Udgående links

Hvad er udgående links? Udgående links (også kaldet outbound links) er links på dit website, der linker til andre websites. Udgående links giver dine brugere mulighed for at læse mere om det, du beskriver, det øger brugernes engagement, det styrker din troværdighed og sender et positivt signal til Google – forudsat at du linker til relevante, troværdige […]
Headings (overskrifter)

Hvad er headings? Hver tekst skal have én heading (overskrift) og bør desuden struktureres i en række afsnit med korte subheadings (underoverskrifter). På produktsider med en kort brødtekst behøver der dog ikke nødvendigvis at være underoverskrifter. En sides heading skal bestå af det primære søgeord og eventuelt et sekundært søgeord. På produktsider skal overskriften blot […]
Søgeordstæthed (Keyword Density)

Hvad er søgeordstæthed? Søgeordstæthed (også kaldet Keyword Density og søgeordsdensitet) er et udtryk for, hvor mange gange et specifikt søgeord indgår i en tekst. Søgeordstætheden måles i procent. Hvis et søgeord indgår 9 gange i en tekst på 1.000 ord, er søgeordstætheden således 0,9 %. Hvis søgeordet indgår 20 gange i teksten, er søgeordstætheden 2 %. Nogle SEO-specialister anbefaler […]
Open Graph

Hvad er Open Graph Tags? Open Graph er en række standardiserede tags, du kan lægge ind i <head>-sektionen af dine sider for at styre, hvordan dine sider bliver vist, når de deles på sociale medier. Det er en fordel, fordi du derved kan synliggøre din virksomhed bedre og samtidig gøre siderne mere appellerende at klikke sig ind på. […]
Breadcrumbs

Hvad er breadcrumbs? Breadcrumbs (på dansk brødkrummer) er små navigationslinks, der viser brugerne, hvor på websitet de befinder sig, og hvordan den pågældende side hænger sammen med andre sider på websitet. Her er et eksempel fra Den Blå Avis, hvor både forsiden, kategorisiden og underkategorierne fremgår af sidens breadcrumbs (de lyseblå links): Breadcrumbs kan øge brugervenligheden på dit […]
Strukturerede data (schema markup)

Hvad er strukturerede data? Strukturerede data (også kaldet Schema Markup og Schema Data) er opmærkning af indhold på dit website, der gør det muligt for Google at vise informationer fra websitet (eksempelvis kontaktinformationer, anmeldelser, begivenheder, produktinformationer, adresse, billeder mv.) direkte i søgeresultaterne. Strukturerede data kan eksempelvis bruges på produktsider til at vise pris, lagerstatus og bedømmelse: Et andet eksempel […]
Hreflang (sprogversionering)

Hvad er hreflang? Hvis du har flere versioner af en side målrettet forskellige sprog eller målrettet forskellige regioner med samme sprog, skal du fortælle søgemaskinerne om sideversionernes målgruppe ved brug af et hreflang-tag. På den måde hjælper du søgemaskinerne med at vise brugerne den side, der passer bedst til brugerenes sprog og/eller region. Korrekt brug af hreflang er […]
Sideinddelt indhold

Hvad er sideinddelt indhold? Sideinddelt indhold er indhold, der er delt op på forskellige webadresser. Sideinddeling bruges eksempelvis ofte på produktkategorisider med mange produkter og på emnesider med mange forskellige blogindlæg. Fælles for disse sider er, at overskrifter og tekstligt indhold er det samme, mens produkter og blogindlæg adskiller sig fra visningen på forrige side. Sideinddelt […]
Canonical tag

Hvad er canonical tags? Et canonical tag er et lille kodestykke, der fortæller søgemaskinerne, hvilken af flere sider med identisk indhold der er den primære side (vigtigste om man vil). Der er flere gode grunde til, at du bør benytte canonical tags, hvis du har identiske sider eller sider, der ligner hinanden: For at angive, […]
HTTP Status Codes

Hvad er HTTP Status Codes? Når en bruger får vist en side på dit website, returnerer din webserver en såkaldt HTTP Status Code (også kaldet en svarkode, statuskode, header response code og server response code). Koden består af tre tal, der fortæller, hvordan forespørgslen til webserveren blev håndteret. Der findes fem typer svarkoder: 1xx – Informational. Forespørgslen er […]