Landing page

Landing page er den engelske betegnelse for det danske ord; landingsside. Ordet dækker over alle dine undersider, der findes på dit website, som kunder kan lande på, ved eksempelvis at trykke på et link, en annonce eller andet.

blog-outsourcing-af-seo

Hvad er en Landing page?

Som beskrevet ovenfor, så omhandler landing page alle undersider på dit website. Eksempler på landingssider kan være en produktkategori, en produktside, en informationsside, et blogindlæg eller lignende.

Dine vigtigste landingssider bør altid være tilgængelige via din hovedmenu, så potentielle kunder nemt kan finde frem til dem. Dette kan eksempelvis være dine produktkategorier, hvor kunder kan finde og købe din produkter.

Landingsside er et anvendt begreb inden marketingverdenen. Eksempelvis er der altid tilknyttet en landingsside til en Google Ads annonce, via en URL, for at Google kan forstå hvortil annoncen skal linke til.

Lidt på samme måde skal der arbejdes med landing pages, når det kommer til SEO.


Hvad har landing page med SEO at gøre?

Jo flere relevante og søgemaskineoptimerede landing pages du har på dit website, jo større er sandsynligheden for, at brugere af Google kommer ind på dit website, når de søger på en varer eller en ydelse, som du sælger.

Hvis en potentiel kunde eksempelvis søger på en varer på Google, som du tilfældigvis har til rådighed på en af dine landingssider, så vil du have større chance for at vinde købet fra denne potentielle kunde, hvis du ligger højt på Google med netop denne landingsside.

Måden du gør dette på, er ved at tilknytte dine søgeord til dine landing pages. De søgeord eller søgefraser, som du ønsker at opnå en bedre placering i Google på, skal have tildelt landing pages på dit website. Det vil sige, at du kan ikke anvende det samme eksakte søgeord på samtlige af dine landingssider, du er nødt til at dele dem ud på de relevante undersider.

Det kan eksempelvis være at du sælger tøj og hertil har mange forskellige søgeord, at kunne fordele over hele dit website. Hertil kan en afgrænset gruppe af søgeord, med fordel blive tilknyttet hver produktkategori af tøj du har. Eksempelvis vil du i din produktkategori med jakker kunne anvende relaterede søgeord som ”kort jakke”, ”pelsjakke”, ”dunjakke” mv. og i produktkategorien, hvor du sælger sko have fokus på relevante søgeord såsom sneakers, stiletter, støvler mv.

Blandede du alle dine søgeord, på hele dit website, og dermed ikke tilknyttede søgeord og søgefraser til en specifik landingsside, så vil Google ikke forstå hvad dine tekster og dermed også sider omhandler.


Prioritering af dine landing pages

Når du skal i gang med projekt optimering af dine landingssider, så foreslår vi at du går til projektet med denne prioritering. Det er et stort projekt, hvis du har mange sider på dit website og derfor er det en rigtig god ide med en prioriteringsliste:

  1. Start med at optimere dine eksisterende sider.
    I stedet for at oprette nye sider, så start med at kigge på dine eksisterende sider  du allerede har på dit website og optimer dem som det første.
  2. Start med at optimere eksisterende sider der har høj søgevolume.
    Dine landingssider, hvor du har tilknyttet søgeord som har høj søgevolume, vil umiddelbart kunne bidrage med den største økonomiske gevinst.
  3. Start med at optimere de landingssider, der har det største kommercielle potentiale.
    De landingssider hvor du kan se, at dine kunder har størst sandsynlighed for at købe fra. Det kan eksempelvis være at du sælger mange sko på din webshop og det dermed er produktkategorien sko, der skal optimeres, som en af de første kategorier.
  4. Start med at optimere eksisterende landingssider, som allerede er synlige på Google.
    Det er altid federe at ligge nr. 1 eller 2 på Google end nr. 8 eller 9. Derfor bør du starte med at arbejde med, at øge en position 7 til en position 2, end ved at øge en position 80 til en position 11!
martino-figur-komprimeret

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores nye SEO-bog
    Få ny viden om SEO