Teknisk SEO

Teknikken er det tekniske fundament for dit website. Forudsætningen for et succesfuldt arbejde med SEO er, at der ikke er tekniske fejl og uhensigtsmæssigheder på websitet, der forringer websitets kvalitet og forhindrer Google i at indeksere hele eller dele af websitet.

blog-google-analytics

Hvad er teknisk SEO?

Teknisk SEO (også kaldet platformsoptimering) er arbejdet med optimering af den tekniske platform bag dit website. Forudsætningen for et succesfuldt arbejde med SEO er, at der ikke er tekniske fejl og uhensigtsmæssigheder på din platform, der forringer websitets kvalitet og forhindrer Google i at indeksere hele eller dele af websitet.

Mange virksomheder investerer store summer i at udvikle et flot og brugervenligt website. Men rigtig mange – også de webbureauer der udvikler websitet – glemmer at tænke SEO ind i udviklingen. Det er et problem, for Google forstår sig ikke på dit smarte design, og dit dyre website er stort set værdiløst, hvis ikke din målgruppe kan finde det på Google.

Følgende gennemgang af SEO-tekniske områder kan bruges som kravspecifikation ved udvikling af et nyt website og som tjekliste ved optimering af et eksisterende website. Det er et komplekst område, og begår du en fejl i processen, risikerer du lægge hele dit website ned på et splitsekund. Derfor er det vigtigt, at du eller dine webudviklere har fuldstændigt styr på det, I laver.

Områderne, der gennemgås herunder, er grundprincipper, der gør sig gældende for ethvert website – uanset hvilket CMS-system det er bygget i (WordPress, TYPO3, Umbraco, Joomla, Drupal, Magento, Shopify m.fl.). Nogle CMS-systemer kræver mere opmærksomhed og mere arbejde end andre, men det vil her være for omfattende at gå i detaljer med hvert enkelt system.


