Søg

Indholdsoptimering

Indholdet på dit website er væsentligt for din synlighed på Google. Hvis ikke Google kan forstå, hvad dit website handler om, og hvis ikke indholdet er afstemt med det, din målgruppe søger efter, bliver websitet aldrig fundet online. Godt, gennemarbejdet indhold, der er afstemt efter din målgruppes søgevaner på Google, er derfor en grundsten i enhver SEO-strategi.
Henning Madsen
Henning Madsen
Founder, CEO & Chief SEO Strategist

Hvad er indhold?

Indhold er alt det, man som bruger kan se på dit website. Det kan være tekster, billeder, grafik, lydklip, videoer, interaktive værktøjer og meget andet. Indhold er også måden, hvorpå indholdet er opdelt, forbundet og sammensat på websitet. Det er med andre ord også de strukturelle valg, der ligger bag formidlingen af indholdet.

Det rette indhold kan engagere din målgruppe, sælge dine produkter, opbygge tillid og relationer og positionere dig som markedsleder – men det er intet værd, hvis ikke din målgruppe finder det og læser det. Derfor skal indholdet være afstemt med din målgruppes intentioner og behov og være udformet på en måde, så Google kan forstå, hvad det omhandler.

Google forstår sig i store træk ikke på dit dyre webdesign, dine knivskarpe produktbilleder og dine professionelle videooptagelser. Det eneste, Google indholdsmæssigt kan forstå, er tekst. Godt, gennemarbejdet tekstindhold, der er afstemt med din målgruppes søgevaner, er derfor afgørende for din synlighed på Google og det, som er hovedfokus for dette kapitel.


Kend din målgruppe

Fundamentet for et succesfuldt arbejde med indhold er, at du kender din målgruppes søgevaner på Google. Både fordi det giver dig viden om, hvilket indhold der kan tiltrække og engagere din målgruppe, og fordi det giver dig viden om, hvor det største økonomiske potentiale ligger. At skrive indhold i blinde uden kendskab til målgruppen er som at kaste penge ud af vinduet.

Nu tror du måske, at du allerede kender din målgruppe. Det gør du med garanti ikke – i hvert fald ikke til fulde. Forestil dig eksempelvis, at du sælger strømper. Vidste du, at der næsten tre gange så stor efterspørgsel efter gule strømper som blå strømper? Og vidste du, at der er 28.800 årligt, der bruger betegnelsen ‘sokker’ i stedet for ‘strømper’, når de søger på Google?

Søgeordsanalyse

Sandsynligvis ikke, og netop en viden som denne er værdifuld, når du skal prioritere og fokusere din indholdsindsats. Samtidig oplever vi ofte, at der er stor forskel på de ord, virksomheder bruger internt og de søgeord, målgruppen bruger. Virksomheder anvender ofte fagtermer, der kan forstås af folk inden for faget, mens kunder, der ikke nødvendigvis er eksperter på området, anvender andre ord, når de søger på Google, og derfor ikke finder virksomhedens indhold.

Du kan afdække din målgruppes søgevaner gennem en såkaldt søgeordsanalyse. Læs vores tekst om søgeordsanalyse for at lære, hvordan du laver den.


Indholdsoptimering med afsæt i søgeordsanalysen

I søgeordsanalysen har du udvalgt en række sider at arbejde videre med. Din opgave er nu at indholdsoptimere hver side med afsæt i de tilknyttede søgeord. Søgeordene skal indgå naturligt på siden – om muligt i både title tag, meta beskrivelsebrødtekst, overskrift, underoverskrifter, interne links og billedtekster. På den måde får Google en klar indikation af, at siden er relevant herfor.

På de følgende sider gennemgår vi de ovennævnte indholdselementer, og hvordan du skal anvende søgeordene i tilknytning til hvert element. Vi skelner i den forbindelse mellem primære søgeord og sekundære søgeord. Det primære søgeord er det ord i hver gruppe af søgeord tilknyttet en side, der har den højeste søgevolumen, og som derfor er vigtigst at være synlig på. All øvrige søgeord er sekundære.

Husk, at det ikke har nogen umiddelbar værdi, at din målgruppe læser dine tekster. Værdien opstår først i det øjeblik, din målgruppe køber et produkt, tilmelder sig noget, opretter en bruger eller lignende. Tænk derfor over, hvad der har værdi for din forretning, og hvordan du med dit indhold kan anspore din målgruppe til at foretage en værdiskabende handling.

Arbejdet med indholdsoptimering er for mange væsentligt mere lettilgængeligt end arbejdet med tekniklinks og brugersignaler, som udgør tre andre grundlæggende arbejdsområder i SEO. Af den simple årsag at de fleste er vant til at skrive indhold, mens de færreste har erfaring med links og brugersignaler.

Den gode nyhed er, at hvis dit tekniske fundament er i orden, og der er meget lav konkurrence på de søgeord, du arbejder med, så kan du ofte slippe afsted med kun at arbejde med indhold. Den dårlige nyhed er, at der på stort set alle kommercielle søgeord er så stor konkurrence, at du som minimum skal arbejde med links for at opnå en god position på Google.

Oprettelse af nye landingssider

Flere af de sider, du har udvalgt i søgeordsanalysen, er sandsynligvis nye sider, dvs. sider som du skal oprette på dit website. Det er i den forbindelse vigtigt at sige, at siderne ikke nødvendigvis være tilgængelige via hovedmenuen på websitet – de kan med fordel gemmes lidt væk via links i sidefoden eller via kontekstuelle links, hvis ikke du ønsker dem i hovedmenuen.

Kontekstuelle links er tekstlinks og billedlinks, der indgår i forbindelse med indholdet på dit website. Du kan eksempelvis have et menupunkt i hovedmenuen, der hedder ‘Rådgivning’, og i forbindelse med indholdet på siden linke videre til en eller flere undersider om forskellige typer rådgivning.

Evaluering af indsatsen

Det er vigtigt, at du løbende følger op på dit arbejde og evaluerer, om dine tiltag har den ønskede effekt. Hvis ikke du foretager en løbende evaluering, har du ingen chance for at vide, om du bruger din tid og dine penge fornuftigt. Husk i den forbindelse, at SEO er en langsigtet proces, og at du først kan foretage en rimelig vurdering af dit arbejde efter en periode på minimum tre måneder.

Vi anbefaler, at du investerer i værktøjet SEMrush eller alternativt Accuranker. Begge værktøjer lader dig indtaste dit domæne og alle dine søgeord, og du kan herefter løbende følge fremgangen i dine positioner på Google for hvert søgeord. Det er i den forbindelse vigtigt at bemærke, at der naturligt kan være forholdsvis store udsving i dine positioner på Google, og at du i evalueringen af dit arbejde derfor skal evaluere stigningen over en periode på mindst 30 dage.


Et godt website har et klart formål

Set fra en søgemaskines vinkel skal et godt website klart og tydeligt fortælle, hvad dens formål er. Ikke bare i en enkelt sætning, men hele vejen gennem siden ned på de enkelte undersider. Der skal være en rød tråd gennem alle tekster, og det er bedst at fokusere på enkelte områder i detaljer fremfor mange områder overfladisk.

Et eksempel kunne være en virksomhed, der sælger cykler og har specialiseret sig i mærkerne Kildemoes, Batavus og Jopo. Forsiden og undersiderne på cykelhandlerens website skal fortælle alle de generelle informationer omkring deres forretning. De tre mærker får hver deres underside, hvor der i detaljer fortælles omkring historien, de tilgængelige modeller, kvalitet og så videre.

På den måde ved søgemaskinerne, at websitet omhandler cykler, og at sortimentet inkluderer Batavus, Kildemoes og Jopo. Når én fra målgruppen søger efter eksempelvis ”køb Kildemoes cykel”, vil Google præsentere Kildemoes-undersiden som et relevant resultat fra websitet. For at sikre, at Google prioriterer netop denne underside højt, er det altafgørende også at benytte linkbuilding.

Med andre ord: Bygger I jeres website op med en gennemtænkt indholdsstrategi og kombinerer det med en solid linkbuilding-strategi, åbner I op for en masse nye kanaler, hvorpå jeres målgruppe kan finde jer på Google på relevante søgninger, hvilket resulterer i flere leads og flere nye kunder.


Sådan arbejder vi med indholdsoptimering

Hos InboundCPH har vi en solid kombination af kompetencer inden for kommunikation, markedsføring og søgemaskineoptimering, der gør os I stand til at skabe indhold, der sikrer jer øget organisk trafik fra Google, synlighed på flere søgeord, bedre placeringer, højere konverteringsrater og et øget salg.

Vi kan optimere jeres eksisterende indhold, men vi kan også producere store mængder af nyt indhold til jeres website, hvis I har brug for det. Efter behov kan vi oplære jer i selv at producere nyt indhold, der er i stand til at slå igennem over for jeres målgruppe på Google. Vi arbejder analytisk og systematisk med indholdsoptimering med henblik på at sikre jer de bedst mulige resultater.

Originalt indhold af høj kvalitet vægtes i dag højere end nogensinde før. Det er afgørende for, hvor succesfulde I kan blive online. Indholdet skal være skrevet i et sprog, der er let forståeligt og interessant for jeres målgruppe, men det skal også indeholde de rigtige ord (altså de søgetermer, jeres målgruppe bruger for at finde frem til jer) og være konstrueret på en måde, så søgemaskinerne kan forstå det.

At tilpasse indholdet, så det både taler til målgruppen og til søgemaskinerne, kaldes indholdsoptimering. Det er sammen med linkbuilding en essentiel del af enhver succesfuld SEO-strategi, og det er derfor også en central del af vores arbejde. Vi har arbejdet med indholdsoptimering gennem mange år, og vi er eksperter i at skabe den helt rette balance mellem formidling til mennesker og søgemaskiner.

Analyser

Forudsætningen for succesfuld indholdsoptimering er, at vi kender jeres målgruppe, så vi kan afstemme indholdet herefter, og at den tekniske platform bag jeres website er opsat til at vise indholdet optimalt for både brugere og søgemaskiner. Indledningsvist foretager vi derfor en række analyser, så vi kan fastlægge en individuelt tilpasset handlingsplan og mere effektivt arbejde hen mod vores mål.

Vi foretager en søgeordsanalyse med henblik på at udvælge og prioritere de søgeord og søgefraser, der har den største effekt i forhold at nå målgruppen, og vi foretager en teknisk analyse af jeres website med henblik på at undersøge, om der er behov for tekniske ændringer, der kan forbedre søgemaskinernes og brugernes oplevelse af jeres website.

Hvis vi i den indledende analysefase opdager uhensigtsmæssigheder ved jeres website, der har stor betydning for jeres synlighed, men er nemme at udbedre, informerer vi jer om disse med det samme.

Strategi og handlingsplan

På baggrund af vores indledende analyser og en personlig dialog med relevante interessenter i jeres virksomhed udarbejder vi en konkret plan for det indhold, vi skal skabe eller optimere til jeres website. I fællesskab opstiller vi mål og succeskriterier for arbejdet, som vi kan holde vores resultater op mod.

Indholdsstrategien bygger på en solid viden om og forståelse af jeres virksomhed, jeres website, jeres produkter, jeres konkurrenter, jeres markedsposition og jeres målgruppe. Derved sikres en målrettet og effektiv indholdsindsats, der skaber mærkbare og varige resultater.

Teknisk optimering

Vores tekniske analyse munder ud i en konkret og prioriteret liste over fejl og uhensigtsmæssigheder, der har betydning for jeres synlighed i søgemaskinerne. Listen kan eksempelvis omfatte forhold omkring loadtid, url-struktur, mobilvenlighed, redirects og duplikeret indhold. En hurtig udbedring af få tekniske fejl kan i nogle tilfælde forbedre jeres synlighed markant.

Vores tekniske medarbejdere gennemgår listen med de rette interessenter i jeres virksomhed, eksempelvis jeres interne webafdeling eller et eksternt webbureau, og sammen sikrer vi, at implementeringen forløber, som den skal, så I opnår de ønskede resultater.

Indholdsproduktion og optimering

Resultatet af søgeordsanalysen kombinerer vi med vores mangeårige erfaring inden for markedsføring og kommunikation med henblik på at skabe indhold, der sikrer jer større synlighed på flere søgeord, øget organisk trafik fra Google og højere konverteringsrater. Vi sætter os grundigt ind i jeres virksomhed og forretningsområde, så I er sikret en konsistent og effektiv kommunikation, der ligger i forlængelse af jeres måde at agere og kommunikere på online.

Udover det rent tekstmæssige arbejder vi også med:

  • strukturering af indhold
  • layout og brugervenlighed
  • overskrifter
  • sidetitler
  • meta-beskrivelser
  • interne links
  • billedoptimering.

Engagerende og konverterende indhold

Vi skaber relevant, troværdigt og engagerende indhold, der ikke kun sikrer jer øget synlighed i søgemaskinerne, men også tiltrækker de rigtige besøgende og har en positiv indvirkning på jeres målgruppe – så I får skabt bedre kunderelationer og flere konverteringer.

Vores indhold giver jeres besøgende en solid forståelse for jeres produkter eller ydelser, så loyaliteten og interessen for jeres brand øges. Vi sammenholder vores indsats med jeres nærmeste konkurrenters indsats, så vi kan skabe et bedre og mere omfattende indhold, der gør jer til markedsledere.

Arbejdet med indholdsproduktion og indholdsoptimering er en løbende proces, hvor vi løbende er i dialog med jer, så I kan kommentere, redigere og godkende vores indhold, inden det publiceres på jeres website.

Markedsføring af indholdet

Når vi har skabt det nye indhold, og I har publiceret det på jeres website, skal jeres målgruppe gøres opmærksomme på indholdet. En del af opmærksomheden kommer helt naturligt, efterhånden som søgemaskinerne indekserer jeres nye indhold og viser det i søgeresultaterne. Men med en række tiltag kan I øge synligheden af indholdet markant.

Med linkbuilding kan I skabe omtale af indholdet på andre websites og samtidig øge sandsynligheden for, at indholdet bliver vist øverst i søgeresultaterne. En alternativ eller supplerende løsning er at arbejde med Google Ads, altså at købe betalte annoncer i søgeresultaterne.

Konverteringsoptimering

Når indholdet er publiceret, og I har gjort jeres målgruppe opmærksomme på det, skal I sikre jer, at de besøgende på jeres website foretager en handling, der har værdi for jeres virksomhed. I skal med andre ord konvertere flest muligt besøgende.

På baggrund af analyser af jeres website, jeres besøgende og de besøgende adfærd på jeres website kan vi hjælpe jer med at afdække, om der er uhensigtsmæssigheder på jeres website, der gør, at I går glip af konverteringer. Vi kan komme med konkrete løsningsforslag til, hvordan I håndterer disse udfordringer. Læs mere om vores arbejde med konverteringsoptimering.

Fuld gennemsigtighed

I har fuld indsigt i, hvordan vi arbejder, og hvilke resultater vi skaber. Ikke kun fordi det er jer, der betaler, men også fordi det er jer, der i sidste ende skal stå inde for det indhold, vi skaber til jeres website. Tillid, tilfredshed og gennemsigtighed er nøglefaktorerne for de beslutninger, vi træffer sammen.

Vi fremsender løbende detaljerede rapporter over vores arbejde, så I kan følge med i vores resultater. Rapporterne danner udgangspunkt for regelmæssige møder med jer, hvor vi gør status, evaluerer arbejdet og lægger en plan for den fremtidige arbejdsindsats.

Henning Madsen
Henning Madsen
Founder, CEO & Chief SEO Strategist
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet