlertidigt og vil være tilgængelig på den oprindelige webadresse på et senere tidspunkt.

Når du genopliver døde links, genvinder du deres SEO-værdi. Det er således en meget enkel og effektiv linkbuilding-strategi – forudsat at du har nogle døde links. Processen med at genoplive døde links bør gentages med jævne mellemrum, efterhånden som nye døde links opstår.


Gode råd til redirect af døde links

  • Håndter hver side. Opsæt en 301-redirect for hver ikke-eksisterende side. Flere døde links kan pege på samme side, og da skal du kun opsætte én redirect.
  • Tænk i relevans. Rederict brugerne til en relevant underside, der tilsvarer den ikke-eksisterende side eller emnemæssigt er forbundet med den. Undgå at redirecte brugerne til forsiden, med mindre det er mest naturligt.
  • Brug korrekt syntaks. Skriv den korrekte udgave af dine webadresser (med HTTPS eller HTTP og med eller uden ‘www‘). På den måde undgår du kæder af redirects, hvor du først sender brugerne til en udgave af websitet og derefter til en anden udgave ved brug af endnu en redirect.
  • Test linkene. Test at alle 301-redirects virker, som de skal.
mark-figur

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til linkbuilding

Har du brug for hjælp til linkbuilding, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på linkbuilding? Kontakt os og få en uforpligtende dialog med vores linkbuilding-specialister.  

henning-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores nye SEO-bog
    Få ny viden om linkbuilding