On-page SEO

Hvad er On-page-SEO? On-page SEO (også kaldet Onsite SEO og On-site søgemaskineoptimering) er en betegnelse for det SEO-arbejde, der foregår på selve dit website. Det står i modsætning til Off-page SEO, der især omfatter linkbuilding (som jo er en aktivitet, der foregår på andre websites). I denne tjekliste gennemgår jeg en række punkter, som du skal have […]

CTR (Click Through Rate)

Hvad er CTR (Click Through Rate) CTR (på dansk også kaldet for klikrate) er procentdelen af brugere, der klikker på netop dit website i søgeresultaterne. Hvis websitet har 1.000 visninger på Google, og 50 brugere klikker på det, er klikraten 5 %. Desto flere der klikker på dit website på en given søgning, desto mere relevant må websitet […]

Brugersignaler (user signals)

Hvad er brugersignaler? Brugersignaler (på engelsk user signals) er en betegnelse for de brugerinteraktioner med dit website, som Google bedømmer for at bestemme websitets position i søgeresultaterne. Det omfatter både brugernes adfærdsmønstre på selve dit website og brugernes interaktion (eller manglende interaktion) med dit website i søgeresultaterne på Google og er en vigtig del af […]

Afvisningsprocent

Hvad er afvisningsprocent? Afvisningsprocent (også kaldet bounce rate) er procentdelen af brugere, der forlader dit website efter kun at have set én side på websitet. En lav afvisningsprocent er typisk et positivt signal, fordi det indikerer, at brugerne interagerer med dit website. Men en lav afvisningsprocent kan også være et negativt udtryk for, at brugerne ikke […]

Pogo sticking

Hvad er pogo sticking? Pogo sticking er et udtryk for at klikke på et søgeresultat og derefter vende tilbage til søgeresultaterne og klikke på et nyt søgeresultat. Det er med andre ord en adfærd, hvor brugerne forlader dit website (sandsynligvis forholdsvis hurtigt og sandsynligvis efter kun at have set én side på websitet) til fordel for et […]

Køb af links

Hvad er betalte links? Betalte links (også kaldet købte links) er links, som du betaler et website for at få. Betalingen kan være penge, gratis produkter eller tjenesteydelser. Eksempler på betalte links er sponsorerede indlæg, advetorials, annoncelinks og sponsorlinks. Blot fordi du betaler et SEO-bureau eller egne medarbejdere for linkbuilding til dit website, er der […]

Unlinked mentions

Hvad er unlinked mentions? Unlinked mentions (også kaldet linkfri omtale) er omtale af din virksomhed på et andet website, uden at det pågældende website linker til dig. Idet websitet allerede omtaler dig og er fortrolig med din virksomhed, giver det dig en unik mulighed for at konvertere omtalen til et link. Det er derfor en effektiv […]

Døde links

Hvad er døde links? Døde links (på engelsk broken links) er links til sider på dit website, der ikke eksisterer. De udgør et problem, fordi en stor del af linkenes SEO-værdi går tabt, fordi dine potentielle kunder henvises til sider, der ikke findes, og fordi de signalerer til Google, at dit website ikke vedligeholdes. Du kan […]

Duplikeret indhold

Hvad er duplikeret indhold? Duplikeret indhold (også kaldet duplicate content) opstår, hvis den samme brødtekst eller dele af brødteksten findes på flere forskellige webadresser. Det kan opstå internt på dit website, hvis det samme indhold findes på to eller flere sider, og det kan opstå eksternt, hvis indhold på dit website findes på et andet website (fordi […]

Billedoptimering

Søgemaskineoptimering (SEO) af billeder Gode billeder kan øge engagementet hos den besøgende på en række måder. For det første kan gode billeder fange brugerens opmærksomhed og få dem til at læse videre på din hjemmeside. Dette kan være særligt effektivt, hvis dine billeder er visuelt appellerende eller unikke. For det andet kan gode billeder hjælpe […]