Områder i teknisk SEO

  1. Sitemap
    En sitemap er en oversigt over alle sider og indhold på en hjemmeside. Det er primært designet til brug for søgemaskiner, så de kan bedre indeksere og forstå indholdet på hjemmesiden. En sitemap kan enten være en simpel tekstfil, der indeholder en liste over URLs på hjemmesiden, eller det kan være en XML-fil, der giver søgemaskinerne mere detaljeret information om hvert enkelt indholdselement på hjemmesiden.En sitemap xml-fil er en specifik type af sitemap, der er skrevet i XML-format. Dette giver mulighed for at give mere detaljeret information om hver enkelt side på hjemmesiden, såsom sidens titel, opdateringsfrekvens og prioritet i forhold til andre sider. Dette kan hjælpe søgemaskinerne med at forstå, hvilke sider der er vigtigst på hjemmesiden, og hvordan de skal indekseres. En sitemap xml-fil kan også indeholde andre oplysninger som f.eks. sidens sprog og sidens sidste ændringstidspunkt.Du kan klikke dig ind på linket her og se Google anbefalinger til et XML sitemap
    https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/sitemaps/build-sitemap
  2. Robots.txt
    Robots.txt er en fil, der findes på en webserver og indeholder instruktioner til søgemaskiner og andre crawlere om, hvilke sider på hjemmesiden, der kan eller ikke kan besøges. Filen bruges til at fortælle søgemaskiner, hvilke dele af hjemmesiden, de skal ignorere, når de scanner hjemmesiden for at indeksere indholdet. Dette kan være nyttigt for at beskytte følsomme sider på hjemmesiden eller for at undgå, at søgemaskinerne spilder tid på at indeksere sider, der ikke er relevante for brugere.
    Se Google introduktion til Rotots.txt
    https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/robots/intro
  3. Hastighedsoptimering
    Hastighedsoptimering handler om at gøre en hjemmeside så hurtig som muligt. Dette er vigtigt, fordi brugere forventer, at en hjemmeside skal indlæse hurtigt, og en langsom indlæsning kan føre til, at brugere forlader hjemmesiden igen. Derfor kan hastighedsoptimering være med til at forbedre brugeroplevelsen og øge trafikken til hjemmesiden.Der findes flere forskellige metoder til hastighedsoptimering. En metode er at minimere størrelsen på billeder og andet indhold på hjemmesiden, så det indlæses hurtigere. En anden metode er at bruge caching, som gør det muligt at gemme en kopi af hjemmesiden i browseren, så den ikke skal indlæses fra serveren hver gang, brugeren besøger hjemmesiden. En tredje metode er at optimere koden i hjemmesiden, så den indlæses hurtigere. Dette kan gøres ved at fjerne unødvendig kode og strukturere koden på en måde, der gør den nemmere for browseren at fortolke. Hastighedsoptimering kan være en tidskrævende proces, men det kan være med til at øge både brugeroplevelsen og konverteringsraten på hjemmesiden.Læs mere om hastighedsoptimering på vores blog her:
    https://inboundcph.dk/viden/hastighedsoptimering/
  4. Mobilvenlighed
    Mobilvenlighed er et vigtigt aspekt af moderne webdesign, da det sikrer, at dit website kan bruges og vises korrekt på en bred vifte af mobile enheder, herunder smartphones og tablets. Dette er afgørende, da en stadig større andel af internetbrugerne bruger mobile enheder til at surfe på nettet, og en mobilvenlig hjemmeside vil øge din potentielle målgruppe betydeligt.En mobilvenlig hjemmeside vil også forbedre brugeroplevelsen for dine besøgende. En hjemmeside, der ikke er mobilvenlig, kan være svær at navigere og læse på en mobil enhed, hvilket kan resultere i frustrerede besøgende, der forlader siden hurtigt. En mobilvenlig hjemmeside, derimod, vil være nem at bruge og læse, hvilket kan få besøgende til at blive længere på siden og muligvis også føre til flere konverteringer. En anden grund til at have en mobilvenlig hjemmeside er, at det kan forbedre din søgemaskineoptimering. Nogle søgemaskiner, herunder Google, tager i betragtning, om en hjemmeside er mobilvenlig, når de bestemmer dens rangering i søgeresultaterne. Dette betyder, at en mobilvenlig hjemmeside kan få en bedre placering i søgeresultaterne, hvilket kan øge trafikken til din hjemmeside. Alt i alt er mobilvenlighed et afgørende aspekt af moderne webdesign, og det er en investering, der kan betale sig i form af øget besøgstrafik, forbedret brugeroplevelse og bedre søgemaskineoptimering.
  5. AMP (Accelerated Mobile Pages)
    AMP (Accelerated Mobile Pages) er en teknologi, der gør det muligt for websider at indlæses hurtigere på mobile enheder. Dette er en vigtig funktion, da hurtig indlæsning af en hjemmeside kan forbedre brugeroplevelsen betydeligt, især på mobile enheder, hvor internetforbindelser ofte er langsommere end på stationære computere. En anden fordel ved at bruge AMP på dit website er, at det kan forbedre din søgemaskineoptimering. Nogle søgemaskiner, herunder Google, vil give en højere placering i søgeresultaterne til websider, der bruger AMP, da dette signalerer, at siden er hurtig at indlæse. Dette kan resultere i flere besøgende på din hjemmeside og en større synlighed i søgeresultaterne. Brug af AMP også kan bidrage til at forbedre brugeroplevelsen på dit website. AMP-sider er designet til at være enkle og lette at navigere, hvilket kan gøre det nemmere for dine besøgende at finde det, de søger efter på din hjemmeside. Dette kan få dem til at blive længere på siden og muligvis også føre til flere konverteringer.
    Alt i alt er AMP en nyttig teknologi for moderne websider, da det kan forbedre både indlæsningstiden, brugeroplevelsen og søgemaskineoptimeringen. Det er en investering, der kan betale sig i form af øget besøgstrafik og flere konverteringer.
  6. Domæne
    Et domænenavn er et unikt navn, som er tildelt til et website og bruges til at identificere det på internettet. Det spiller en vigtig rolle i forhold til søgemaskineoptimering (SEO), da det kan påvirke, hvordan et website rangeres i søgeresultaterne. Et stærkt domænenavn kan hjælpe med at forbedre et websites placering i søgeresultaterne, da det kan give en indikation af, hvad siden handler om. Søgemaskiner bruger ofte domænenavnet som en faktor, når de bestemmer, hvilke sider der skal rangeres højere. Det er også en god idé at vælge et kort og nemt at huske domænenavn, da dette kan gøre det lettere for folk at finde sitet ved hjælp af en søgemaskine eller ved at indtaste navnet direkte i deres webbrowser. I det hele taget er det en god idé at bruge tid og kræfter på at vælge det rigtige domænenavn, da det kan have en stor indflydelse på et websites succes i forhold til SEO.
  7. Subdomæner og undermapper
    Et subdomæne er et selvstændigt domæne, der kobles sammen med dit hoveddomæne. Subdomænet angives foran hoveddomænet, adskilt af et punktum, og en web-adresse med et subdomæne har således følgende format: subdomæne.domæne.dk. Teksten www i de fleste domænenavne (www.domæne.dk) er faktisk et subdomæne. Unikke subdomæner fungerer som erstatning for www, og derfor anvender man kun meget sjældent både www og et unikt subdomæne i samme domænenavn. Et subdomæne fortæller Google og dine besøgende, at indholdet på subdomænet er adskilt fra indholdet på resten af dit website. Subdomæner anvendes derfor ofte med henblik på at inddele indholdet på et website i nogle mindre og mere overskuelige dele. Nogle placerer eksempelvis deres blog på et subdomæne (blog.domæne.dk).Selvom subdomænet er en underafdeling af dit domæne, tolker Google det som et selvstændigt website. Det betyder, at SEO-værdien fra dit hoveddomæne kun i meget ringe grad overføres til dit subdomæne (og omvendt). Når du opretter et subdomæne, skal du derfor starte SEO-optimeringen helt fra bunden af. Hos de fleste hostingfirmaer kan du gratis oprette et ubegrænset antal subdomæner. Oprettelsen foregår som regel via dit kontrolpanel, og du vil da efterfølgende kunne tilføje indhold til subdomænet via en subdomæne-mappe på din webserver.Hvad er en undermappe?En undermappe er en underafdeling af dit website, som ofte indeholder beslægtet indhold. Undermappen angives efter domænenavnet, adskilt af en skråstreg, og en webadresse med en undermappe har således følgende format: domæne.dk/undermappe/.Undermapper kan bruges til at kategorisere indhold og til at synliggøre websitets strukturelle opbygning. Hvis du eksempelvis har forskellige sektioner på dit website, kan du oprette en undermappe til indholdet i hver sektion (domæne.dk/sektion/indhold) og derved synliggøre over for Google og dine besøgende, hvilken sektion indholdet tilhører.

    Google tolker undermapper som en del af dit domæne, og derfor overføres SEO-værdien fra hoveddomænet til alle undermapper. Du skal dog stadigvæk SEO-optimere indholdet i undermapperne, fordi hver indholdsside til en vis grad vurderes individuelt af Google.

    Du kan nemt oprette et ubegrænset antal undermapper på din webserver – det foregår på samme måde, som når du opretter mapper på computeren. Hvis du bruger et CMS-system (eksempelvis WordPress eller Joomla), oprettes undermapper som regel automatisk, på en sådan måde at undermapperne afspejler menustrukturen på dit website.

    Læs mere om subdomæner og undermapper her
    https://inboundcph.dk/viden/subdomaener-og-undermapper/

  8. URL

    En URL (Uniform Resource Locator) er en adresse som bruges til at få adgang til en bestemt side på internettet. For søgemaskineoptimering (SEO) er det vigtigt at have gode, beskrivende URL’er for dine websider. Dette kan hjælpe søgemaskinerne med at forstå, hvad siden handler om, og kan dermed bidrage til en højere placering i søgeresultaterne.

    En god URL bør være kort og beskrivende. Det er bedst at inkludere nøgleordene for siden i URL’en, så det er nemt for søgemaskinerne at se, hvad siden handler om. Det er også en god idé at undgå tegn som bindestreger og underscores, da det kan gøre URL’en svær at læse.

    Det er også en god idé at sørge for, at dine URL’er er entydige og lette at huske. Dette kan gøre det nemmere for brugere at finde og dele siden, og kan dermed bidrage til en højere trafik til siden.

    Alt i alt er det vigtigt at have gode URL’er for at forbedre din placering i søgeresultaterne og øge trafikken til din side. Ved at inkludere nøgleord og lave entydige og lette at huske URL’er, kan du øge din side’s synlighed og bidrage til en bedre SEO.

  9. WWW (World Wide Web)

    Google tolker “https://www.eksempel.dk” (med WWW) og “https://eksempel.dk” (uden WWW) som to forskellige domæner. Hvis dit website kan tilgås både med og uden WWW, fordeler du med andre ord websitets SEO-værdi på to domæner, og samtidig risikerer du at blive straffet af Google for duplikeret indhold, fordi det samme indhold findes på to domæner.

    Sørg for at dit website kun kan tilgås enten med eller uden WWW. Det kan du gøre ved at oprette en 301-redirect fra den ene version til den anden. Det har ingen SEO-mæssig betydning, om du vælger versionen med eller uden www, men har du et eksisterende domæne, bør du vælge den version, som flest linker til, fordi du på den måde bevarer mest muligt af linkenes SEO-værdi.

    Du bør endvidere tage højde for din målgruppe. Hvis din målgruppe er vante internetbrugere, er de vant til at skrive web-adresser uden WWW. Hvis din målgruppe derimod er ældre og ikke er så vant til internetbrug, er versionen med www ofte et mere hensigtsmæssigt valg. Flere af de største websites som Google, Facebook, Wikipedia og Yahoo anvender alle WWW.

  10. HTTPS

    En sikker webside er en side, der bruger HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) protokollen til at sikre, at data, der sendes mellem websiden og brugerens browser, er krypteret og beskyttet mod uautoriseret adgang.

    Der er flere grunde til, at du bør have et sikkert website. Først og fremmest beskytter det dine brugeres personlige oplysninger, såsom kreditkortnumre og adgangskoder. Uden HTTPS kan disse oplysninger blive opsnappet af uautoriseret personer, hvilket kan føre til svindel og identitetstyveri.

    En anden grund til at have et sikkert website er, at det kan bidrage til at forbedre din placering i søgeresultaterne. Mange søgemaskiner, herunder Google, prioriterer sikre websider højere i søgeresultaterne, så det kan være en god idé at sørge for, at din side bruger HTTPS.

    Endelig kan et sikkert website give dine brugere en følelse af tillid og tryghed. Når brugerne ser, at din side er sikker, vil de føle sig mere komfortable med at bruge den og dele deres personlige oplysninger.

    Alt i alt er der mange gode grunde til at have et sikkert website. Det beskytter dine brugeres personlige oplysninger, kan bidrage til en bedre placering i søgeresultaterne, og giver dine brugere en følelse af tillid og tryghed. Så hvis du endnu ikke har et sikkert website, kan det være en god idé at overveje at få det opgraderet.

  11. Redirects
    Redirects er en teknik, der bruges til at omdirigere en bruger fra en webside til en anden. Dette kan være nyttigt i mange forskellige sammenhænge, men det er især gavnligt for søgemaskineoptimering (SEO).Når en søgemaskine crawler en webside, vil den følge alle de links, der findes på siden. Hvis der er en redirect på siden, vil søgemaskinen automatisk blive omdirigeret til den nye side, der er blevet redirectet til. På den måde kan redirects hjælpe med at sikre, at søgemaskinerne indekserer den korrekte side, og at søgeresultaterne er korrekte.Redirects kan også være nyttige i situationer, hvor du ønsker at flytte en webside til en ny URL. I stedet for at lade brugerne få en 404-fejl, når de forsøger at gå til den gamle URL, kan du bruge en redirect til at omdirigere dem til den nye side, så de stadig kan finde det indhold, de leder efter.1. 301 redirect: Dette er den mest almindelige type redirect, og det bruges, når en side permanent er flyttet til en ny URL. Dette fortæller søgemaskinerne, at den gamle URL ikke længere er gyldig, og at de skal indeksere den nye URL i stedet.

    2. 302 redirect: Dette redirect bruges, når en side midlertidigt er flyttet til en ny URL. Det fortæller søgemaskinerne, at den gamle URL stadig er gyldig, og at de skal fortsætte med at indeksere den.

    3. Meta refresh redirect: Dette redirect bruges, når en side skal omdirigeres efter en bestemt tidsperiode. Dette kan være nyttigt, hvis du ønsker at omdirigere brugeren til en anden side efter et par sekunder.4. JavaScript redirect: Dette redirect bruges, når en side skal omdirigeres ved hjælp af JavaScript. Dette kan være nyttigt, hvis du ønsker at omdirigere brugeren til en anden side, når en bestemt begivenhed opstår, såsom når en bruger klikker på et link.

  12. HTTP Status Codes (svarkoder)
    HTTP-statuskoder er en måde, hvorpå web-serveren kan fortælle en bruger eller en søgemaskine, hvordan deres anmodning blev behandlet. Der findes mange forskellige typer af HTTP-statuskoder, og de har alle deres egen specifikke betydning. Nogle af de mest almindelige HTTP-statuskoder er: Der findes mange forskellige typer af HTTP-statuskoder, herunder:1xx Informational: Disse koder indikerer, at anmodningen er blevet modtaget og behandles.2xx Success: Disse koder indikerer, at anmodningen blev behandlet succesfuldt, og at indholdet på siden blev returneret til brugeren.3xx Redirection: Disse koder indikerer, at der er blevet foretaget en redirect, og at brugeren skal omdirigeres til en anden side.4xx Client Error: Disse koder indikerer, at der opstod en fejl på brugerens side, såsom en ugyldig URL eller manglende rettigheder.

    5xx Server Error: Disse koder indikerer, at der opstod en fejl på serveren, mens anmodningen blev behandlet.

  13. Canonical tags
     Canonical tags er HTML-tags, der bruges til at fortælle søgemaskinerne, hvilken version af en side der er den primære og autoritative. Dette kan være nyttigt i situationer, hvor der er flere forskellige versioner af en side, f.eks. hvis siden kan nås via forskellige URL’er eller hvis der er en mobilversion af siden.

    Når søgemaskinerne indekserer en side med en canonical tag, vil de vælge at indeksere den primære version af siden, som er angivet i canonical tag’et. På den måde kan canonical tags hjælpe med at forhindre, at søgemaskinerne indekserer flere versioner af samme side, hvilket kan føre til duplication af indhold og dårligere placering i søgeresultaterne.

    En anden fordel ved at bruge canonical tags er, at det kan bidrage til at forbedre brugerens oplevelse. Hvis der er flere versioner af en side, kan det være svært for brugeren at vide, hvilken version der er den rigtige. Canonical tags kan hjælpe med at afklare, hvilken side der er den primære, så brugeren altid får adgang til den mest opdaterede og relevante version af siden.

    Sider med identisk indhold kan eksempelvis opstå, hvis en side kan tilgås med flere forskellige web-adresser (eksempelvis med og uden www), hvis du genbruger det samme indhold på tværs af flere sider, hvis du genbruger indhold fra andre websites på dit website, og hvis de samme produkter i din webshop ligger i flere forskellige produktkategorier.

    Sorteringsmuligheder på kategorisider (eksempelvis sortering efter pris) gør ikke en kategoriside unik. Forskellige sprogversioner af en side betragtes kun som dubletter, såfremt det primære indhold er på samme sprog (dvs. hvis kun overskriften og anden mindre væsentlig tekst er oversat, mens selve brødteksten er uændret, betragter Google siden som en dublet).

    Hvis ikke du udtrykkeligt fortæller Google, hvilken web-adresse der er den primære, risikerer du at google indekserer og viser en uhensigtsmæssig side i søgeresultaterne. Eksempelvis din ukrypterede forside (med http://) frem for din krypterede forside (med https://). Og samtidig risikerer du at udvande sidens SEO-værdi over flere forskellige web-adresser, som I praksis er samme side.

  14. Sideinddelt indhold
    Sideinddelt indhold er indhold, der er delt op på forskellige webadresser. Sideinddeling bruges eksempelvis ofte på produktkategorisider med mange produkter og på emnesider med mange forskellige blogindlæg. Fælles for disse sider er, at overskrifter og tekstligt indhold er det samme, mens produkter og blogindlæg adskiller sig fra visningen på forrige side.
    Sideinddelt indhold kan medføre to problemer: For det første risikerer du, at Google viser en anden side end side 1 søgeresultaterne, og at brugerne derved ikke bliver præsenteret for det nyeste og mest relevante indhold. For det andet opstår der duplikeret indhold (identisk indhold på flere forskellige webadresser), og det er Google ikke begejstret for
  15. Hreflang (sprogversionering)

    Hreflang (Hyperlink with Rel=”Alternate” and hreflang=”x”) er en HTML-tag, der bruges til at fortælle søgemaskinerne, hvilken sprogversion af en side der skal vises i søgeresultaterne for en bestemt bruger. Dette kan være nyttigt, hvis din side har flere sprogversioner, f.eks. en dansk version og en engelsk version.

    Hreflang tag’et skal indsættes på den primære version af siden, og det skal angive de andre sprogversioner af siden. Dette kan gøres ved at indsætte en række hreflang tags på siden, hver med det sprog, der skal vises i søgeresultaterne.

    Når en bruger søger efter et emne på en søgemaskine, vil søgemaskinen bruge hreflang tag’et til at vælge den version af siden, der passer bedst til brugerens sprogpræferencer. På den måde kan hreflang hjælpe med at sikre, at brugeren får adgang til den mest relevante version af siden.

    Altså hreflang en nyttig teknik, der kan bidrage til en bedre brugeroplevelse, når der er flere sprogversioner af en side. Så hvis din side har flere sprogversioner, kan det være en god idé at overveje at bruge hreflang for at sikre, at brugerne altid får adgang til den mest relevante version af siden.

  16. Strukturerede data
    Strukturerede data (også kaldet Schema Markup) gør det muligt at opmærke indhold på dit website (eksempelvis priser og lagerstatus på produkter), så Google og andre søgemaskiner kan vise indholdet direkte i søgeresultaterne. Brug af strukturerede data kan derfor have en positiv indflydelse på dit arbejde med søgemaskineoptimering (SEO).Hvad er strukturerede data? Strukturerede data (også kaldet Schema Markup og Schema Data) er opmærkning af indhold på dit website, der gør det muligt for Google at vise informationer fra websitet (eksempelvis kontaktinformationer, anmeldelser, begivenheder, produktinformationer, adresse, billeder mv.) direkte i søgeresultaterne. Strukturerede data kan eksempelvis bruges på produktsider til at vise pris, lagerstatus og bedømmelse: Ethvert website kan gøre brug af en eller anden form for strukturerede data. Det er dog mest relevant for e-handel-websites, virksomheder med fysiske butikker og websites med store mængder af medieindhold (artikler, opskrifter, videoer, kurser med mere).Som regel implementeres strukturerede data ved hjælp af Schema.org (deraf navnet Schema Markup) – et fælles samarbejde mellem en række af verdens største tech-firmaer, heriblandt Google, Microsoft og Yahoo. Konkret virker det ved, at du indsætter et stykke kode rundt om udvalgt ind på websitet, der indikerer, hvad indholdet er. Det kan eksempelvis være en kode, der indikerer, at her er et telefonnummer.På developers.google.com kan du se mange flere eksempler på god brug af strukturerede data og læse, hvordan du implementerer det i praksis. Google tilbyder mulighed for, at du via Google Search Console kan markere data på dit website frem for at bruge strukturerede data. Det er dog ikke en hensigtsmæssig løsning, fordi den ikke hjælper andre søgemaskiner.
  17. Breadcrumbs
    Breadcrumbs er små navigationslinks, der hjælper brugere og søgemaskiner med at finde rundt på dit website. De kan derfor både have en positiv betydning for brugervenligheden på dit website og for dit arbejde med søgemaskineoptimering (SEO).Breadcrumbs (på dansk brødkrummer) er små navigationslinks, der viser brugerne, hvor på websitet de befinder sig, og hvordan den pågældende side hænger sammen med andre sider på websitet. Breadcrumbs kan øge brugervenligheden på dit website, og de gør det samtidig nemmere for Google at gennemskue sidernes sammenhæng og relevans. Desuden vises breadcrumbs (hvis du opmærker dem med strukturerede data) på Google i stedet for sidens web-adresse (skrevet med grønt), og de gør på den måde søgeresultatet mere overskueligt og attraktivt at klikke på:
  18. Open Graph
    Ved at implementere Open Graph Tags på dit website kan du styre, hvordan websitet ser ud, når det deles på sociale medier (Facebook, LinkedIn m.fl.). Læs mere om Open Graph Tags her og lær at bruge dine tags korrekt.Hvad er Open Graph Tags?

    Open Graph er en række standardiserede tags, du kan lægge ind i <head>-sektionen af dine sider for at styre, hvordan dine sider bliver vist, når de deles på sociale medier. Det er en fordel, fordi du derved kan synliggøre din virksomhed bedre og samtidig gøre siderne mere appellerende at klikke sig ind på. Open Graph understøttes af blandt andet Facebook og LinkedIn.

    Der findes en lang række forskellige tags, som du kan benytte, alt efter hvilken type side og indhold, der er tale om. Som minimum bør en sidetitel, en sidebeskrivelse og et billede angives, sådan:

    1. <meta property=”og:title” content=”Titel på siden.” />
    2. <meta property=”og:description” content=”Beskrivelse af siden. ” />
    3. <meta property=”og:image” content=”https://eksempel.dk/billedlink.png” />

    En komplet liste over alle tilgængelige tags til både Facebook og LinkedIn kan findes på The Open Graph Protocol. Nogle CMS-systemer kan automatisk indsætte disse tags, hvorefter du nemt kan redigere deres indhold via backend-modulet på dit website. For nemhedens skyld vælger mange at udarbejde en løsning, der automatisk kopierer sidens Title Tag og Meta Description til sidens Open Graph tags.

    Open Graph Tags har ikke direkte betydning for SEO, idet de udelukkende vedrører sociale medier (og dermed ikke Google og andre søgemaskiner). Det er ikke desto mindre en ganske god idé at implementere Open Graph Tags på din hjemmeside.


Konklusion

Når du har læst om emnerne i listen ovenfor, har du nu lært de væsentligste tekniske forudsætninger for et SEO-mæssigt godt website. Dit website overholder med al sandsynlighed allerede flere af forudsætningerne, og derfor er det formentlig kun et udvalg af vores anbefalinger ovenfor, du mangler at implementere.

Vi anbefaler naturligvis, at du følger alle anbefalinger, dit website endnu ikke overholder. Det kan måske virke som en svær og meget krævende opgave, men faktisk er flere af anbefalingerne ofte relativt nemme at implementere. Og vi lover, at tiden er godt givet ud.

Teknisk SEO er i høj grad en enkeltstående opgave. Du bør dog genbesøge anbefalingerne i dette kapitel, hvis du relancerer dit website eller foretager væsentlige tekniske ændringer i websitets opbygning. Endvidere kan der løbende opstå nye tekniske muligheder, som du med fordel kan udnytte – disse vil løbende blive inkluderet i denne guide.

henning-figur-komprimeret

Henning Madsen

Founder, CEO & Chief SEO Strategist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til teknisk SEO

Har du brug for hjælp til teknisk SEO, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på teknisk SEO? Kontakt Henning Madsen og få en uforpligtende dialog om dit SEO-projekt.

henning-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores nye SEO-bog
    Få ny viden om teknisk SEO
    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing