Canonical tag

Canonical tags er vigtige for dit arbejde med søgemaskineoptimering (SEO) på dit website. I denne artikel kan du lære, hvad et canonical tag er, og hvordan du bruger det korrekt.

blog-remarketing-1

Hvad er canonical tags?

Et canonical tag er et lille kodestykke, der fortæller søgemaskinerne, hvilken af flere sider med identisk indhold der er den primære side (vigtigste om man vil). Der er flere gode grunde til, at du bør benytte canonical tags, hvis du har identiske sider eller sider, der ligner hinanden:

  • For at angive, hvilken af siderne du ønsker vist i søgeresultaterne. Google viser kun en af siderne, og der er sandsynligvis en, du foretrækker at vise frem for andre.
  • For at konsolidere dubletsidernes SEO-værdi på den primære side. Eventuelle links til dubletsiderne vil på den måde tilføre SEO-værdi til den primære side.
  • For at undgå, at Google bruger tid på at gennemgå dubletsider. Det er bedre, at Google i stedet bruger tid på at gennemgå nye eller opdaterede sider på dit website.

Sider med identisk indhold kan eksempelvis opstå, hvis en side kan tilgås med flere forskellige webadresser (eksempelvis med og uden www), hvis du genbruger det samme indhold på tværs af flere sider, hvis du genbruger indhold fra andre websites på dit website, og hvis de samme produkter i din webshop ligger i flere forskellige produktkategorier.

Sorteringsmuligheder på kategorisider (eksempelvis sortering efter pris) gør ikke en kategoriside unik. Forskellige sprogversioner af en side betragtes kun som dubletter, såfremt det primære indhold er på samme sprog (dvs. hvis kun overskriften og anden mindre væsentlig tekst er oversat, mens selve brødteksten er uændret, betragter Google siden som en dublet).

Hvis ikke du udtrykkeligt fortæller Google, hvilken webadresse der er den primære, risikerer du at google indekserer og viser en uhensigtsmæssig side i søgeresultaterne. Eksempelvis din ukrypterede forside (med http://) frem for din krypterede forside (med https://). Og samtidig risikerer du at udvande sidens SEO-værdi over flere forskellige webadresser, som I praksis er samme side.


Opsætning af canonical tags

Det er god praksis for dit arbejde med SEO at indsætte et canonical tag på alle sider på websitet, også selvom en side ikke umiddelbart er dubleret. Tagget skal placeres i sidens <head>-sektion og se sådan ud:

<link rel=”canonical” href=”https://website.dk/kategori/eksempel/” />

På alle dubletsider skal webadressen til den primære side angives i canonical tagget. På den primære side skal sidens egen webadresse angives i canonical tagget. Hvis du publicerer det samme indhold på forskellige domæner, skal du linke på tværs af domænerne i canonical tagget. Undgå kæder af canonical tags, hvor du henviser til en primær side, som henviser til en anden side.

En alternativ løsning til canonical tagget er at benytte en rel=”canonical” HTTP-header eller at angive dubletsider i dit XML-sitemap. Disse løsninger kan eksempelvis bruges til PDF-filer, hvor et almindeligt canonical tag i HTML-format ikke kan bruges. I det store hele anbefaler vi dog, at du bruger HTML-tagget. Du kan læse mere om de to alternative løsninger på support.google.com.

mark-figur

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til SEO

Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering (SEO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO? Kontakt Henning Madsen og få en uforpligtende dialog om dit SEO-projekt.

henning-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Få en dialog om dit projekt

Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor