Brugersignaler (user signals)

Brugersignaler udgør sammen med teknik, indhold og links de fire grundsten i søgemaskineoptimering (SEO). Læs mere om brugersignaler her, og lær, hvordan du optimerer brugernes adfærd på dit website.

blog-google-analytics

Hvad er brugersignaler?

Brugersignaler (på engelsk user signals) er en betegnelse for de brugerinteraktioner med dit website, som Google bedømmer for at bestemme websitets position i søgeresultaterne. Det omfatter både brugernes adfærdsmønstre på selve dit website og brugernes interaktion (eller manglende interaktion) med dit website i søgeresultaterne på Google og er en vigtig del af dit arbejde med SEO.

Hvis en bruger eksempelvis klikker på dit website på Google, men vender tilbage kort efter og klikker på et andet website, er det en indikation til Google om, at dit website ikke er relevant for brugeren på den givne søgning. Hvis mange brugere har samme adfærd på samme søgning, vil dit website blive positioneret lavere på netop denne søgning.

Arbejdet med brugersignaler handler med andre ord om at sikre, at dine besøgende har en hensigtsmæssig adfærd – fordi brugeradfærden har betydning for websitets synlighed på Google, men i lige så høj grad fordi en styrket brugeradfærd skaber værdi i form af øget engagement, større kundetilfredshed og større købevillighed blandt dine besøgende.


Typer af brugersignaler

Google har ikke sagt, hvilke brugersignaler der indgår i deres bedømmelseskriterier, men det er med al sandsynlighed et udvalg af nedenstående, hvor vi ved, at særligt førstnævnte har stor betydning for din synlighed. Uanset brugersignalernes SEO-mæssige betydning kan der være mange gode forretningsmæssige grunde til at optimere dem alle.

  • Klikrate (click-through rate, CTR) – procentdelen af brugere, der klikker på netop dit website i søgeresultaterne. Læs mere.
  • Afvisningsprocent (bounce rate) – procentdelen af brugere, der forlader dit website efter kun at have set én side på websitet. Læs mere.
  • Pogo sticking – et udtryk for at klikke på et søgeresultat og derefter vende tilbage til søgeresultaterne og klikke på et nyt søgeresultat. Læs mere.
  • Sessionsvarighed (session duration) – den tid, hver bruger i gennemsnit befinder sig på dit website.
  • Sider per session (pages per session) –´,. det antal sider, hver bruger i gennemsnit ser per besøg.

Øvrige brugersignaler

Foruden de førnævnte brugersignaler findes en række andre adfærdsmønstre, der kan tænkes at have betydning for, hvordan Google positionerer dit website. De er:

  • Brandsøgninger – søgninger efter dit virksomhedsnavn.
  • Brandomtaler – omtale af din virksomhed eller dine produkter.
  • Konverteringsrater – andelen af brugere der fortager et køb, et download eller lign.
  • Handlinger – klik på links, brug af kontaktformular, køb af produkter mv.
  • Tilbagevendende besøgende – andelen af genbesøg på websitet.

Ligesom med de andre brugersignaler er konteksten vigtig for forståelsen af brugeradfærden. Mange brandsøgninger kan eksempelvis være et positivt signal om, at du har en kendt virksomhed med gode produkter, som mange brugere efterspørger. Men det kan også skyldes negativ omtale på en landsdækkende tv-kanal, og så er hensigten bag søgningerne en helt anden.


Googles datakilder

Google har mulighed for at indsamle data fra en række forskellige kilder, heriblandt:

  • Google Søgning – søgemaskine.
  • Google Chrome – internetbrowser.
  • Google Analytics – analyseværktøj.
  • Google Ads – annoncenetværk.
  • Google Maps – korttjeneste.
  • Google My Business – virksomhedsprofiler.
  • Google Android – mobilstyresystem.

I hvor høj grad Google rent faktisk bruger de nævnte kilder til indsamling af brugerdata er omdiskuteret. Dataindsamling er problematisk fra et privatlivsperspektiv, særligt i lyset af de nye GDPR-regler, og Google har tidligere meldt ud, at de ikke bruger data fra Google Analytics i deres søgealgoritme. Til gengæld ved vi, at de bruger klikratedata fra Google Søgning.

Nogle spekulerer endvidere i, at Google benytter data fra blandt andet Google Docs, Google Sheets og YouTube (der er ejet af Google). Andre spekulerer i, at Google køber adgang til data fra sociale medier og internetudbydere. Google er også selv internetudbyder i flere byer i USA og kan teoretisk set gøre brug af alt data, der sendes via deres internet.


Optimering af brugersignaler

Brugersignaler (user signales) kan optimeres via den disciplin, der kaldes konverteringsoptimering og via optimering af klikrater. Klik på linkene for at læse mere.

henning-figur-komprimeret

Henning Madsen

Founder, CEO & Chief SEO Strategist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til SEO

Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering (SEO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO? Kontakt Henning Madsen og få en uforpligtende dialog om dit SEO-projekt.

henning-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing