Strukturerede data (schema markup)

Strukturerede data (også kaldet Schema Markup) gør det muligt at opmærke indhold på dit website (eksempelvis priser og lagerstatus på produkter), så Google og andre søgemaskiner kan vise indholdet direkte i søgeresultaterne. Brug af strukturerede data kan derfor have en positiv indflydelse på dit arbejde med søgemaskineoptimering (SEO).

blog-mobilvenlighed

Hvad er strukturerede data?

Strukturerede data (også kaldet Schema Markup og Schema Data) er opmærkning af indhold på dit website, der gør det muligt for Google at vise informationer fra websitet (eksempelvis kontaktinformationer, anmeldelser, begivenheder, produktinformationer, adresse, billeder mv.) direkte i søgeresultaterne. Strukturerede data kan eksempelvis bruges på produktsider til at vise pris, lagerstatus og bedømmelse:

Strukturerede data

Et andet eksempel er opskrifter, hvor Google både kan vise et billede og andre informationer: Schema Markup

Strukturerede data kan med andre ord sikre dig større synlighed i søgeresultaterne og større udbytte af dine positioner, fordi søgeresultatet fylder mere og er væsentligt mere appellerende for brugerne at klikke på, end hvis det ikke gjorde brug af strukturerede data.


Implementering af strukturerede data

Ethvert website kan gøre brug af en eller anden form for strukturerede data. Det er dog mest relevant for e-handel-websites, virksomheder med fysiske butikker og websites med store mængder af medieindhold (artikler, opskrifter, videoer, kurser med mere).

Som regel implementeres strukturerede data ved hjælp af Schema.org (deraf navnet Schema Markup) – et fælles samarbejde mellem en række af verdens største tech-firmaer, heriblandt Google, Microsoft og Yahoo. Konkret virker det ved, at du indsætter et stykke kode rundt om udvalgt ind på websitet, der indikerer, hvad indholdet er. Det kan eksempelvis være en kode, der indikerer, at her er et telefonnummer.

developers.google.com kan du se mange flere eksempler på god brug af strukturerede data og læse, hvordan du implementerer det i praksis. Google tilbyder mulighed for, at du via Google Search Console kan markere data på dit website frem for at bruge strukturerede data. Det er dog ikke en hensigtsmæssig løsning, fordi den ikke hjælper andre søgemaskiner.

mark-figur

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til SEO

Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering (SEO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO? Kontakt Henning Madsen og få en uforpligtende dialog om dit SEO-projekt.

henning-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores nye SEO-bog
    Få ny viden om teknisk SEO