SEO-tekster

SEO-tekster er tekster, som er skrevet med det formål, at de skal opnå synlighed på Google. Det vil sige, at teksterne er søgemaskineoptimerede. I denne tekst vil du blive klogere på, hvordan du kan lave dine egne SEO-tekster, så din hjemmeside stryger til tops i Google – selvfølgelig over dine konkurrenter.

blog-benchmarking-1

Hvad er SEO-tekster?

For en god ordens skyld, så lad os starte med at nævne at ordet SEO er en forkortelse for søgemaskineoptimering. Du søgemaskineoptimerer dit website ved at kigge på mange forskellige parameter – SEO er nemlig en verden for sig.

En af dine muligheder indenfor søgemaskineoptimering er at arbejde med dine tekster – så de hører under kategorien ”SEO venlige tekster”, hvilket du gør klogt i at have fokus på, hvis du gerne vil rangere højt på Google.

Har du ikke kreativiteten, tiden eller andet til at lave dine egne SEO tekster? Så kan du sagtens få et SEO bureau eller en freelance tekstforfatter til at hjælpe dig, nogle er billige andre er lidt dyre – det afhænger typisk af kvaliteten. Det vigtige her er blot, at personen bag har forstand på SEO elementet i det og ikke blot skriver en tekst, der ikke lever op til Googles kriterier.

Herunder får du nogle SEO tekst tips, som både henvender sig til dig der gerne vil lave dine tekster selv og til dig der gerne vil have hjælp fra en professionel til det. Ved at kende til dette felt, vil du nemmere kunne lave et check på, om din tekst er skrevet ordentligt.


Start med en søgeordsanalyse

At du ikke laver en søgeordsanalyse til at starte med, vil svare til at du vil køre til Rusland uden hjælp fra en GPS, eller vil lave en kage du ikke har prøvet at lave før, uden en opskrift.

Med andre ord, så kan du ikke skrive en SEO tekst, hvis du ikke ved hvad den skal indeholde. Ved at lave en søgeordsanalyse vil du komme frem til hvilke søgeord, der skal indgå i din tekst for at gøre Google klog på  hvad din tekst indeholder.

Søgeord og søgefraser er de ord eller sætninger, som du ønsker at blive fundet på, på Google.

Med søgeordsanalysen får du mere viden om, hvad dine potentielle kunder søge på når de forsøger at finde frem til en virksomhed som din.


Sådan skriver du SEO-tekster

Først og fremmest så er det vigtigt at SEO-tekster er læsevenlige. Google vurderer nemlig i dag også om dine læsere af teksterne, får noget ud af den. Din tekst skal altså udstråle, at den er skrevet til mennesker og ikke blot til Google.

Derudover så skal du selvfølgelig anvende de valgte søgeord i selve teksten. Her er det vigtig at søgeordet indgår i dit title tag, i overskriften (H1) og flere gange i selve brødteksten. Derudover kan det også være en fordel at anvende søgeordet i afsnitsoverskrifter (H2-H6),  i URL’en og i billedets titel og alt tekst.

Bemærk dog! At det handler ikke om at nævne søgeordet et utallige gange – det er en fejl mange tror, for Google er blevet klogere og vil gennemskue misbruget af søgeordet. Bruges en ord mange gange i en tekst, vil Google oftest nedvurdere værdien af ordet i teksten. Hvor mange gange du kan tillade dig at anvende søgeordet, afhænger af din SEO tekst længde, som i øvrigt meget gerne må være længere end den tekst, der er nr. 1 på Google på det søgeord, du gerne vil slå.

I stedet kan du anvende dit søgeord på forskellige måder, det kan eksempelvis være forskellige endelser, synonymer mv. En fordel er også at inkludere ord, der er relateret til søgeordet. Handler din tekst eksempelvis om sommerferie, så kan legetøj til sommerferie være relateret, bikini til ferie kan være relateret, destinationer til sommerferie kan være relateret. Hvad du skal vælge afhænger af, hvad din tekst omhandler.

Læs videre om indholdsoptimering og få mange flere tips til dine tekster. Du kan også downloade et gratis eksemplar af vores SEO-bog.

Mark komprimeret

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing