Case: Aller

INNOVATIVT UDDANNELSESFORLØB FOR 200 MEDARBEJDERE

I samarbejde med InboundCPH er Aller-koncernens medarbejdere blevet uddannet til at kunne håndtere og bruge SEO naturligt i det daglige arbejde. Med en markant øget synlighed på Google og et fordoblet læsertal fra Google, har Aller Media på den baggrund formået at opretholde deres stærke position på markedet.

Aller Media er førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden med en markedsandel på 71 % og mere end 1 million læsere hver måned. Aller Media har over 15 forskellige ugeblade og magasiner, heriblandt Se og Hør, Ude og Hjemme, Billed-bladet og Familie Journalen, hvoraf de fleste i dag udkommer på både tryk og på tilknyttede websites.

InboundCPH og Aller Media indgik i 2013 et samarbejde, fordi Aller Media ønskede hjælp til deres digitale strategi og til optimering af kompetencer in-house. Aller Media var ikke synlige nok på helt oplagte og attraktive søgefraser, hvilket var essentielt for Allers mange websites.

For at opretholde en markedsandel på 71 % og over en million unikke besøg om måneden, manglede Aller Media ét samlet koncern-tiltag omkring SEO. I samarbejde med Aller Media udarbejdede vi et konkret oplæg på en handlingsplan og en strategi for Allers SEO-indsats.

»InboundCPH har gennemført et uddannelsesforløb for Aller, hvor de har formået at gøre vores medarbejdere i stand til at forstå, hvilke faktorer, som er væsentlige i en SEO-proces, og hvordan man praktisk forholder sig til dem. Det har givet en lang række åbenlyst forbedrede tal, og man kan se, at det har en effekt!«
Jan Krog Henningsen
Jan Krog Henningsen
Forretningsudviklingschef
»InboundCPH har en nøgternhed og en oprigtighed omkring sin rådgivning, som ikke bærer præg af andre dagsordner, end at vi som kunde skal klædes på til at tage de rigtige valg.«

– Jan Krog Henningsen, Forretningsudviklingschef i Aller Media

Fra papir til digital indholdsproduktion

InboundCPH har samarbejdet med Aller Media gennem snart 5 år. Samarbejdet har blandt andet inkluderet:

  • uddannelse af mere end 200 medarbejdere
  • strategisk og taktisk rådgivning og sparring
  • overvågning og rapportering af Allers trafik og synlighed på Google
  • rådgivning ved ansættelse af intern SEO-ressource hos Aller
  • deltagelse i månedsmøder med gennemgang af resultater
  • konsulentbistand i forbindelse med migrering fra Sitecore til Drupal
  • konsulentbistand ved implementering af systemisk SEO i Drupal.

Medarbejderne skulle involveres og lære at forholde sig mere målrettet til digital indholdsproduktion kontra tryk, og hvordan det skaber en forskel, der både er målbar på læsertal såvel som indtjening.

Vi opbyggede i fællesskab et udviklingsprojekt, som udover at synliggøre over for direktionen, hvorfor SEO er vigtigt for udviklingen af Allers digitale produkter også viste, at der var noget at vinde i forhold til budgettet. Blandt andet kunne en del midler fra SEM med fordel konverteres til SEO.

»InboundCPH udarbejdede en konkret og gennemarbejdet handlingsplan for vores digitale strategi. Det var ikke en salgsproces, men derimod en saglig og objektiv dialog, sådan at Aller Media kunne gå ind i beslutningen med åbne øjne. Det var alt i alt en meget tillidsvækkende og tryg proces.«
Jan Krog Henningsen
Jan Krog Henningsen
Forretningsudviklingschef

Fordobling af læsertallet fra Google

Resultaterne af samarbejdet har blandt andet været:

  • en markant øget synlighed på Google på tværs af samtlige online Aller-medier
  • en fordobling af trafikken fra Googles søgeresultater til Allers websites
  • at Aller i dag arbejder med SEO på både et strategisk og et operationelt plan
  • at journalisterne tænker SEO ind på en naturlig facon i det daglige arbejde.

Grafen herunder viser synligheden af femina.dk (udgivet af Aller Media) sammenlignet med synligheden af altfordamerne.dk (udgivet af Egmont) på Google. Et fint eksempel på, hvad medier kan få ud af at tænke SEO ind i deres digitale indholdsproduktion:

Klar til en snak og en kop kaffe?

X