Myter om SEO

Vi støder ofte på en række forkerte antagelser om SEO i vores daglige kontakt med danske virksomheder. I dette indlæg afliver jeg en række af de mest sejlivede SEO-myter, så du ikke spilder din tid og dine hårdt tjente penge på indsatser, der ikke har en effekt.

blog-benchmarking-1

Søgemaskineoptimering har ændret sig meget de seneste år. Google har udrullet den ene store opdatering efter den anden, og hver gang er kriterierne for en god placering i søgeresultaterne blevet ændret en smule. SEO er ikke det samme, som det var for bare få år siden, og derfor er det ikke underligt, at der er opstået en lang række myter om SEO.

I dette indlæg gennemgår jeg en række almindelige myter om SEO, så du undgår at spilde tid og penge på noget, der ikke (længere) har en effekt. Mange af myterne udspringer af strategier, der tidligere havde en positiv effekt, og derfor skal du ikke undre dig, hvis du finder gamle artikler på andre websites, hvor myterne beskrives fra en anden synsvinkel.

Læs også vores indlæg om, hvorfor SEO er vigtigt.


1. ”SEO følger med et godt website”

Denne antagelse bygger på, at har man hyret dyre webudviklere til at lave et nyt website, så er websitet selvfølgelig søgemaskineoptimeret. Det er forkert, både fordi der ingen garanti er for, at webudviklere har forstand på SEO, og fordi SEO ikke er noget, der kan klares af webudviklere alene – de kan arbejde med teknik, men sjældent med indhold, links og brugersignaler.


2. ”Vi arbejder allerede med SEO”

De fleste der påstår, at de arbejder med SEO, arbejder kun med en del af SEO, nærmere bestemt indhold. Indhold er en god begyndelse – forudsat at du kender din målgruppes søgevaner, og ved hvilket indhold du dermed skal skabe. Men hvis ikke det tekniske fundament er i orden, og hvis ikke du arbejder med links, når du aldrig meget længere end til begyndelsen.


3. ”SEO er alt for uigennemskueligt”

Hvis SEO er uigennemskueligt, er det enten fordi, du ikke selv ved nok om, hvad det vil sige at arbejde med SEO, eller fordi dit SEO-bureau ikke er gode nok til at delagtiggøre dig i arbejdet. Faktisk er en af styrkerne ved SEO, at alt – leverancer, resultater og udbytte – kan dokumenteres, og derved er (eller bør det være) fuldt gennemskueligt, hvad du får ud af din investering.


4. ”Vores IT-afdeling har styr på SEO”

Det kræver teknisk indsigt at arbejde med SEO, og derfor kan det være nærliggende for mange at overlade opgaven til virksomhedens IT-afdeling. Et succesfuldt arbejde med SEO er imidlertid betinget af en holistisk arbejdsindsats inden for både teknik, indhold, links og brugersignaler – det er med andre ord en tværfaglig opgave, der sjældent kan varetages af en IT-afdeling alene.


5. ”Vores studentermedhjælper har styr på SEO”

Nogle virksomheder overlader alt arbejde på websitet – tekstforfatning, søgemaskineoptimering, løbende opdatering, design mv. – til en studentermedhjælper. Det er en underkendelse af værdien og vigtigheden af at arbejde med SEO, og samtidig er det på ingen måde realistisk, at en studentermedhjælper kan løse alle opgaver på egen hånd.


6. ”SEO kan ikke betale sig”

Denne antagelse kan være rigtig. Problemet er bare, at de fleste baserer den på en mave-fornemmelse frem for på konkret fakta. Vi indleder typisk et samarbejde med at udarbejde en Business Case, der kortlægger det økonomiske potentiale ved realisering af en målrettet SEO-strategi. Først derefter kan vi udtale os om, hvorvidt SEO kan betale sig.


7. ”Søgeord skal indgå i domænenavnet”

Domænet er et af de elementer, søgemaskinerne kigger på, når de skal vurdere et website. Tidligere var såkaldte Exact Match Domains, hvor udvalgte søgeord eller søgefraser indgår i domænet, nærmest en garanti for, at man opnåede en høj placering på netop disse søgeord eller søgefraser. Sådan er det heldigvis ikke længere.

Tænk blot på domæner som google.dk, yahoo.com, krak.dk, jubii.dk og amino.dk. De er alle fuldkommen intetsigende om websitets indhold, men alligevel opnår de topplaceringer på en lang række forskellige søgeord og søgefraser. Korte domæner, der er lette at huske, er ofte bedre end lange, besværlige domæner med mange ord og bindestreger.

Desuden handler SEO ikke kun om at opnå gode placeringer på ét søgeord eller én søgefrase. Ofte har et website flere hundrede eller tusinde relevante søgeord og søgefraser, og det er helt umuligt at inkludere dem alle i domænenavnet.


8. ”Websites skal tilføjes til Google”

Google tilføjer automatisk nye websites til deres indeks og opdaterer automatisk eksisterende websites, hver gang deres crawler gennemgår internettet. Derfor behøver du ikke tilføje dit website til Google for at blive vist i søgeresultaterne. Der kan gå mange dage eller nogle uger, før Google opdager dit website, og derfor skal du som udgangspunkt ikke bekymre dig, hvis ikke dit website bliver indekseret med det samme.

Hvis du har et helt nyt website, kan du med fordel oprette det i Google Search Console. På den måde fortæller du Google om dit nye website og sikrer en hurtigere indeksering. Vær opmærksom på, at Google ikke tilføjer alle indsendte websites til deres indeks, eksempelvis hvis websitet strider mod gældende dansk lov.


9. ”Søgeord skal matche indholdet eksakt”

Før i tiden var det vigtigt, at de søgeord og søgefraser, man ville findes på, indgik ordret på websitet. I dag har det ikke længere den samme betydning, fordi Google i højere grad forsøger at forstå hensigten bag brugerens søgeord, så Google kan vise et website, der matcher brugerens behov (men ikke nødvendigvis matcher brugerens eksakte søgeord).

Det er altså vigtigt, at du optimerer dit website til brugerne – ikke til søgemaskinerne. Du skal bruge ord og sætninger, som giver mening for din målgruppe og ikke forsøge at bruge klodsede sætninger, som minder om de ufuldstændige sætninger, brugere skriver i søgefeltet. Du skal heller ikke være bange for at benytte gradbøjninger, synonymer og relaterede søgeord – Google kan sagtens forstå, hvad dit website handler om.

Det er i øvrigt også en myte, at søgeord og søgefraser skal indgå i teksten på websitet så mange gange som muligt. Denne forfejlede strategi kaldes keyword stuffing, og udover at det forringer læsevenligheden markant, risikerer du at blive straffet af Google, fordi det strider mod Googles retningslinjer. Læs eventuelt mere om søgeordstæthed.


10. ”Meta-keywords er vigtige for SEO”

Allerede i 2009 udmeldte Googles Matt Cutts, at Google ikke bruger meta-keywords til noget som helst. Hvis dit website er målrettet brugere i Danmark (hvor Google er den altdominerende søgemaskine), er det derfor spild af tid at inkludere meta-keywords på dit website. Det eneste, du får ud af det, er, at du giver dine konkurrenter en tjekliste over de søgeord, du forsøger at optimere dit website efter.

Lidt anderledes står det til med søgemaskinen Bing, hvor meta-keywords stadigvæk har en vis relevans. Duane Forrester, der er Project Manager hos Bing, har tidligere udtalt, at ”Meta keywords is a signal. One of roughly a thousand we analyze. Getting it right is a nice perk for us, but won’t rock your world. Abusing meta keywords can hurt you.”. Betydningen af at have meta-keywords er dog så minimal, og det ikke er noget, du skal bruge meget energi på.


11. ”Meta-beskrivelser har betydning for din placering”

Meta-beskrivelser er korte beskrivelser, hvori du forklarer indholdet på dit website. Beskrivelserne bruges blandt andet af søgemaskinerne som en præsentationstekst af dit website, når websitet bliver vist i søgeresultaterne. Google annoncerede allerede i 2009, at meta-beskrivelser ingen indflydelse har på et websites placering i søgeresultaterne.

Det betyder dog ikke, at meta-beskrivelser ikke er en vigtig del af SEO. Tværtimod: Meta-beskrivelser gør det muligt for dig at adskille dig fra andre websites, og de gør det muligt for dig at overbevise søgemaskinens brugere om, at de skal besøge netop dit website. Meta-beskrivelserne fungerer altså som en salgstekst, der er afgørende for, om brugerne klikker på dit website i søgeresultaterne.

Idet meta-beskrivelser ikke har indflydelse på websitets placeringer i søgeresultaterne, har relevante søgeord i meta-beskrivelserne heller ikke indflydelse på websitets placeringer. Det er dog en rigtig god idé at inkludere relevante søgeord i beskrivelserne, fordi det styrker brugerens forventning om, at netop dit website kan opfylde brugerens behov.


12. ”SEO handler kun om placering”

Gode placeringer i søgeresultaterne er afgørende for enhver SEO-indsats, for der er en klar sammenhæng mellem et websites placering i søgeresultaterne og antallet af besøgende på websitet. Undersøgelser af klikraterne på Google har vist, at brugere især favoriserer de øverste tre søgeresultater – men en god placering i søgeresultaterne er ikke nødvendigvis lig med en garanteret succes.

Du kan have en fantastisk placering i søgeresultaterne, men hvis ikke dit website fremstår relevant og interessant for brugeren, er din placering intet værd. Det samme gælder, hvis dit website ikke opfylder det behov, som brugeren ønsker at dække med sin søgning. Det er altså afgørende, at du ikke kun overvejer, hvordan du kan opnå gode placeringer i søgeresultaterne, men også overvejer, hvordan du kan forbedre din konverteringsrate, så du opnår en gevinst af dine gode placeringer.


13. ”Mange indgående links er vigtigt”

Linkbuilding er et af de væsentligste faktorer inden for SEO, fordi Google (og andre søgemaskiner) tolker et link som en anbefaling (og dermed et kvalitetsstempel) af et website. Men hvis du tror, at mange indgående links altid er et godt tegn, tager du fejl. Mængden af indgående links er ikke længere afgørende (det har det været) – det afgørende er kvaliteten og relevansen af de indgående links.

Sandheden er, at ét kvalitetslink har væsentlig mere værdi end 1.000 dårlige links. Faktisk kan en masse links fra utroværdige kilder i værste fald betyde, at Google tolker dit website som utroværdigt, og det kan have negative konsekvenser for din synlighed i søgemaskinerne. Du skal derfor fokusere på at få relevante og forskelligartede kilder til at linke til relevante sider på dit website.


14. ”Google opdager aldrig dårlige indgående links”

Google ved alt – du kan ikke narre søgegiganten. Og hvis det alligevel lykkes dig at narre Google, kommer de med garanti med en opdatering, som gør, at dit hårde arbejde i bedste fald er spildt (og i værste fald har negative konsekvenser for din synlighed). Det kan altså ikke betale sig at bruge tid på at skaffe af links af tvivlsom kvalitet.

Hvis der er utroværdige websites, der linker til dit website, og du er bange for, at det skader dit website, kan du bede Google se bort fra linksene via værktøjet afvis links.


15. ”Udgående links er dårligt for SEO”

Nogen påstår, at udgående links forringer et websites SEO-værdi, fordi man med udgående links sender både sine besøgende og sin SEO-værdi videre til andre websites. Det er heldigvis helt forkert!

Gode kvalitetslinks på dit website kan i mange tilfælde hjælpe dine besøgende med at finde den information, de leder efter (eksempelvis uddybende produktinformation) – og søgemaskinerne belønner din hjælpsomhed. Søgemaskinerne ser udgående links til kvalitetssider som et positivt signal, der styrker troværdigheden af dit website.


16. ”Jo mere indhold, jo flere besøgende”

Nogle har den opfattelse, at jo mere indhold der er på et website, jo flere besøgende vil websitet få. Indhold er ganske rigtigt en afgørende faktor for synlighed i søgeresultaterne, men det er langt fra altid mængden af indhold, der er afgørende.

Der er efterhånden så meget indhold på internettet, at hvis du skriver en masse hurtige og ligegyldige tekster blot for at tiltrække besøgende, vil teksterne aldrig blive vist højt nok i søgeresultaterne til nogensinde at have en effekt. Du er nødt til at fokusere på kvalitet frem for kvantitet. Kvalitetsindhold får dit website til at skille sig ud fra mængden, og det er afgørende i en digital virkelighed, hvor hundredetusinder af websites konkurrerer om få pladser i søgeresultaterne.


17. ”Der skal være meget tekst på forsiden”

Forsiden er din første chance for at gøre indtryk på dine brugere og din første mulighed for at signalere, at netop dine produkter eller serviceydelser er relevante for brugerne. Tekst på forsiden kan være et godt middel til at påvirke brugerne – og en nem måde at give søgemaskinerne en forståelse af dit website – men i mange tilfælde er tekst ikke den bedste løsning.

Forsiden på webshoppen ginatricot.com er eksempelvis præget af flotte og inspirerende produktbilleder, mens forsiden på facebook.com er præget af en ”Opret bruger”-formular. I begge tilfælde er mængden af tekst på forsiden minimal, men søgemaskinerne kan sagtens gennemskue, hvad de to websites omhandler, fordi søgemaskinerne sammenholder information fra hele websitet (og ikke kun forsiden).

Du skal altså overveje nøje, hvordan du præsenterer din virksomhed og dine produkter bedst for dine brugere på din forside. Forsiden kan eksempelvis indeholde tekst, billeder, video, funktioner eller formularer – eller en kombination heraf. Søgemaskinerne har lettest ved at forstå tekst, men din forside skal henvendes til dine brugere.


18. ”H1 er det vigtigste element på siden”

H1-headingen (der bruges til overskrifter) har tidligere haft stor betydning i forhold til SEO, fordi overskrifterne siger noget kort og klart om, hvilket indhold man kan forvente at finde på siden. I dag er betydningen af H1-headings dog væsentlig mindre. Søgemaskinerne er nemlig blevet så gode, at de godt kan gennemskue, at en stor tekst øverst på websitet er en overskrift – uanset om den er omkranset af et H1-tag eller ej.

Det vigtigste er altså blot, at du præsenterer dine vigtigste begreber og informationer om sidens indhold på toppen af siden – og gerne med en stor og letlæselig skrift. Og så kan du naturligvis lige så godt bruge et H1-tag, for det er ofte det nemmeste, og det har ofte en række designmæssige fordele med hensyn til stylingen af forskellige teksttyper.


19. ”Billeder skal ikke SEO-optimeres”

On-site SEO er vigtigere end nogensinde før, og det gælder også billeder (herunder alle former for illustrationer). Søgemaskinerne er endnu ikke så gode, at de kan se på et billede og forstå, hvad det er et billede af. Derfor er det vigtigt at give billederne alt-tekster og relevante filnavne, så du giver søgemaskinerne en chance for at forstå, hvad billederne viser.

Billedoptimering på dit website styrker websites troværdighed, og det gør det muligt for dit website at opnå synlighed i søgemaskinernes billedsøgning. Google kan på nuværende tidspunk indeksere følgende billedformater: bmp, gif, jpg, jpeg, png, webp og svg.


20. ”.com-domæner ranker bedst”

Det er en misforståelse, at .com-domæner generelt set ranker bedre end andre domæner. Misforståelsen skyldes måske, at .com-domænerne har et godt brand, at de er nemme at huske, og at de associeres med en lang række store, kendte virksomheder og brands. Men det betyder altså ikke, at de ranker bedre end andre domæner.

De eneste domæner, der til en vis grad bliver favoriseret af søgemaskinerne, er .edu, .gov, .int og .mil. Disse domæner er pålagt restriktioner, som betyder, at det kun er særlige statslige og uddannelsesmæssige institutioner, der har lov at eje dem. Sådanne institutioner har en høj troværdighed i samfundet, og derfor er det helt naturligt, at søgemaskinerne vægter dem lidt højere end andre.

Wikipedia.org er formentlig det bedste eksempel på, at man sagtens kan opnå gode placeringer i søgeresultaterne uden at have et .com-domæne. Hvis dit website er målrettet brugere i et bestemt land, opnår du som som regel de bedste placeringer ved at fravælge .com-domænet til fordel for et landebaseret domæne (eksempelvis .dk, .se eller .co.uk).


21. ”Lokal SEO betyder ikke længere noget”

Denne myte er så langt fra sandheden, som den kan komme. Lokal SEO betyder mere end nogensinde før, og det er egentlig meget logisk: Hvis dit fjernsyn er brudt sammen, køber du ikke et nyt hos en forhandler i USA. Du køber et nyt hos en lokal forhandler (en lokal webshop), der kan tilbyde kort leveringstid, gennemskuelige forretningsbetingelser samt garanti og reklamationsret i henhold til gældende dansk lov.

Søgemaskinerne forsøger derfor naturligt nok at vise søgeresultater, der er målrettet det samme land eller område, som brugeren befinder sig i. Hvis du har SEO-optimeret dit website efter en lokalitet, gør du det altså muligt for søgemaskinerne at vise dit website til relevante brugere, og dermed styrker du ikke kun dit besøgstal, men også din konverteringsrate, fordi lokale brugere er mere tilbøjelige til at vælge netop dine produkter eller serviceydelser.


22. ”HTTPS-kryptering er ikke vigtigt”

HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) er en kryptering, der beskytter dine kunders data, når de sender oplysninger mellem deres computer og dit website. Både Google, internetbrugerne og politikerne ønsker et mere sikkert internet, og derfor kom det ikke som nogen overraskelse, da Google i 2014 annoncerede, at de fremover vil favorisere HTTPS-krypterede websites.

Hvis du er en af de 99,9% af alle websites, der ikke anvender HTTPS-kryptering, bør du derfor overveje gøre noget ved det nu. HTTPS kan give dit website et lille boost i forhold til placeringerne i søgeresultaterne, og HTTPS har desuden en række sikkerhedsmæssige fordele.


23. ”Mobiloptimering er ikke vigtigt”

I foråret 2015 lancerede Google en algoritme-opdatering, der sidenhen har fået tilnavnet “Mobilegeddon”. Opdateringen udvidede Googles brug af mobilvenlighed som et parameter for rangering af websites i søgeresultaterne. Kort sagt betyder opdateringen, at Google nu favoriserer mobilvenlige websites i mobile søgeresultater. Og det er noget, der kan mærkes, for en meget stor del af brugerne foretager i dag søgninger fra mobile enheder.

Hvis du endnu ikke har et mobilvenligt website, bør du derfor lægge en strategi for, hvordan du kan modernisere og tilpasse dit website til mobile enheder. Et responsivt design er den oplagte løsning for de fleste. Udover at det styrker websitets placering i mobile søgeresultater, forbedrer det brugervenligheden på websitet markant, og det kan have stor betydning for din konverteringsrate.


24. ”Fremhævede uddrag er ikke vigtigt”

Fremhævede uddrag er korte forklaringer, der vises øverst i Google, når en bruger stiller et spørgsmål i en søgning. Prøv eksempelvis at foretage en Google-søgning efter ”hvad er skoliose”, og læg mærke til den forklaring fra Wikipedia, der kommer frem øverst.

Du kan med fordel arbejde på at skabe relevant indhold på dit website, der besvarer spørgsmål om din branche eller dine produkter. På den måde hjælper du dine brugere med at besvare deres spørgsmål, og du øger dine chancer for en meget synlig position øverst i søgeresultaterne. Læs eventuelt Googles guide til fremhævede uddrag.


25. ”Google Ads forbedrer websitets placeringer”

En meget udbredt myte er, at Google Ads-annoncer forbedrer et websites placering i de organiske søgeresultater. Det er helt forkert, og det kan derfor ikke siges nok gange, at et websites organiske placering forbliver den samme, uanset om websitet har tilknyttede Google Ads-annoncer eller ej.

Der er dog mange fordele ved brug af Ads-annoncer. De kan eksempelvis bruges til at eksponere dit website på søgeord, du ellers ikke bliver fundet på, eller de kan give dig dobbelteksponering (betalt og organisk synlighed) på udvalgte søgeord, hvorved dit website bliver væsentlig mere synligt. Google Ads-annoncer bør derfor være en overvejelse, der indgår i enhver marketingstrategi – men i forhold til websites organiske synlighed har Ads-annoncerne ingen betydning.

henning-figur

Henning Madsen

Partner & Head of SEO

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til SEO

Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering (SEO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO? Kontakt Henning Madsen og få en uforpligtende dialog om dit SEO-projekt.

henning-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Gratis webinarer og seminarer for ledere
    Få input til din Google Marketing-strategi