Webshop-optimering

Få mere viden om webshop-optimering, og lær hvordan du optimerer din webshop med henblik på at øge salget. I denne artikel fokuserer jeg på problemstillingerne vedrørende forladte kurve og på, hvordan du kan håndtere dem og derved sikre, at færre kunder forlader din webshop under købet.

blog-voice-search

Hvad er webshop-optimering?

Webshop-optimering er det arbejde, der består i at optimere en webshop med henblik på at tiltrække flere besøgende og/eller sælge mere. Arbejdet kan omfatte SEO (søgemaskineoptimering), linkbuilding, konverteringsoptimering og meget andet. Hvis du vil vide mere om disse emner, kan du klikke på de røde links.

I dette indlæg fokuserer jeg udelukkende på forladte indkøbskurve – en udfordring som langt de fleste webshop-ejere står over for, og som kan koste virksomheden dyrt. Jeg giver dig tips og tricks til, hvordan du bekæmper forladte indkøbskurve og øger antallet af køb på dit website.

Det er vigtigt at sige, at en vis andel forladte indkøbskurve er helt normalt – og det kan du ikke nødvendigvis gøre noget ved – men der er også en masse, du kan gøre for at forhindre forladte indkøbskurve og derved forbedre dine konverteringsrater betydeligt. Derfor er webshop-optimering vigtigt.


Sådan bekæmper du forladte indkøbskurve
















Infografikken som tekst

Danskerne er ubeslutsomme, når de handler online. 69% af alle, der lægger en vare i indkøbskurven, gennemfører ikke købsprocessen. Det skyldes ikke altid manglende købelyst, og med enkle tiltag kan du derfor øge antallet af køb på dit website. Det vil samtidig have en positiv betydning for dit arbejde med søgemaskineoptimering, fordi brugeradfærden på dit website er blevet en vigtigere del af Googles algoritme.

Herunder har jeg beskrevet 15 almindelige årsager til, at køberne ikke gennemfører købsprocessen, og en række konkrete løsningsforlag, du kan benytte, når du arbejder med webshop optimering.

1. Der er skjulte omkostninger forbundet med købet

58% af alle købere har forladt en indkøbskurv, fordi den totale pris var højere end forventet.
25% af alle købere har forladt en indkøbskurv grundet uventede leveringsomkostninger.

Løsning

  • Vær åben og ærlig over for dine kunder.
  • Skriv den samlede pris inklusiv forsendelse tydeligt på websitet.
  • Inkluder alle gebyrer og udgifter i varernes pris.

2. Køberne er ikke parate til at foretage et køb.

17% af alle købere har forladt en indkøbskurv, fordi de blot foretog research.
57% af alle købere har forladt en indkøbskurv, fordi de blot ønskede at estimere den endelige pris.

Løsning

  • Send køberne en mail, hvori du påminder dem om de efterladte varer.
  • Vær opmærksom på, at mailudsendelse kræver samtykke fra køberne.
  • Skab sense of urgency gennem fx tidsbegrænsede tilbud og begrænset lagerføring.
  • Gem varerne i indkøbskurven, så køberne kan fortsætte handlen senere.
  • Giv køberne mulighed for at tilføje varerne til en ønskeseddel.
  • Opsæt remarketing-kampagner målrettet køberne.

3. Leveringstiderne er for lange eller uklare

18% af alle købere har forladt en indkøbskurv, fordi der ikke fremgik et leveringstidspunkt.
28% af alle købere har forladt en indkøbskurv, fordi leveringsmulighederne ikke passede til dem.
42% af alle købere opfatter en leveringstid på 3-4 dage som hurtig levering. Kun 10% opfatter en leveringstid på 5-7 dage som hurtig levering.

Løsning

  • Skriv den forventede leveringstid tydeligt på websitet.
  • Skriv tydelige leveringsbetingelser og tydelige priser på websitet.
  • Giv køberne mulighed for at vælge mellem forskellige leveringsmetoder.
  • Sørg for, at du altid har dine varer på lager. Eftersend varer, du ikke har på lager.
  • Tilbyd track & trace på alle forsendelser.

4. Leveringsomkostningerne er for høje

81% af alle købere angiver ”gratis levering” som en vigtig købsfaktor, når de handler online.

Løsning

  • Tilbyd gratis levering, eventuelt betinget af køb over et vist beløb.
  • Tilbyd en række prismæssigt overkommelige leveringsmetoder.
  • Tilbyd faste leveringspriser uanset ordrestørrelse.

Gratis levering ved køb over et vist beløb kan anspore nogle til at købe mere. Men
det kan også få dem, der ikke når over beløbsgrænsen, til at falde fra.

5. Du er ikke konkurrencedygtig

31% af dem, der forlader en indkøbskurv, køber efterfølgende varen hos en konkurrent.

Løsning

  • Hold øje med dine konkurrenter, og match deres priser.
  • Tilbyd prisgaranti, så køberne får tryghed for, at du er billigst.
  • Adskil dig fra dine konkurrenter ved at tilbyde en bedre service.
  • Skab interaktion med køberne med henblik på at opbygge loyalitet.
  • Optimer brugeroplevelsen, så købernes præference for dit website øges.
  • Tilbyd et større produktsortiment end dine konkurrenter.
  • Arbejd med SEO, så køberne finder dig før dine konkurrenter.

6. Købet kræver brugeroprettelse

28% af alle købere har forladt en indkøbskurv, fordi de ikke ville oprette en bruger.
51% af alle købere foretrækker webshops med et personligt login, fordi det gør det muligt at gemme købsinformationer (leveringsadresse mv.) til næste gang.

Løsning

  • Tilbyd mulighed for brugeroprettelse, så køberne nemt kan handle hos dig igen.
  • Sørg for, at køberne også kan handle uden at oprette en bruger.

7. Betalingsmulighederne er ikke tilstrækkelige

25% af alle købere har forladt en indkøbskurv, fordi de ikke kunne bruge deres foretrukne betalingsmetode.

Løsning

  • Tilbyd forskellige betalingsmetoder alt efter dine kunders behov.
  • Eksempler på almindelige betalingsmetoder: Dankort, Visa, MasterCard, MobilePay Online, PayPal, girokort og elektronisk fakturering (EAN).

8. Websitet har tekniske fejl

24% af alle købere har forladt en indkøbskurv grundet tekniske problemer og uhensigtsmæssigheder.

Løsning

  • Foretag en teknisk analyse af websitet.
  • Ret eventuelle fejl, så websitet fungerer optimalt på alle enheder.
  • Vær særligt opmærksom på websitets loadtid.

9. Købsprocessen er for kompliceret

23% af alle købere har forladt en indkøbskurv, fordi købsprocessen var for lang og kompliceret.
Den gennemsnitlige købsproces består af 14,88 felter.

Løsning

  • Bed kun køberne om essentielle oplysninger.
  • Minimer mængden af information på hvert trin i købsprocessen.
  • Vis køberne, hvilket trin i købsprocessen de befinder sig på.
  • Gør det muligt at gå tilbage til tidligere trin i købsprocessen.
  • Fjern unødvendige menuer og links fra købsprocessen.
  • Gør det nemt at ændre indhold i indkøbskurven.

10. Websitet fremstår ikke troværdigt

17% af alle købere har forladt en indkøbskurv, fordi de var bekymrede for sikkerheden og misbrug af personlige oplysninger.

Løsning

  • Vis tydelige sikkerhedslogoer undervejs i købsprocessen.
  • Fremhæv kundeudtalelser og positive anmeldelser.
  • Gør det nemt at finde kontaktinformationer til kundeservice.
  • Tilbyd fuld tilfredshed eller pengene tilbage.
  • Brug HTTPS i stedet for HTTP.
  • Bliv certificeret af e-mærket.

11. Returnering af varer er kompliceret

15% af alle købere har forladt en indkøbskurv, fordi returbetingelserne ikke var klare.

Løsning

  • Skriv returbetingelserne tydeligt på websitet.
  • Vedlæg returlabels i pakkerne, så køberne kan returnere varerne gratis.
  • Læs og respekter købeloven.

12. Websitet er ikke mobiloptimeret

4 ud af 10 mobilbrugere har foretaget et eller flere køb via mobilen.
Antallet af mobilsøgninger på Google er større end antallet af desktop-søgninger.

Løsning

  • Lav en mobilvenlig version af websitet.
  • Overvej brug af Accelerated Mobile Pages eller Progressive Web Apps.
  • Tilpas købsprocessen til alle typer af mobile enheder og tablets.

13. Websitet mangler call-to-actions

Det er forkert af tro, at købere, der har tilføjet varer til indkøbskurven, ikke har brug for incitamenter til at gennemføre købet.

Løsning

  • Indsæt tydelige knapper, der leder køberne gennem købsprocessen.
  • Fremhæv knapper og områder på websitet, der er vigtige for købsprocessen.
  • Vis billeder af indholdet i indkøbskurven gennem hele købsprocessen.
  • Skab sense of urgency gennem fx tidsbegrænsede tilbyd og begrænset lagerføring.

14. Produktbeskrivelserne er mangelfulde

3% af alle forladte indkøbskurve skyldes manglende eller uklar produktinformation.

Løsning

  • Beskriv dine produkter grundigt.
  • Skriv kort og præcist – køberne har ofte travlt.
  • Skriv klart og forståeligt – køberne kender ikke nødvendigvis dit fagsprog.
  • Implementer en chatfunktion, hvor køberne kan få svar på spørgsmål øjeblikkeligt.
  • Tilbyd mulighed for produktsammenligning.

15. Du ved ikke, hvorfor køberne forlader indkøbskurven

Løsning

  • Gennemfør brugerundersøgelser og brugertests.
  • Opsæt automatiske sporingsværktøjer (fx Google Analytics og Hotjar).
  • Optimer købsprocessen på baggrund af viden om købernes adfærd.
  • Evaluer løsningerne og tilpas dem om nødvendigt.

Konklusion

Der kan være mange forskellige årsager til, at køberne forlader din indkøbskurv. Løsningsmulighederne er heldigvis talrige, men der findes ikke én løsning, der passer til alle.

Analyserer dine brugeres adfærd, og find frem til årsagen til, at de forlader indkøbskurven. Implementer de rette løsninger, og evaluer effekten. Tilpas løsningerne, hvis ikke de har den ønskede effekt. Held og lykke med din webshop-optimering!

Alle statistikker i infografikken stammer fra følgende kilder: Cart Abandonment Rate (Baymard Instituté), The Average Checkout Flow (Baymard Instituté), Deloitte Holiday Survey 2016 (Deloitte), Pulse of the Online Shopper 2014-2016 (UPS) og Statistica.com.


Ofte stillede spørgsmål

Hvad er webshop-optimering?

Webshop-optimering er den arbejdsproces der består i at optimere en webshop med henblik på at tiltrække flere besøgende og/eller sælge mere.

Hvad består webshop-optimering af?

Arbejdet kan eksempelvis omfatte SEO (søgemaskineoptimering), linkbuilding, konverteringsoptimering. Sidstnævnte eksempelvis for at sænke antallet af forladte indkøbskurve.

Hvad koster webshop optimering?

Prisen for webshop-optimering afhænger af, hvad det er, du skal have optimeret. Der er stor forskel på, om du blot vil have optimeret et enkelt købsflow, eller om det er alle dele af webshoppen, herunder søgemaskineoptimering, du ønsker optimeret. Derfor er det umuligt at estimere en pris uden at kende den konkrete case.

ian-figur

Ian Rosenfeldt

Founder & CEO

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til optimering

Har du brug for hjælp til konverteringsoptimering (CRO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på CRO? Kontakt Ian Rosenfeldt og få en uforpligtende dialog om dit projekt.

ian-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores nye SEO-bog
    Få ny viden om SEO