Billedoptimering

Billeder (herunder produktbilleder) udgør en vigtig del af indholdet på mange websites, men Google har svært ved at forstå billeder. Heldigvis er der en række ting, du kan gøre, for at hjælpe Google med at forstå dine billeder og dermed sikre dig større synlighed i Google Billedsøgning. Det kan du lære mere om her.

blog-mobilsoegning

Søgemaskineoptimering (SEO) af billeder

Billeder kan engagere og fastholde brugerne på dit website, og de kan synliggøre dine produkter i Google Billedsøgning. Samtidig viser Google i stigende grad billeder direkte i søgeresultaterne, eksempelvis i toppen af resultaterne eller umiddelbart til venstre for hvert søgeresultat:

Optimering af billeder

Vores erfaring er, at det primært giver mening at optimere billeder (se næste afsnit), hvis du har en webshop og ønsker at synliggøre dine produkter i billedsøgningen. Det vil især være oplagt inden for tøj, mode, design og indretning – og i mindre grad andre kategorier. Opskriftssider, nyhedssider og vidensbaserede sider kan endvidere have gavn af at optimere billeder.

Brug relevante og unikke billeder. Google ønsker ikke at vise det samme billede flere gange i billedsøgningen, og hvis du bruger stock-photos, vil Google derfor med stor sandsynlighed ikke vise netop dit billede. Komprimer billederne ved brug af eksempelvis værktøjerne Kraken.io eller TinyPNG, så de fylder mindst muligt, og siden dermed loader hurtigst muligt.

Vi anbefaler normalt, at du ikke indsætter tekst ved hjælp af billeder, fordi Google ikke kan indeksere tekst på billeder. Men der er én undtagelse: Infografikker. Selvom Google ikke kan læse teksten på grafikken, så kan infografikker være gode til at skabe omtale og links til siden.


Hjælp Google med at forstå dine billeder

Google har brug for hjælp til at forstå billeder. Hjælp Google ved at:

  • give billederne et kort, relevant filnavn, der beskriver det, som billedet viser.
  • give billederne en kort, relevant alt-tekst, der beskriver det, som billedet viser.

Alt-teksten er vigtig, dels fordi den hjælper Google med at forstå billedets indhold, dels fordi den bruges af blinde (der ikke kan se billedet, men i stedet får læst alt-teksten højt af computeren). Typisk indsættes den via et felt i dit CMS-system i tilknytning til hvert billede.

henning-figur

Henning Madsen

Partner & Head of SEO

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til SEO

Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering (SEO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO? Kontakt Henning Madsen og få en uforpligtende dialog om dit SEO-projekt.

henning-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores nye SEO-bog
    Få ny viden om SEO