Intern linkbuilding

Du ved sandsynligvis allerede, at linkbuilding er afgørende for en succesfuld SEO-indsats. Men vidste du også, at den interne linkstruktur på dit website har indflydelse på din synlighed i søgemaskinerne? Læs med herunder, og bliv klogere på, hvorfor intern linkbuilding er vigtigt, og hvordan du opbygger interne links i praksis.

blog-mobilvenlighed

Hvad er intern linkbuilding?

Intern linkbuilding er arbejdet med at opbygge links mellem siderne på dit website. Links mellem siderne kaldes for interne links. Det kan være menulinks, billedlinks, knaplinks og tekstlinks i brødtekster. Sidstnævnte kaldes også for kontekstuelle links, fordi de indgår i en indholdsmæssig kontekst, og det er alene dem, vi fokuserer på i dette afsnit.

Det mest almindelige eksempel på interne links er hovedmenuen, som henviser til det vigtigste på dit website. Men sandsynligvis har du mange flere sider end dem, der fremgår af hovedmenuen – sider som du derfor er nødt til at gøre brugerne og søgemaskinerne opmærksomme på på anden vis. Og der kan interne tekstlinks være løsningen. Eksempler på tekstlinks er ‘Se også vores skræddersyede seo-kurser.‘ og ‘Klik her for at tilmelde dig vores gratis lederwebinar om Google-marketing….

Formålet med tekstlinks er at guide brugerne videre til andre relevante sider og at hjælpe søgemaskinerne med at forstå websitets struktur og vigtigste sider. Samtidig overfører links SEO-værdi mellem siderne, og de hjælper Google med at finde frem til alle dine sider på websitet. En god intern linkstruktur kan i korte træk:

  • gøre dit website mere brugervenligt
  • sprede linkjuice rundt på websitet, så undersider kan komme til at ranke bedre
  • hjælpe Google med at forstå hvad de enkelte undersider handler om
  • gøre det lettere for Google’s robotter at crawle hele jeres website.

Et eksempel på nogen, der mestrer disciplinen, er Wikipedia. Alle artikler på Wikipedia er fyldte med interne links til vigtige årstal, begivenheder, personligheder, geografiske placeringer m.m. Det giver stor værdi for brugeren, der hurtigt kan læse mere om et givent emne, og for Google er det rent guf.


Gode råd til interne links

Indsæt links i din brødtekst tilfælde, hvor læseren kan have gavn af at blive ledt videre til en anden side, eller fordi du ønsker at gøre opmærksom på relaterede produkter, som kan have brugerens interesse. Link på en naturlig måde, og undgå at overfylde dine tekster med links – 1-3 links er som regel passende.

Et eksempel kan være, at du har en kategoriside med gavepapir, hvor du i brødteksten beskriver de forskellige typer af gavepapir, du sælger. Du kan da med fordel indsætte et link til din side med gavekort i brødteksten, for på den måde gør du brugeren opmærksom på, at du sælger gavekort – og brugere der køber gavepapir er sandsynligvis også interesserede i at købe gavekort.

Sådan kan du forbedre dine interne links:

  • Sørg for at bruge naturlige og relevante ankertekster (se herunder).
  • Tilføj breadcrumbs på dine sider, så det er klart og tydeligt, hvor i hierarkiet man befinder sig.
  • Brug relaterede sider/artikler, hvis dit CMS og websitestruktur giver mulighed for det.
  • Brug forsiden til at linke til de vigtigste sider på dit website, da denne typisk har den højeste SEO-værdi.
  • Undgå at have sider, der er mere end tre klik væk fra forsiden.

Den interne linkstruktur er en vigtig del af on-page SEO, og hvis du ikke allerede har tænkt det ind som en del af din SEO-strategi, bør du gøre det. Har du brug for hjælp til, hvordan du kan strukturere og optimere dit website, så det taler til både brugere og søgemaskiner, så se mere om, stiller vi meget gerne vores kompetencer til rådighed.


Ankertekster

Den tekst, der udgør selve linket, kaldes for ankerteksten. Der findes grundlæggende tre forskellige typer ankertekster:

  • Søgeord knyttet til den side, der linkes til. Eksempelvis ‘haveborde’.
  • Længere fraser, hvori søgeordet indgår. Eksempelvis ‘se vores billige haveborde her’.
  • Generiske tekster. Eksempelvis ‘klik her’ og ‘på denne side’.

Varier din brug af de tre typer ankertekster. Hvis blot du sørger for at din interne linkbuilding er naturlig, giver variationen med stor sandsynlighed sig selv.

Læs eventuelt videre om udgående links.

Mark komprimeret

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til linkbuilding

Har du brug for hjælp til linkbuilding, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på linkbuilding? Kontakt os og få en uforpligtende dialog med vores linkbuilding-specialister.  

henning-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores nye SEO-bog
    Få ny viden om linkbuilding
    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing