URL (webadresse)

Alle sider og filer på dit website har en URL, der angiver sidens eller filens placering. I denne artikel får du gode råd til opbygning og strukturering af dine URL'er, så de er hensigtsmæssige for både brugerne og din synlighed i søgemaskinerne.

blog-seo-priser

Hvad er en URL?

En URL (også kaldet URL-adresse, webadresse, hjemmesideadresse og internetadresse) er en tekst, der angiver placeringen af en side eller fil på dit website. URL er en forkortelse for Uniform Resource Location. Et eksempel på en URL er https://inboundcph.dk/specialer/seo/.

En URL består af en HTTPS-protokol (“https://”), et domænenavn (“inboundcph”), en domæneendelse (“.dk”) og en sti (“/seo/”). I denne artikel fokuserer jeg udelukkende på stien i URL’en. Du kan læse mere om de øvrige elementer ved at klikke på linkene i teksen ovenover.


Den gode URL

Vi anbefaler, at stier i URL’er:

  • er korte og let genkendelige
  • indeholder et søgeord, der siger noget om sidens indhold
  • bruger bindestreg (-) og ikke bundstreg (_) til ordadskillelse
  • ikke indeholder specialtegn (@, !, $ og lignende)
  • ikke indeholder æ, ø og å, men ae­, oe og aa.

Følger du ovenstående retningslinjer, opnår du en URL, der:

  • giver en klar indikation af, hvad man kan finde på siden
  • er kort, let genkendelig og derfor attraktiv at linke til
  • ikke skaber tekniske indekseringsproblemer.

Hvis du eksempelvis sælger havemøbler, bør produktkategorisiden med havestole have URL’en https://website.dk/havestole/ – og ikke https://website.dk/category?id=118 eller lignende, som nogle CMS-systemer desværre automatisk skaber.


Flade og hierarkiske URL’er

URL’er kan være flade eller hierarkiske. En flad URL har én undermappe efter domænet (eksempelvis website.dk/produkt/). En hierarkisk URL har to eller flere undermapper efter domænet (eksempelvis website.dk/kategori/produkt/).

Det er en fordel at have korte, let genkendelige URL’er, men der er gode argumenter for at anvende længere hierarkiske URL’er: De hjælper brugere og søgemaskiner med at forstå websitets struktur, og de gør det nemt at analysere websitetrafik segmenteret på kategorier.

Vi anbefaler hierarkiske URL’er til større websites med mange kategorier af indhold. URL’er til produktsider er dog ikke i sig selv hierarkiske, da det samme produkt kan findes i flere kategorier. E-handel-websites kan derfor drage fordel af flade URL’er.


Lokale bogstaver og specialtegn

URL’er kan indeholde lokale bogstaver (æ, ø, å, ç, ñ, é, ü, μ med flere). Fra et SEO-perspektiv er de bogstaver fine at benytte, men da de kan være en kilde til tekniske problemer, bør du undgå dem i dine webadresser. I stedet for æ, ø og å bruges ae, oe og aa.

Specialtegn bør undgås af både SEO-mæssige og tekniske hensyn. Specialtegn omfatter blandt andet komma, kolon, parentes, emojis, matematiske tegn (+, =, <, >) samt $, €, @, !, §, * og “. Tal (0-9), bindestreger (-) og bundstreger (_) er ikke specialtegn og må gerne anvendes.


Tvungne små bogstaver

Søgemaskiner opfatter små og store bogstaver som unikke tegn. Hvis en webadresse på dit website kan tilgås med både små og store bogstaver, risikerer du derfor at udvande sidens SEO-værdi over flere sider. Eksempelvis tilfører et link til adressen website.dk/Eksempel ikke værdi til adressen website.dk/eksempel, selvom det i praksis er den samme side.

Sørg for at dine URL-adresser kun kan tilgås med små bogstaver. Det kan du gøre ved at opsætte en 301-redirect, der automatisk viderestiller webadresser skrevet med et eller flere store bogstaver til de tilsvarende webadresser skrevet med små bogstaver. Redirecten kan opsættes for hele websitet og skal ikke nødvendigvis opsættes manuelt for hver side.


Afsluttende skråstreg (trailing slash)

En afsluttende skråstreg er den fremadvendte skråstreg, der ofte afslutter en URL’er (eksempelvis i https://inboundcph.dk/seo/). I praksis er der ingen forskel på, om en webadresse slutter med eller uden skråstreg, men i Googles øjne er der tale om to forskellige sider, og problematikken er således den samme som med små og store bogstaver.

Sørg for at dine URL’er kun kan tilgås enten med eller uden skråstreg. Det gør ingen forskel, hvilken version du vælger. Løsningen er en 301-redirect, der automatisk viderestiller alle webadresser skrevet med eller uden skråstreg til den korrekte version. Husk at ændre interne links på dit website i overensstemmelse med den version af webadresserne, du har valgt.

mark-figur

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til SEO

Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering (SEO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO? Kontakt Henning Madsen og få en uforpligtende dialog om dit SEO-projekt.

henning-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Få en dialog om dit projekt

Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor