HTTPS

HTTPS er en protokol, som bruges til udveksling af data på internettet. Der er flere fordele ved at benytte HTTPS frem for HTTP på dit website. I dette indlæg får du viden om fordelene ved HTTPS og viden om, hvordan du skifter fra HTTP til HTTPS.

blog-benchmarking-1

Hvad er HTTPS og HTTP?

HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure) og HTTP (HyperText Transfer Protocol) er protokoller, som bruges til kommunikation på internettet. HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) er en krypteret udgave af HTTP, hvilket vil sige, at det er protokol, der beskytter dine kunders data, når de sender personlige oplysninger mellem deres computer og dit website.

Hvis en kunde eksempelvis indtaster og indsender kreditkortoplysninger via en købsformular på dit website, krypterer HTTPS oplysningerne, når de sendes mellem kundens computer og dit website.

Dine kunder bør være beskyttet, når de sender personfølsomme oplysninger via dit website, og derfor bør du gøre brug af HTTPS, hvis du håndterer personfølsomme oplysninger – ikke kun for dine kunders skyld, men også fordi Google favoriserer sikre websites i deres søgeresultater. I adresselinjen i din internetbrowser kan du nemt se, om dit website er HTTPS-sikret:

HTTPS-kryptering

Bemærk at HTTPS ikke beskytter selve dit website – dit website vil stadigvæk være sårbart over for hacking, malware, DDOS-angreb og andre typer angreb.


Hvorfor gå fra HTTP til HTTPS?

Google favoriserer hjemmesider, der bruger HTTPS, fordi HTTPS krypterer kommunikationen mellem bruger og website og derved forbedrer sikkerheden markant. Desuden markerer internetbrowseren Google Chrome alle HTTP-websites med en advarsel, der indikerer, at websitet ikke er sikkert:

HTTP usikker side

Der er med andre ord to store fordele ved at bruge HTTPS frem for HTTP: En øget synlighed på Google og en forbedret brugeroplevelse. Sidstnævnte kan eksempelvis komme til udtryk ved, at brugerne er mere villige til at handle på dit website, idet de ikke længere får vist en “Ikke sikker”-advarsel, der advarer mod at indtaste kreditkortoplysninger på dit website.


Sådan skifter du til HTTPS

Selve skiftet fra HTTP til HTTPS er almindeligvis nemt og smertefrit. Hos din webhost kan du købe et såkaldt SSL-certifikat, som gør dit website tilgængeligt via https://. Der kan være en kort periode, hvor du taber synlighed på Google, men den genvinder du kort efter (forudsat at du har foretaget skiftet til HTTPS korrekt, som beskrevet herunder) – og på lidt længere sigt vil skiftet have en positiv indvirkning.

Husk følgende, når du skifter til HTTPS:

  • Dit website må ikke kunne tilgås med både HTTP og HTTPS, fordi Google tolker det som to forskellige domæner. Det kan du forhindre ved at opsætte en 301-redirect, der leder brugerne fra HTTP- til HTTPS-versionen af websitet. Omdirigeringen kan opsættes for hele websitet på en gang og skal således ikke opsættes for hver enkelt side.
  • Interne links (dvs. links fra dit website til andre sider på dit website) skal ændres fra HTTP til HTTPS. Vi anbefaler, at du benytter relative webadresser i links (eksempelvis “/underside” i stedet for “https://www.eksempel.dk/underside”), og gør du allerede det, skal du ikke ændre nogle links i forbindelse med skiftet til HTTPS.
  • Der findes forskellige typer af SSL-certifikater, som definerer, hvilken HTTPS-kryptering du har. I de fleste tilfælde kan du nøjes med et helt almindeligt Single Domain-certifikat. Større organisationer, der har behov for den højeste grad af sikkerhed (eksempelvis banker), kan erhverve et såkaldt Extended Validation-certifikat.

På trods af mange åbenlyse fordele ved at skifte fra HTTP til HTTPS, er der mange websiteejere, der endnu ikke har taget skridtet. Google har skrevet en god dansk vejledning til, hvordan du beskytter dit website med HTTPS. Du kan læse vejledningen her: Beskyt dit website med HTTPS. Vi kan også varmt anbefale den mere uddybende vejledning HTTP to HTTPS: An SEO’s guide to securing a website af Patrick Stox, der arbejder som SEO-specialist hos IBM.

Vær i øvrigt opmærksom på, at der kan gå flere ting galt, nå du migrerer dit website til HTTPS. De typiske fejl er:

  • Indekseringsproblemer. Sørg for, at du ikke gør brug af NoIndex- og NoFollow-tags, da de forhindrer søgemaskinerne i at indeksere din hjemmeside.
  • Duplikeret indhold. Sørg for, at dit website ikke kan tilgås ved brug af både http:// og https://.  Google opfatter det som to forskellige websites, og hvis indholdet på de to websites er identisk, vil Google opfatte det som duplikeret indhold.
  • Forældede links. Husk at rette alle interne og eksterne links, der peger til dit website, til https://, så du fastholder linksenes SEO-værdi.

HTTPS er modsat cookie-loven en frivillig sikkerhedsløsning, og HTTPS medfører ingen irriterende pop-ups eller andre generende elementer på dit website.


Ofte stillede spørgsmål

Hvad er HTTPS?

HTTPS er en protokol, der bruges til kommunikation på internettet. HTTPS er en krypteret udgave af HTTP, hvilket vil sige, at protokollen beskytter dine brugeres data, når de sender personlige oplysninger mellem deres computer og dit website.

Hvad er HTTPS en forkortelse for?

HTTPS er en forkortelse for HyperText Transfer Protocol Secure.

Hvordan får man HTTPS?

Du får HTTPS ved at købe et SSL-certificat hos hostingudbyderen af din hjemmeside. Du skal herefter sørge for at omdirigere alle brugere fra HTTP-versionen til HTTPS-versionen af dit website.

Hvordan virker HTTPS?

HTTPS virker ved at kryptere den data, der sendes mellem dit website (dvs. din webserver) og brugernes computer. HTTPS er derved et lag af beskyttelse på websitet.

Hvad er HTTP?

HTTP er en protokol, der bruges til kommunikation på internettet. HTTP krypterer ikke kommunikationen og bør derfor ikke benyttes længere.

mark-figur

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til SEO

Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering (SEO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO? Kontakt Henning Madsen og få en uforpligtende dialog om dit SEO-projekt.

henning-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores nye SEO-bog
    Få ny viden om teknisk SEO