Relaterede søgninger

Relaterede søgninger er ord eller søgefraser, som har en relation til det primære søgeord. Google viser nogle gange relaterede søgninger i søgeresultaterne, og relaterede søgninger kan faktisk også være nyttige i arbejdet med SEO.

blog-seo-benchmarking

Hvad er relaterede søgninger?

Et eksempel på et relateret søgeord til “kat”, kan være en katteseng, et kradsetræ eller kattesygdomme, for blot at nævne nogle eksempler, for forståelsens skyld.

Som skrevet ovenfor, så er relaterede søgninger vigtige i arbejdet med SEO. Dette kan konkluderes ud fra at gode SEO-tekster ikke kun indeholder det primære søgeord, men i allerhøjeste grad også inddrager relaterede søgninger.

Årsagen til at anvendelsen af relaterede søgeord gavner dine SEO-tekster, er der flere årsager til.


Hvorfor gavner relaterede søgeord mine SEO-tekster?

Google er blevet klogere gennem årene. Derfor er det den dag i dag ikke nok, at nævne det primære søgeord 100 gange gennem din SEO tekst. Du er nødt til at være mere kreativ og overbevise Google om, at den tekst du skriver faktisk ikke er ren manipulation, men har relevans for dine læsere / brugere eller kunder. Desto flere relaterede søgeord du bruger i din tekst, desto større sandsynlighed er derfor at Google vil kunne finde din tekst troværdig og dermed værdsætte teksten, så den bliver rangerede højere.

Derudover skal det nævnes, at Google godt kan lide, at når en bruger Googler et emne og trykker ind på et website, for at få svar på dit spørgsmål, at dette spørgsmål så bliver besvaret på netop det website, som brugeren trykker ind på. De tekster der har det mest grundige svar, er typisk dem der bliver belønnet med gode placeringer. Dette ses ved at landing pages, der typisk ligger i toppen på side 1 på Google har tekster tilknyttet, der typisk ligger på omkring 1.000 til 2.000 ord. Hertil der hjælper de relaterede søgninger med at udfylde op til de 2.000 ord, hvad der er relevant at skrive om for dermed at besvare en bruges henvendelse bedst muligt.

Der er langt fra alle, der har fokus på relaterede søgeord og denne mulighed skal du udnytte hurtigst muligt. For selvom det ikke er størstedelen af brugere, der søger på de relaterede søgeord, så vil du have en chance for at vinde alle dem der gør, hvis du arbejder med relaterede søgninger.

Hård konkurrence

Er det svært for dig at nå til tops på det primære søgeord, så kan en af grundene være at der findes en hård konkurrence på netop dette søgeord. Derfor gør du klogt i at inddrage de relaterede søgeord i din tekst, så du har chance for at opbygge en tekst, der kan komme til at ligge højere end konkurrenterne på de relaterede søgninger. Idet at Google kan se at du får besøgende ind på dit website via de relaterede søgeord, så kan det faktisk også bidrage til at din placering på dit primære søgeord stiger i Google.

mark-figur

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores nye SEO-bog
    Få ny viden om SEO