Søgemaskineoptimering (SEO) af billeder
Billeder kan engagere og fastholde brugerne på dit website, og de kan synliggøre dine produkter i Google Billedsøgning. Samtidig viser Google i stigende grad billeder direkte i søgeresultaterne, eksempelvis i toppen af resultaterne eller umiddelbart til venstre for hvert søgeresultat:
Vores erfaring er, at det primært giver mening at optimere billeder (se næste afsnit), hvis du har en webshop og ønsker at synliggøre dine produkter i billedsøgningen. Det vil især være oplagt inden for tøj, mode, design og indretning – og i mindre grad andre kategorier. Opskriftssider, nyhedssider og vidensbaserede sider kan endvidere have gavn af at optimere billeder.
Brug relevante og unikke billeder. Google ønsker ikke at vise det samme billede flere gange i billedsøgningen, og hvis du bruger stock-photos, vil Google derfor med stor sandsynlighed ikke vise netop dit billede. Komprimer billederne ved brug af eksempelvis værktøjerne Kraken.io eller TinyPNG, så de fylder mindst muligt, og siden dermed loader hurtigst muligt.
Vi anbefaler normalt, at du ikke indsætter tekst ved hjælp af billeder, fordi Google ikke kan indeksere tekst på billeder. Men der er én undtagelse: Infografikker. Selvom Google ikke kan læse teksten på grafikken, så kan infografikker være gode til at skabe omtale og links til siden.
Hjælp Google med at forstå dine billeder
Google har brug for hjælp til at forstå billeder. Hjælp Google ved at:
- give billederne et kort, relevant filnavn, der beskriver det, som billedet viser.
- give billederne en kort, relevant alt-tekst, der beskriver det, som billedet viser.
Alt-teksten er vigtig, dels fordi den hjælper Google med at forstå billedets indhold, dels fordi den bruges af blinde (der ikke kan se billedet, men i stedet får læst alt-teksten højt af computeren). Typisk indsættes den via et felt i dit CMS-system i tilknytning til hvert billede.