SEO guide - 2016 update

Hvor godt er dit site SEO-optimeret – 2016 update!

I slutningen af 2015 lavede vi en dybdegående guide til, hvordan du selv kan gennemføre en SEO-vurdering af dit site. Men i SEO arbejder vi jo som bekendt ikke med en statisk facitliste. Googles prioriteringer ændrer sig løbende, og således er der allerede hér i starten af 2016 kommet en gennemgribende opdatering af deres kerne algoritme.

Derfor har vi lavet denne update til vores eksisterende SEO-vurderings liste. God fornøjelse med arbejdet!

1. Gennemgå dine data i Google Search Console

  • Gå til Google Search Console, vælg International Targeting Section og gennemgå indstillingerne for at sikre dig, at de er korrekte.
  • Stadig i Google Search Console, vælg Google Index Section og tjek så Blocked Ressources Section. Undersøg om noget af dit indhold er blokeret, så Google ikke kan gengive indholdet.

2. Gennemgå sitemaps i WordPress

  • Hvis du har et WordPress site, så undersøg, om der bliver genereret nogle sitemaps, som du ikke ønsker indekseret og/eller har sat til meta noindex. Det kunne f.eks. være vedhæftede billeder, sliders, kategorier og tags, som har fået deres egen sitemaps.

3. Kan din navigation indekseres?

  • Hvis du ikke er sikker på, om din navigation kan indekseres af søgemaskinerne, så slå Javascript og CSS fra i din browser. Kan du stadig bruge dine links, så fungerer det, som det skal.

4. Slet evt. dine meta robots follow-tags

  • Søgemaskinerne indekserer og følger links som standard, og derfor er meta robots follow-tags unødvendige. Det gælder modsat ikke ved brug af noindex og nofollow, som skal bruges, hvis du vil undgå, at søgemaskinerne crawler din side.

5. Er dine Title Tags ordentligt optimeret?

  • Selvom Google som nævnt allerede har foretaget end del ændringer i dét, de prioriterer deres søgeresultater efter, så er dine Title Tags fortsat én af de vigtigste ranking-faktorer. Så sørg for, at alle dine siders Title Tags er godt optimeret.
6. Fungerer dine Structured Data, som de skal?

  • Har dit site nogle Structured Data gemt med enten CSS display:none eller display:hidden? Selvom det kan være brugt ganske uskyldigt, så er det noget af dét, som Google er blevet meget strikse med. Som en tommelfingerregel, så sørg for, at der ikke er noget indhold på din side, som din bruger ikke kan komme til at se. Ellers kan det udløse en straf fra Google, som sender dig nedad i søgeresultaterne.
  • Er der nogle af dine Structured Data, der enten er misledende, forkerte eller ikke fungerer? I givet fald kan det gå imod de guidelines, som Google har udsendt vedr. brugen af Structured Data. Se mere om deres retningslinjer her.

7. Er din brugers oplevelse i top?
Google prioriterer brugeroplevelsen og derunder kvaliteten af dit indhold meget højt i fremtiden. Derfor er det vigtigt, at du er meget opmærksom på brugeroplevelsen på dit site. Start f.eks. med at tjekke disse fire ting:

  • Er noget af dit indhold eller nogle af dine features besværlige at tilgå for brugerne?
  • Har du nogle popup-bokse på sitet, som ikke nemt kan klikkes væk?
  • Kan alle dine formularer let udfyldes – og er autofill slået til?
  • Har du nogle annoncer på sitet, som er placeret således, at det er svært (eller umuligt) for brugeren at komme forbi dem uden at klikke på dem?

8. Er din Google Analytics sat rigtigt op?
Mange websites bruger Google Analytics, men langt fra alle har fået sat det korrekt op. Lav et hurtigt tjek af din opsætning således:

  • Log ind på din Google Analytics konto, og undersøg, om den tracker dit site korrekt. Du burde kunne gå ind under Real time traffic display, vælge en side og se din trafik i real time, hvis din opsætning fungerer korrekt.
  • Undersøg, at der kun kører ét Google Analytics Tracking Script pr. side. Er der flere, kan det skade din trafik.
  • Undersøg om Google Search Console korresponderer med din Google Analytics.
  • Kan du aflæse demografi, events, mål og konverteringer i din Google Analytics-opsætning?
  • Har du den korrekte opsætning ift. om du bruger HTTP eller HTTPS sider?

9. Tjek for hacking og malware

  • Gennemgå din kildekode for udvalgte sider, og led efter kald og referancer til andre websites, som du ikke kender. Tjek især referencerne for JavaScripts, fonte og lignende. Undersøg også domænenavnene i jquery.js. Hvis ikke du genkender domænenavnet, så kan der muligvis være tale om en virus, eller at du er blevet hacket. Prøv at tilgå domænet og se, om du kan hente info på det. Er der ikke noget at finde, er det en indikator på, at noget er galt.
  • Det vil generelt være end god idé at gennemgå hele din HTML-kode, men det er et kæmpe arbejde og sjældent noget, man reelt får gjort. Men har du tidligere været udsat for hackerangreb eller lignende, så er det bestemt indsatsen værd.
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Virksomheder vi gør en forskel for

X