Sideinddelt indhold

Sideinddelt indhold (dvs. indhold, der er delt op på forskellige webadresser) rummer en række faldgruber, som du skal være opmærksom på. I dette indlæg får du gode råd til håndtering af sideinddelt indhold på dit website og tips til, hvordan du bruger rel=next og rel=prev korrekt på dine sider.

blog-voice-search

Hvad er sideinddelt indhold?

Sideinddelt indhold er indhold, der er delt op på forskellige webadresser. Sideinddeling bruges eksempelvis ofte på produktkategorisider med mange produkter og på emnesider med mange forskellige blogindlæg. Fælles for disse sider er, at overskrifter og tekstligt indhold er det samme, mens produkter og blogindlæg adskiller sig fra visningen på forrige side.

Sideinddelt indhold kan medføre to problemer: For det første risikerer du, at Google viser en anden side end side 1 søgeresultaterne, og at brugerne derved ikke bliver præsenteret for det nyeste og mest relevante indhold. For det andet opstår der duplikeret indhold (identisk indhold på flere forskellige webadresser), og det er Google ikke begejstret for.


Brug af rel=next og rel=prev

Du kan angive sideinddelt indhold med rel=”next”og rel=”prev”tags i <head>-sektionen på alle sideinddelte sider. Disse tags fortæller søgemaskinerne, at der er tale om en opdelt side, og henviser samtidig til forrige og/eller næste side i rækken. På den måde kan søgemaskinerne forstå sammenhængen mellem siderne og så vidt muligt vise side 1 i søgeresultaterne:

  • <link rel=”prev” href=”https://www.website.dk/kategori/side/2/” />
  • <link rel=”next” href=”https://www.website.dk/kategori/side/4/” />

I marts 2019 meddelte Google imidlertid, at de ikke længere bruger rel=”next” og rel=”prev” tags. Det betyder ikke, at du ikke længere skal bruge dem på dit website, for selvom de ikke bruges af Google, bliver de stadigvæk brugt af andre søgemaskiner. Bing har eksempelvis udtalt, at taggene hjælper dem med at få en bedre forståelse for websitets struktur.

Når Google ikke længere bruger rel=”next” og rel=”prev” tags, skyldes det ifølge dem selv, at de er blevet gode nok til at forstå sideinddelinger og rækkefølgen mellem sider alene ved at se på links på siderne. Så længe du på dine sideinddelte sider har links til næste og/eller forrige side, kan du med andre ord ikke gøre det bedre i forhold til Google.


Sortering og filtrering i stedet for sideinddeling

Sider med sorterings- og filtreringsmuligheder, der gør det muligt at sortere produkter efter eksempelvis pris, størrelse og farve, rummer de samme faldgruber som sideinddelt indhold. Typisk fungerer sorteringen ved, at der ved valg af sorteringsmuligheder tilføjes en række dynamiske parametre til webadressen (eksempelvis website.dk/kategori?farve=sort&pris=lav).

Det er smart for brugerne, men du risikerer, at Google indekserer en af de sorterede sider frem for hovedsiden med alt indhold. Løsningen er enkel: Indsæt et canonical tag på siden med et link til hovedsiden (dvs. webadressen uden dynamiske parametre). På den måde ved Google, at det er den primære side og den side, du ønsker vist i søgeresultaterne.

mark-figur

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til SEO

Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering (SEO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO? Kontakt Henning Madsen og få en uforpligtende dialog om dit SEO-projekt.

henning-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Få en dialog om dit projekt

Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor