Vi har en individuel og differentieret tilgang til alle kunder, men vi har nogle faste processer, som de fleste samarbejder tager afsæt i.
1. SEO Business Case
Forud for samarbejdet udarbejder vi en SEO Business Case. Med Business Casen får I en beregning af jeres økonomiske vækstpotentiale og rentabilitet ved en målrettet SEO-strategi, en kortlægning af jeres markedsposition på Google i forhold til jeres nærmeste konkurrenter og en gennemgang af de indsatsområder, I skal prioritere.
Business Casen giver svar på, hvor lønsom jeres nuværende SEO-indsats er, og i hvilket omfang SEO er en rentabel investering. Samtidig skaber den grundlag for opstilling af klare og realistiske mål for arbejdet, så I bedre kan afstemme forventninger til budget, målepunkter og resultater internet såvel som med et SEO-bureau. Læs mere om vores SEO Business Case.
2. Kick-off-møde
Samarbejdet indledes med et møde, hvor vi sammen fastlægger en strategi, en handlingsplan og konkrete målsætninger, som vi kan styre vores indsatser mod. Vi sikrer os, at målene er realistiske og opnåelige, og vi evaluerer løbende SEO-processen for at sikre, at vi fastholder momentum og retning.
Kick-off-mødet tager afsæt i Business Casen, eventuelle indledende analyser og samarbejdets formelle rammer og danner grundlag for vores videre arbejde. For at sikre et konstruktivt og udbytterigt samarbejde og en god løbende dialog etableres en styregruppe med repræsentanter fra begge parter.
3. Analyser
Forudsætningen for et succesfuldt arbejde med SEO er, at arbejdet baserer sig på en solid viden om jeres målgruppe, website, konkurrenter og markedsposition. Enver god SEO-strategi indeholder derfor en række vidensopbyggende analyser.
Vi udarbejder fire analyser efter behov:
- Søgeordsanalyse. Kortlægning af forretningsrelevante søgeord og jeres markedsposition på disse ord. Analysen munder ud i en prioriteret liste over søgeord, hvorpå en øget synliggørelse af jeres website kan afstedkomme det største udbytte.
- Teknisk analyse. Kortlægning af tekniske og indholdsmæssige fejl på jeres website, der har en negativ indflydelse på jeres synlighed på Google, og uudnyttede muligheder, der kan forbedre jeres synlighed.
- Linkanalyse. Identifikation af styrker og svagheder ved jeres linkprofil og kortlægning af websites der linker til jeres konkurrenter, men ikke til jer. Analysen giver viden om, hvordan I kan øge jeres synlighed og kendskabsgrad gennem linkbuilding.
- Konverteringsanalyse. Kortlægning af fejl og uhensigtsmæssigheder på jeres website, der har en negativ indflydelse på jeres besøgendes adfærd og købevillighed, og uudnyttede muligheder, der kan forbedre deres adfærd.
Læs mere om vores SEO-analyser.
4. Quick-wins
Hvis vi i den indledende fase af samarbejdet opdager fejl og uhensigtsmæssigheder på jeres website, der nemt kan udbedres, anviser vi konkrete løsningsforslag med det samme. Quick-wins kan eksempelvis omhandle forhold vedrørende indeksering, loadtid (indlæsningshastighed), omdirigeringer og duplikeret indhold.
Eventuelle quick-wins ændrer ikke på, at SEO er en langsigtet proces, og at der kan gå op til flere måneder, før I ser de første resultater af arbejdet – uanset hvilket SEO-bureau i samarbejder med. Erfaringsmæssigt ved vi, at rentabiliteten ved SEO er størst, hvis samarbejdet forløber over en periode på minimum 12 måneder.
5. Eksekvering
Vi eksekverer strategien gennem en række tiltag inden for følgende fire områder. Vi prioriterer ikke nødvendigvis alle områder lige højt, men foretager en konkret vurdering af, hvilken vægtning af områderne der er mest rentabel for jer.
- Teknisk SEO. Vi vejleder jer i at tage hånd om tekniske fejl og uhensigtsmæssigheder på jeres website, der har negativ betydning for jeres synlighed på Google, og uudnyttede muligheder, der kan forbedre jeres synlighed – med afsæt i den tekniske analyse. Læs mere om tenisk SEO.
- Indholdsoptimering. Vi søgemaskineoptimerer det tekstlige indhold på jeres website. Optimeringen foretages med afsæt i søgeordsanalysen med henblik på at sikre jer større synlighed og mere trafik på de forretningsrelevante søgeord, vi har identificeret som de mest udbytterige. Læs mere om indholdsoptimering.
- Linkbuilding. Vi opbygger links til jeres website. Links er den mest betydningsfulde faktor for, hvor synligt websitet er på de forretningsrelevante søgeord, vi har identificeret som de mest udbytterige. Arbejdet med at opbygge links er en løbende proces, som pågår gennem hele samarbejdet. Læs mere om linkbuilding.
- Optimering af brugersignaler. Vi hjælper jer med at optimere de besøgendes adfærdsmønstre på jeres website, dels for at sikre at de besøgende har den mest værdiskabende adfærd, dels fordi visse typer af adfærdsmønstre har betydning for, hvor synligt jeres website er på Google. Læs mere om brugersignaler.
6. Rådgivning og undervisning
En integreret del af vores samarbejde er rådgivning og faglig sparring. Vi tror på vidensdeling, fordi det giver jer mulighed for at varetage jeres interne SEO-aktiviteter, og fordi resultatet bliver bedre, hvis I indgår i samarbejdet som en aktiv medspiller.
Vi tager løbende en dialog om, i hvilken grad I ønsker at dygtiggøre jer inden for de områder, vi arbejder med. Efter behov kan vi afholde kurser, hvor vi giver jer viden og konkrete strategier, metoder og værktøjer, I kan bruge i det daglige arbejde.
7. Rapportering
Vi fremsender månedlige rapporter med dokumentation af vores arbejde og vores resultater. Rapporterne kan eksempelvis indeholde dokumentation af vores leverancer, jeres positioner på Google, jeres besøgstal og antallet af salg.
Indholdet i rapporterne kan variere alt efter de mål, vi har opstillet. Rapporterne er baseret på data fra analyseværktøjer som Google Analytics og SEMrush. I tillæg til rapporterne sendes ugentlig statistik over jeres positioner på Google.
8. Evaluering
Vi holder kvartalsvise evalueringsmøder, hvor vi sammen evaluerer samarbejdets fremdrift og resultater. Evalueringsmøderne tager udgangspunkt i de rapporter med dokumentation af vores arbejde og vores resultater, vi løbende har sendt til jer.
På baggrund af evalueringen tilrettelægger og justerer vi vores fremadrettede aktiviteter, så vi er sikre på at nå de målsætninger, vi sammen har fastsat. Vi nedjusterer ikke arbejdsindsatsen, hvis vi er ved at nå vores mål, eller vi når målene før tid.