Headings (overskrifter)

Headings (overskrifter) og subheadings (underoverskrifter) er en vigtig del af dit SEO-arbejde med indholdsoptimering. Her får du nogle grundlæggende tips til, hvordan du skriver gode headings, og hvordan du opmærker dem korrekt med såkaldte -tags.

blog-voice-search

Hvad er headings?

Hver tekst skal have én heading (overskrift) og bør desuden struktureres i en række afsnit med korte subheadings (underoverskrifter). På produktsider med en kort brødtekst behøver der dog ikke nødvendigvis at være underoverskrifter. En sides heading skal bestå af det primære søgeord og eventuelt et sekundært søgeord. På produktsider skal overskriften blot udgøres af produktnavnet.

Subheadings skal så vidt muligt indeholde det primære søgeord eller et af de sekundære søgeord. Hvis teksten indeholder mange subheadings, skal der dog ikke nødvendigvis indgå et søgeord i dem alle. Subheadings skal være meningsfulde for tekstens afsnit, og de bør have en beskrivende karakter uden at være for lange.

Af tekniske hensyn skal du omslutte alle headings af et såkaldt <h>-tag. Sådan:

  • <h1>Overskrift</h1>
  • <h2>Underoverskrift</h2>
    • <h3>Under underoverskrift</h3>
    • <h3>Under underoverskrift</h3>
  • <h2>Underoverskrift</h2>

De fleste CMS-systemer (WordPress, Joomla m.fl.) indsætter automatisk <h>-tags omkring headings og subheadings. Hvis ikke det er tilfældet, skal du have fat i de teknisk ansvarlige for dit website, så de kan sørge for, at det er tilfældet. <h>-tagget fremgår i websitets kildekode og kan ikke ses ved blot at læse teksten på websitet, som brugeren ser den.

Der skal være en (og kun en) <h1>-heading på hver side. Der kan være flere subheadings af typerne <h2>, <h3>, <h4> og <h5> på hver side. Headings er vigtige for dit arbejde med indholdsoptimering og søgemaskineoptimering (SEO) af dit website i det hele taget.


Eksempel på gode headings

Antag eksempelvis at du har en side med det primære søgeord ‘haveborde’ og de sekundære søgeord ‘runde haveborde’ og ‘bæredygtigt havebord’. Tekstens primære overskrift (<h1>-heading) skal da være ‘Haveborde‘ og ikke ‘Bliv klar til sommerens udeliv‘ eller lignende, som ellers ganske vist kan virke appellerende, men som ikke ordmæssigt har noget at gøre med sidens indhold.

Tekstens subheadings (<h2>-headings og <h3>-headings)  kan eksempelvis være ‘Runde haveborde i dansk design‘ og ‘Bæredygtige materialer fra Skandinavien‘. På den måde inkluderer du begge søgeord i sidens subheadings, og du får samtidig brugt det primære søgeord i den ene af dem. Eventuelle flere subheadings skal ikke nødvendigvis indeholde et søgeord, med mindre det er naturligt.

henning-figur-komprimeret

Henning Madsen

Founder, CEO & Chief SEO Strategist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til SEO

Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering (SEO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO? Kontakt Henning Madsen og få en uforpligtende dialog om dit SEO-projekt.

henning-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing