Søg

SEO-optimering

Når vi som professionelt SEO-bureau skal afdække indsatsområder og muligheder for en kommende SEO-optimering, starter vi altid med en gennemgående undersøgelse af det site, der skal optimeres. På den måde ved vi præcis, hvor vi med størst effekt kan sætte ind. Nedenstående tjekliste indeholder mange af de områder, vi gennemgår.
Henning Madsen
Henning Madsen
Founder, CEO & Chief SEO Strategist

Guide til SEO-optimering

Nedenstående SEO-optimerings-tjekliste indeholder en stor del af de områder, vi kigger på i vores undersøgelse af et website. Så er du i tvivl om, hvor godt optimeret dit site egentlig er, så gennemgå alle punkterne et for et, hvor vi giver dig nogle korte og konkrete tips. Samtidig giver listen også et godt indtryk af, hvor komplekst et område SEO-optimering egentlig er – og hvor mange faktorer der egentlig spiller ind på din ranking hos Google.

Er du ikke så meget til simplificerede – og måske en anelse tekniske – tjeklister som denne, kan du i stedet downloade et gratis eksemplar af vores nye SEO-bog.


Hvordan er dit indhold indekseret?

1. Tjek antallet af indekserede sider

  • Lav en Google eller Bing søgning på ”site:XXX.dk”. Det vil give dig en liste over de URL’er på dit site, som søgemaskinen har indekseret. Øverst til venstre kan du se det samlede antal. Det kan være behæftet med lidt usikkerhed, men det burde svare nogenlunde overens med, hvad du ville forvente.
  • Gennemgå listerne, og se, om der er nogle af dine mest vigtige sider med mange links, som ikke er med. Hvis de ikke er det, kan det tyde på, at der enten er problemer ift. din indeksering, eller at du er blevet straffet for noget – med en lavere (eller ingen) ranking til følge.

2. Tjek de indekserede billeder

  • Lav endnu en ”site:XXX.dk” søgning på henholdsvis Bing og Google, men denne gang skal det være en billed-søgning.
  • Registrer antallet af billeder fra dit site, som er indekseret.
  • Tjek, at både billedets filnavn og alt-text har relevante søgeord i sig ved at søge på det pågældende ord, og efterfølgende se, om billedet dukker op.

3. Gennemgå data fra Search Console

Gennemgå alle de rapporter, du kan trække ud af hhv. Google Search Console (GSC) og Bing Webmaster Tool (BWT). Fokuser især på disse vigtige punkter:

  • Gennemgå alle beskederne til dit site i både GSC og BWT.
  • Gå ind på dit site i GSC, vælg Search Appearance og derefter Structured Data Report. Gennemgå rapporten, og ret eventuelle fejl. Husk også at tjekke HTML improvement.
  • Brug igen menuen til venstre i GSC (den kommer frem, når du klikker ind på dit site fra forsiden af Search Console). Vælg Search Traffic og dernæst Manual Actions, og notér antallet af links til dit site i Links to your site-sektionen.
  • Bliv i Search Traffic Section og gennemgå Mobile Usability Report. Ret de fejl, der måtte være. Mobilvenlighed har en stor betydning for din ranking, så det er vigtigt, at så mange fejl som muligt bliver rettet.
  • I menuen til venstre går du ind under Google Index Section og herunder Index Status Trend. Se, om noget har ændret sig, og print evt. skemaet ud, så du senere kan sammenligne resultaterne. Tjek også Remove URLs sektionen, og følg anbefalingerne.
  • Gå ind under Crawl Section og derefter Crawl Errors (web/smartphone). Et stort antal af bl.a. 404-fejl giver Google opfattelsen af, at dit site har en lav kvalitet, hvilket kan påvirke din ranking. Tjek evt. også Quality Rating Guidelines for mere info.
  • Gå ind under Crawl Section og derefter Fetch as Google og lav en Fetch and Render test – både som desktop og mobil. Tjek, om alle dine sider bliver gengivet korrekt.
  • Gå ind under Crawl Section og derefter txt.tester. Tjek, om du får nogle advarsler.
  • Gå ind under Crawl Section og derefter Sitemaps. Tjek, om der er et aktuelt sitemap i brug – og om det er påhæftet nogle advarsler.
  • Gå ind under Crawl Section og derefter Crawl Stats. Tjek hvor mange sider, der bliver crawled pr. dag. Ser det nogenlunde stabilt ud, eller er der bevægelser, du bør være opmærksom på?
  • Gå ind under Security Issues i venstre menu, og se, om du har nogle advarsler.
  • Gå ind i BWTs Reports & Data sektion og eksporter Inbound Links og Search Keywords, så du senere kan bruge dem til sammenligning.
  • Gennemgå ligeledes BWT’s Crawl Information og se, om du har nogle advarsler.
  • Hvis du har problemer med malware, så tjek eventuelt denne guide til, hvordan du håndterer det: www.searchenginenews.com/sample/content/was-your-site-hacked-recovering-from-a-google-malware-attack
  • Hvor aktuelle er dine caching data? Vigtige og ofte opdaterede sider skal helst crawles ofte.
  • Er der andre links, som viser sig i cachingen, men som ikke viser sig, når du tilgår URL’en i en browser? Det kan være et tegn på malware eller på, at din server er blevet kompromitteret.

4. Ranker du i eget navn?

  • Lav en søgning på firmanavn eller på noget tilsvarende specifikt, som du 100% sikkert burde ranke på. Hvis ikke du ranker, kan der være tale om enten et indekseringsproblem eller en penalty fra Google, og dette bør selvfølgelig undersøges.

5. Tjek dine fejlbeskeder

  • Lav en søgning på en side, som du ved, ikke eksisterer, f.eks. XXX.dk/blablabla. Det burde meget gerne give dig en fejl 404-side. Sider med fejl på bør ligeledes generere en 404-melding fra serveren. Får du andre koder, bør du undersøge hvorfor og løse problemet.

6. Gennemgå robots.txt og .htaccess

  • Tjek, hvilke URL’er, der er blokeret i robot.txt. Blokerede URL’er bliver ikke rankeret af søgemaskinerne.
  • Tjek, at der ikke er blokeret nogle URL’er, som er nødvendige for at gengive sider, herunder billeder, CSS og JavaScript
  • Er der nogle URL’er, som burde være blokerede i robots.txt, men som ikke er det?
  • Er der konkret indhold, som er blokeret, men ikke burde være det?
  • Er der evt. noget af det blokerede indhold i robots.txt, der kan fjernes, f.eks. indhold, der for længst er forsvundet fra sitet og fra søgemaskinerne?
  • Er der nogle 301-redirects eller andre kommandoer i .htaccess-filen, som med fordel kan blive fjernet? F.eks. behøver en 10 år gammel 301 redirect næppe stadig at være der.

7. Gennemgå dit XML-sitemap

  • Hvis du benytter dig af et XML-sitemap – bruger du det så korrekt, og er det opdateret?
  • Benytter du dig af opdaterings-frekvenser, der stadig giver mening?
  • Figurerer XML-sitemap i robots.txt-filen?
  • Hvilke metoder er taget i brug for at pinge søgemaskinerne, når dit sitemap bliver opdateret?
  • Er video, billeder eller Geo Sitemaps i brug?

8. Tjek om dit sites navigation kan indekseres

  • Undersøg, om dine menuer kan indekseres, herunder om de benytter sig af JavaScript- eller Flash-baseret teknologi.

9. Tjek om dit site virker på smartphones

  • Brug både din egen smartphones og lån andre modeller end din egen. Tilgå så dit site, og se, om alt virker, som det skal.

10. Foretag en crawler test på dit site

  • Brug en såkaldt Desktop Spider, f.eks. Screaming Frogss, til at gennemføre en crawler-test på dit site. Vær opmærksom på, om crawlerne når til alle niveauer af dit site.
  • Hvis crawlerne i testen ikke når alle niveauer, vil søgemaskinerne givetvis også have problemer med det, hvilket naturligvis bør rettes, hvis muligt.

Duplikeret indhold

1. Tjek om dit indhold er blevet duplikeret af andre sites eller tjenester

  • Find en unik tekstbid fra en tidligere artikel (endelig ikke en helt ny), og lav en søgning på den. Dukker den tekst op andre steder end dér, hvor den SKAL være?
  • Hvis du finder kopier af dit indhold i søgningen, så sørg for at få dem fjernet, hvis det på nogen måde er muligt.
  • Brug Google Image Search til at søge på dine billeder, hvis altså de er unikke for dit site, og se, om andre har kopieret dem. Under Visually Similar Search Options kan du se, om nogen har ændret på dit billede for derefter at bruge en variant af det.
  • Lav en søgning på firmaets telefonnumre for at sikre dig, at der ikke eksisterer gamle og glemte websites.
  • Hvis din virksomhed er flyttet indenfor de seneste år, så gennemfør en lignende søgning på tidligere telefonnumre og adresser.

2. Er alle versionerne af dit site indekseret?

  • Søg efter “Site:XXX.dk” for at se, om både dine www-sider og dine evt. andre sider er indekseret.

3. Er sitet indekseret på en IP-adresse eller på hostname?

  • Find dit site’s IP-adresse, evt ved at bruge denne side.
  • Lav en søgning på Bing.com på dit IP-adresse
  • Hvis dit site er indekseret på din IP, betyder det, at du har duplikeret indhold på dit site. Lav en 301-redirect fra din IP adresse til dit domæne for at undgå, at dette giver problemer.
  • Undersøg, om dit site bliver indekseret på hostname. Du kan gøre dette ved at lave en søgning på et unikt stykke tekst fra dit site og så tilføje –XXX.dk til søgningen. Den vil så vise alle andre steder, hvor det unikke tekst dukker op, end på dit eget site. Se et eksempel på søgningen her.

4. Skaber dit mobilsite problemer ifm. duplikeret indhold?

  • Hvis du har et mobilsite eller en anden form for særskilt mobil-konstruktion, så tjek, om den medfører problemer med duplikeret indhold.

5. Gennemfør en site:XXX.dk søgning

  • Vær opmærksom på, om du i bunden af søgeresultaterne får teksten “in order to show you the most relevant results, we have omitted some entries very similar to the XXX already displayed”. Hvis du gør, tyder det på, at der findes duplikeret indhold på sitet. Vær i øvrigt opmærksom på, at beskeden ikke altid bliver vist på første søge-side, så klik igennem nogle stykker for at være sikker ofte findes den på sidste side i Google resultaterne.

6. Findes der flere URL’er på samme tekst?

  • Findes der variationer af en URL, kan du risikere at dit indhold bliver indekseret flere gange. Lav en site:XXX.dk søgning på en unik tekstbid for at se, om der dukker nogle alternative URL-strukturer op.
  • Kør en test gennem f.eks Screaming Frogs SEO-spider, og gennemgå resultaterne på titel og URL for at se, om der er nogle, der er duplikeret.

7. Tjek om der er duplikeret indhold på ekstra domæner, subdomæner, subdirectories eller secure servers (https)

  • Dukker det samme indhold op flere steder?
  • Gå til Google Webmaster Tools -> Search Appearance-> HTML Improvements -> Duplicate Title Tags report og se, om der dukker nogle duplikerede titler op. Duplikerede titler betyder ofte, at der findes duplikeret indhold.
  • Er der andre domænenavne, der peger på det samme indhold på serveren? Dette kan være et alvorligt problem, som mange ikke er opmærksomme på. Undersøg, om virksomheden ejer andre domænenavne og lav en site:xxx.dk search på dem for at se, om de har indekseret indhold.

8. Undersøg om der findes duplikerede billeder

  • Upload en billed-URL fra dit site til Googles billedsøgning på images.google.com og se, om billedet dukker op på andre sites.

Læs eventuelt mere om duplikeret indhold.


Load-hastighed

1. Benyt dig af Google Page Speed Insights

  • Test nogle udvalgte sider, f.eks forsiden eller en kategoriforside, i Googles Page Speed Insights. Noter dine ratings for både mobil og desktop.
  • Som minimum skal dit site helst loade hurtigere end dine konkurrenters, men derudover er den ideelle score et sted mellem 80-100 for både mobil og desktop. Ret selvfølgelig gerne de ting, som der bliver foreslået.
  • Hvis du bruger Google Analytics, så gå til Behavior og derefter Site Speed Reports. Under Average Page Load Times kan du se, hvilke af dine sider, der loader langsomst, ligesom du vil kunne se bounceraten. Noter dig de sider, der loader langsomst samt dem, der har den højeste bouncerate, og få ændret på dem, så de performer bedre.
  • Stadig under Site Speed, gå til Speed Suggestions Report, som vil vise siderne oplistet efter antal sidevisninger. Notér dig igen, hvilke der performer dårligst, så du kan få rettet op på dem.

2. Test dit websites respons-tid

  • Ifølge Google selv vil sites, der har en load-tid på 20 sekunder eller derover, risikere at falde i ranking. Derfor er det vigtigt at teste, hvor hurtigt dit site loader. Brug f.eks. webpagetest.org til at analysere med. Hér kan du også benchmarke dig selv ift. andre sites. Webpagetest.org er gratis (ligesom en lang række andre hastighedsværktøjer), men der findes også billige betalingsværktøjer, som typisk koster nogle få hundrede kroner månedligt.
  • Test Cold Cache og Hot Cache. På webpagetest.org får du en load-tid for first visit og for subsequent visits. Test både hele dit site og enkelte, vigtige sider. Noter dig din loadtid, first byte og number of requests for både First View (Cold cache) og for Repeat Views (Hot cache). Som udgangspunkt skulle du gerne ramme 2-3 sekunder på First View og 1 sekund på Repeat Views.
  • Noter dig de karakterer, som dit site får for hver kategori. Et godt optimeret site bør få A på hele striben. Gennemfør testen hver gang, du ændrer på dine (vigtigste) sider.
  • Vær især opmærksom på sider med høj Time to First Byte. Disse sider kan have backend-problemer eller tilsvarende udfordringer, som kræver at blive løst. En langsom loadtid er ekstremt generende for brugeren og har efter sigende indflydelse på både din ranking og din site quality. Helst skal Time to First Byte ligge under 200 ms, hvis det er muligt. Vær dog opmærksom på, at resultatet kan ændre sig, alt efter hvor travlt der er på dit site i test-perioden.
  • Under Start Render kan du se den tid, der går, før brugeren kan se, at siden begynder at loade. En langsom start vil næsten altid give udslag i høje bouncerates, så gør, hvad du kan, for at rette op på de ting, der gør dit site langsomt.

 3. DNS server-tests

  • DNS-fejl kan skabe alvorlige performance problemer. Test din DNS gratis på pingdom.com
  • Din DNS-responstid påvirker i høj grad, hvor hurtigt dit site loader i det hele taget. Under 10 ms som gennemsnit er en god responstid – er den derimod over 100 ms, bør du forsøge at rette op på det. Tjek din DNS-performance via ultratools.com/tools.

Læs eventuelt mere om hastighedsoptimering.


Indhold

1. Har du indekseret tekst på din forside?

  • Mangel på indekseret tekst kan give alvorlige problemer ift. din rankering hos Google. En god tommelfingerregel er, at hvis du kan trykke CTRL A og derefter CTRL C og på den måde kopiere tekst fra dit site og ind i en tekst-editor – så kan teksten indekseres.
  • Der skal helst være 1500-2500 ord på hver af dine sider, selvom der selvfølgelig vil være sider, hvor dette er umuligt. Men brug det som en rettesnor. Det absolutte minimum er 150 ord, men helst flere. En kort tekst med mange links har risiko for at blive opfattet som spam eller i hvert fald lav kvalitet, hvilket betyder, at du vil falde i ranking hos Google. Vær selvfølgelig også opmærksom på, at dine nøgleord optræder i teksten på siderne.
  • Har du sider, hvor det er umuligt at putte mere tekst på, så kunne en løsning være at sætte dem til meta noindex. Det betyder, at de så ikke bliver indekseret af Google og dermed ikke tæller med i din ranking – men omvendt udløser de så heller ikke nogen straf, hvis Google anser dem som low quality.

2. Hvad opfattes som kvalitets-indhold af Google?

  • Bing har decideret udtrykt, at deres søgemaskine ikke bryder sig om stavefejl og grammatiske fejl. Så langt går Google ikke, selvom de har sagt, at man ikke skal være bekymret for stavefejl i kommentarerne på ens side. Selve indholdet siger Google dog ikke noget om, men alt tyder på, at stavefejl mm. kan trække én ned i ranking, fordi mange stavefejl opfattes som værende indhold af lav kvalitet.
  • Vær opmærksom på, hvordan dit indhold er at læse. Virker det som en artikel fra en avis eller et blad – eller virker det som spam?
  • Virker dit indhold troværdigt?
  • Har dit site mange artikler med nogenlunde det samme indhold, men hvor enkelte nøgleord er udskiftet? Det vil både Google og brugerne tage som et tegn på lav kvalitet.
  • Hvis du har et e-handels site, er der så indhold på dit site, som virker useriøst, og som kunne forhindre folk i at stole nok på dig til at give dig deres kreditkort-detaljer?

3. Hvor let er din tekst at læse?

  • Tag en kopi af din tekst, kør den gennem notepad, og kopier den derefter ind i f.eks Dale Chall Online Tester. Hvordan bliver din tekst vurderet? Er den på low grade-niveau, kan det have betydning for søgemaskinernes kvalitetsvurdering af din tekst.
  • Overvej om dit forsøg på at lave SEO-tekster er gået ud over, hvordan det opleves at læse din tekst.

4. Bruger du dine keywords for meget?

  • Er der en overdreven brug af keywords i dine tekster, image alt-tekster og i dine links? Får man indtrykket af, at dit indhold er spam fremfor seriøst indhold?
  • Vækker dit site tillid nok til, at læseren vil engagere sig i det og måske især vil dele sin kreditkort-detaljer med dig?
  • Er de udgående links på sitet relevante ifm. sitets overordnede emne og indhold?

5. Gennemgå dine Meta tags

  • Gennemgå dine Meta Keywords. Disse ord bruges ikke længere af søgemaskinerne, så brug ikke en masse tid på at udfylde dem. Vær dog opmærksom på, at de nogle gange ligger til grund for den interne søgemaskine, sitet måtte have.
  • Gennemgå dine Meta Descriptions. Har hver side sin egen, velskrevne description? Brug evt. Google Search Console til at spore, om du har nogle ens Meta Descriptions, hvilket af søgemaskinerne vil blive opfattet som duplicate content.
  • Tjek dine Meta Robots-tags. Under noindex bør du kun kunne finde sider, som ikke skal kunne indekseres.

6. Få overblik over dine Title-tags

  • Hver side bør have deres eget, unikke title tag. Brug Google Search Console til at finde sider med duplikerede title tags.
  • Står sidens vigtigste keyword så langt til venstre i din Meta title som muligt? Dette er meget væsentligt for din ranking på ordet.
  • Er nogle af dine Meta Titles længere end ca. 70 anslag? Hvis de er, vil kun den første del af titlen blive vist i søgeresultatet og vil derfor ikke have den samme virkning. Er din Meta Title for lang, kan du også risikere, at Google selv udskifter den med en kortere.
  • Har du brugt dit keyword så mange gange i din title, at den virker spam-agtig? Så få det ændret. Dels vil en sådan title afholde folk fra at klikke ind på dit site, og dels vil du kunne risikere, at Google straffer dig ved at lade dig falde i rankering.

7. Er dine billeder SEO-optimeret?

  • Bliver dit keyword brugt i filnavnet?
  • Bruger du keywordet i din image alt-text?
  • Husker du at bruge keywords i titlerne på dine billedsider, f.eks gallerier?

 8. Er din tekst formateret korrekt?

  • Husker du at bruge headings (H-tags) på dine fremhævede tekster, f.eks underoverskrifter?
  • Er din tekst generelt formateret, så den er nem og behagelig at læse?

9. Annoncer

  • Vær opmærksom på, hvor mange annoncer du generelt har på dit site.
  • Hvordan er fordelingen mellem annoncer og indhold? Hvad fylder mest på sitet?
  • Hvis mere end 50% af indholdet over folden består af annoncer, så kan dit site blive anset som low quality af Google, hvilket kan have negativ effekt på din ranking. På desktop betragtes de øverste 1280*1000 pixels som værende over folden – på mobilen er det meget mindre.

10. Hvordan fungerer dit site i de forskellige browsere?

  • Tilgå sitet ved at bruge både nye og gamle versioner af Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox og Safari, og vær opmærksom på, om der opstår fejl på dit site i nogle af versionerne.
  • Kan man bruge sitet, hvis du slukker for JavaScript og CSS i browseren?

11. Mobilvenlighed

  • Tilgå sitet via forskellige typer af smartphones. Fungerer det? Test også med forskellige størrelser og typer af tablets. Har du ikke selv adgang til flere variationer af smartphones, så test evt. dit site via MobilePhoneEmulator.com, hvor du selv kan vælge den skærmstørrelse, du vil teste på.
  • Når du tilgår sitet fra en smartphone, kan du så stadig (let) finde kontaktinfo på din virksomhed, og virker navigationen?
  • Kan du se eventuelle videoer på din mobil? Virker dine videoer ikke på en mobil, trækker det ned i din ranking.

12. Følger du Schema.orgs retningslinjer ift Rich Snippets?

  • Tjek at dine markups er formateret korrekt. Test det evt. ved hjælp af Googles Structured Data Testing Tool.
  • Tjek for åbenlyse fejl i f.eks. navn, adresse mm.
  • Tjek i det hele taget, at dine markups følger retningslinjerne fra webpagetest.org

13. Benytter du dig af Facebook/Google + Open Graph Tags?

  • Bruger du Facebook og/eller Google+ social buttons på dit site? – Og er det kun på forsiden eller på hele sitet?
  • Test hvordan dine indlæg ser ud, når de deles på Facebook ved hjælp af Facebook’s open graph object debugger. Brug evt. også Googles Structured Data Tester.
  • Ser indholdet fornuftigt ud, er det unikt, og er alt tekst formateret korrekt?
  • Når nogen liker et indlæg eller et produkt fra dit site, fremstår det likede indhold så korrekt?
  • Henviser alle Open Graph Tags til den samme side, eller henviser de til specifikke sider? Det sidste er det mest korrekte.

14. Canonical-tags

  • Bruges rel=canonical på dit site, og hvis det gør, bruges det så korrekt?
  • Hænger din interne linkstruktur sammen med canonical-versionen? Altså, hvis du f.eks foretrækker at bruge www.XX.dk fremfor XX.dk, går dine links så til versionen med eller uden www?
  • Er der nogle steder, hvor et rel=canonical-tag linker til den samme side, som tagget er på? I givet fald bør dette ændres.
  • Husk også på det indhold, I evt. har i andre formater, f.eks PDF’er, videoer osv. Disses canonical- tags skal benytte sig af den samme version som domænenavnet.

15. Behersk brugen af Iframes

  • Iframes såvel som almindelige frames er ikke godt for jeres ranking. Sørg for, at brugen af disse er så begrænset som muligt. Iframe tags er meget almindelige, f.eks i form af en Facebook Like-knap, men bør undgås på indhold, der skal indekseres.

16. Pas på med brugen af JavaScript

  • Søgemaskinerne har typisk et problem med at læse JavaScript, og helt overordnet skal du ikke regne med, at indhold, der er baseret på JavaScript, kan indekseres.
  • Ligeledes kan JavaScript-navigation gøre det svært eller direkte umuligt for crawlerne at tilgå dit site.

17. Har du noget skjult tekst på sitet?

  • Indhold, som benytter sig af CSS display:none eller hidden, vil i et vist omfang blive ignoreret af Google. F.eks Jquery-tabs på en produktside. Sørg derfor for ikke at have vigtig tekst listet i disse skjulte sektioner – i den grad det er muligt, naturligvis.
  • Er der andet indhold, der bliver gemt – måske uden I tænker over det? Det kan f.eks være en tekst i footeren, der har samme farve som baggrunden og derfor ikke kan ses? Den slags kan i nogle tilfælde resultere i en straf fra Google, så vær opmærksom på, om de er der!

18. Husk dato i dit indhold

  • Fremgår publiceringsdato og evt. opdateringsdato på dit indhold? Begge dele vidner om et site med høj kvalitet og påvirker derfor din ranking positivt.
  • Er copyright året i din footer opdateret?

19. Specielt for dig med Your Money or Your Life (YMYL) sites

Sites, som enten skal håndtere betalinger, kreditkort-info, helbredsinfo eller anden personlig information, kaldes af Google for YMYL-sites. For denne type sites har Google ekstra skrappe kvalitetskrav, som det fremgår på side 9 i deres General Guidelines. Denne type sites forventes derfor som minimum at have følgende på deres site:

  • Privacy Policy Terms of Service
  • En velfungerende kundeservice og/eller kontaktsider
  • Velfungerende ordreformularer
  • En god og beskrivende ”Om os”-side
  • HTTPS for sider med personlige data

Læs eventuelt mere om indholdsoptimering.


Din sides arkitektur

1. Klik-dybde

  • Hvor mange gange skal du i snit klikke, fra du befinder dig på forsiden af dit site, til du når de afgørende sider?
  • Hvad er det maksimale antal klik for at finde de vigtigste sider? Vurder, om det er for besværligt at finde frem til de rigtige sider.

2. Indholds-struktur

  • Hvor mange kategorier er der?
  • Hvor mange underkategorier er der?
  • Hvor mange produkt/detalje-sider er der. Sammenlign med det samlede antal af indekserede sider på dit site (jvf. del 1), og vurder, om et tilstrækkeligt antal produkter er indekseret.

3. Navigation

  • Hvor mange links er der i sidens primære navigations-menu?
  • Er der mere end 100 links på dine mest benyttede sider? Mere end 100 er lige i overkanten og spreder måske linkjuicen lidt for tyndt.

4. Dine links’ tekst-struktur

  • Når du linker mellem dine egne, interne sider, husker du så at bruge de relevante keywords i linkteksten?
  • Husk på den anden side, at hvis dine linktekster er overfyldt med keywords, så kan det virke som spam og påvirke din ranking negativt. Så kig på dine linktekster, og vurder, om de giver mening, eller om de virker useriøse og for pakkede med keywords.

5. Virker dine redirects til mobilsitet?

  • Hvis du arbejder med en site-struktur, hvor du redirecter indhold til en mobil platform, f.eks. via et m.xxx.dk site, så undersøg, om disse redirects virker korrekt. En underside på desktopversionen, skal f.eks ikke redirecte til mobilsitets side, ligesom 404 fejl-sider heller ikke skal redirectes til mobilen.
  • Hvis en mobilbruger lander på desktop-sitet, bliver de så navigeret ordentligt videre til mobilsitet?
  • Hvis en desktop-bruger lander på mobilsitet, bliver de så navigeret ordentligt videre til desktop-sitet?
  • Bliver tablet-brugere redirected til mobilsitet? Vurder om dette er den bedste løsning for dit site.

6. Har du husket SEO-venlige URL’s?

  • Har dit site meget lange URL’s og/eller Session ID’s, så vær på vagt. Disse kan skabe problemer med både crawling og duplicate content.
  • Korte URL’s er nemmere at bruge og nemmere at linke til for andre
  • Beskrivende URL’s, altså URL’s hvor titlen på indholdet f.eks. indgår, kan både hjælpe på ranking og på click through rates.

Local Search

1. Er din forretning verificeret af Google?

  • Du har mulighed at stige i ranking, hvis nogen i dit lokalområde søger på den ydelse, du leverer. Du kan se mere om denne mulighed her.
  • Vær opmærksom på, om din forretning står anført på flere forskellige adresser.
  • Er kontaktinfo mv. korrekt?

2. Eksterne citater og anmeldelser

  • Hvis nogle eksterne sites gengiver citater fra dig eller linker til dig – bruger de så relevante keywords i teksten?
  • Er anmeldelserne på diverse anmeldelses-sites meget enslydende og dermed i fare for at blive opfattet af Google som duplicate content?
  • Er onsite-anmeldelser marked up med org/review tags?
  • Læg mærke til datoen for seneste anmeldelse – bliver der ved at komme nye, eller er det lang tid siden, der er nogen, der har skrevet om dig?

3. Stemmer din adresse og telefonnummer

  • Stemmer din virksomheds adresse og telefonnummer 100% overens mellem dit site og de oplysninger, som kommer frem på Google Place Page. Dette er en vigtig faktor i Local Search for Google.

4. Indeholder dit navn en henvisning til lokalområdet?

  • Dette kan have positiv virkning ift. lokale søgninger

5. Indeholder dine H-tags eller din brødtekst angivelse af dit lokalområde?

  • Dette kan ligeledes have positiv effekt på lokale søgninger.

6. Benytter dit site sig af KML-filer? Og er de verificeret i Googles Webmaster Tool?

7. Står virksomhedens navn, adresse, telefonnummer og kontaktinfo på alle sitets sider?

  • Sørg for, at alle de ovenstående kontakt-info er synlig på alle sider. Det er anbefalet af Google selv ift. deres kvalitetsrating, og det påvirker ligeledes din ranking på lokale søgninger.
  • Hvis det kan lade sig gøre, så sørg for, at din kontaktinfo er marked up efter org retningslinjerne.

8. Har du specifikke undersider målrettet lokale søgninger?

  • Sørg for, at du har specifikke undersider målrettet lokale søgninger. Vi tilbyder eksempelvis SEO i Odense og SEO i Aalborg, og vi har derfor oprettet en særskilt underside til hver af disse byer,

Secure Server Errors / HTTPS

Hvis dit site benytter sig af SSL-sikkerhedscertifikater (læs eventuelt mere om HTTPS), så sørg for at tjekke følgende:

1. Tjek din hængelås

  • Vises hængelås-ikonet med et kryds over, en streg over eller med et rødt mærke, er det tegn på, at certifikatet ikke virker.
  • Når du klikker på ikonet, dukker der så nogle fejlmeldinger op? Hvis der gør, skal de naturligvis rettes.

2. Kør en SSL-servertest

Brug Qualys SSL Labs Server Test, og vær især opmærksom på følgende:

  • Får du som minimum en general rating på C? Hvis ikke, er der ting på dit site, der skaber problemer, og som skal rettes.
  • Understøtter konfigurationen TLS 1.2, TLS 1.1 og TLS 1.0?
  • Under Authentication Section, bemærk hvornår certifikatet udløber
  • Stadig under Authentication Section, bemærk om certifikatet benytter SHA2 eller SHA-256withRSA. Det er disse, Google anbefaler at bruge.
  • Viser Authentication Key RSA 2048 bit? Hvis ikke, skal certifikatet opdateres
  • I sektionen Protocol Details skal du lægge mærke til, hvilke Vulnerabilities, der bliver rapporteret om. Vær opmærksom på, om nogle af disse skal rettes.

3. Scan sitet for usikkert indhold

  • Brug Jitbit.com/sslcheck eller en tilsvarende scanner for at afdække, om der er noget usikkert indhold, du ikke er opmærksom på.

Video og billeder

1. Hvis du har videoer på dit site, benytter du dig så af et XML Video-sitemap?

  • Video-sitemaps kan fremme og forbedre mulighederne for, at videoen dukker op i de organiske søgninger.

2. Benytter du dig af et XML Image Sitemap?

  • Ligesom med videoer kan image-sitemaps forbedre dine muligheder for at blive fundet i de organiske søgninger.

Læs eventuelt mere om billedoptimering.


Generelle ting derudover

1. Test dine formularer

  • Tjek alle dine formularer, så du er sikker på, at de fungerer korrekt. Sørg også for at tjekke, at al information bliver sendt til de rigtige.
  • Tjek også, at alle email adresser og lignende, står rigtigt i formularerne, f.eks i dine kontaktformularer.

2. Gennemgå WHOIS kontaktdata

  • Er din whois domain-registration offentlig? Det bør den være, ligesom du selvfølgelig skal sikre dig, at alle informationerne i den er korrekte. Dette er en af anbefalingerne fra Googles Quality Rater Guideline.
  • Vær opmærksom på, hvornår dit domæne skal fornyes, og hvem der står for at gennemføre fornyelsen, og sørg for at sikre dig, at denne person er opmærksom på ansvaret.

3. Hvad er din sides oppetid?

  • Ville du være opmærksom på det, hvis dit site gik ned? Hvis ikke du allerede har en sådan aftale, så tjek nogle af de mange sites, som tilbyder at overvåge, om ens site er gået ned.
  • Nogle af disse virksomheder tilbyder samtidig at sende dig en mail, hvis indholdet på dit site pludselig ændres. Det er også værd at overveje. Tænk i hvert fald over, om du vil opdage det, hvis dit site bliver hacket, og der bliver lagt noget pinligt/ubehageligt på det i stedet for dit normale indhold.

Det var det! Hele listen. Vi ved godt, det er en ordentlig mundfuld at gå i krig med, og det er da som regel også SEO-bureauer som os selv, der arbejder med SEO-vurderinger af dette omfang. Men med den rette viden og vedholdenhed er det også muligt at gennemføre en vurdering selv. Det er bare at starte ved punkt 1 og så ellers gå i gang.

God arbejdslyst!

Henning Madsen
Henning Madsen
Founder, CEO & Chief SEO Strategist
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet