Redirects

Hvad er redirects? En redirect (også kaldet en omdirigering) er en automatisk videresendelse af en bruger fra en webadresse til en anden. Hvis en bruger eksempelvis forsøger at tilgå adresse A, kan du med en redirect sende brugeren videre til adresse B. På den måde kan du undgå, at en bruger lander på en ikke-eksisterende side, og samtidig overfører […]
HTTPS

Hvad er HTTPS og HTTP? HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure) og HTTP (HyperText Transfer Protocol) er protokoller, som bruges til kommunikation på internettet. HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) er en krypteret udgave af HTTP, hvilket vil sige, at det er protokol, der beskytter dine kunders data, når de sender personlige oplysninger mellem deres computer og […]
WWW (World Wide Web)

Hvad er WWW? WWW er en forkortelse for World Wide Web. Det bruges på den del af internettet, der indeholder websites og websider. For at besøge et website eller en side herpå skal du indtaste en URL i din internetbrowser. Mange URL’er indeholder WWW, men teksten kan være udeladt. Brug URL’er enten med eller uden WWW Google tolker […]
URL (Uniform Resource Locator)

Hvad er en URL? En URL (også kaldet URL-adresse, webadresse, hjemmesideadresse og internetadresse) er en tekst, der angiver placeringen af en side eller fil på dit website. URL er en forkortelse for Uniform Resource Locator. Et eksempel på en URL er https://inboundcph.dk/specialer/seo/. En URL består af en HTTPS-protokol (“https://”), et domænenavn (“inboundcph”), en domæneendelse (“.dk”) og en sti (“/seo/”). I denne artikel fokuserer […]
Domæne

Hvad er et domæne? Et domæne er navnet på dit website, eksempelvis inboundcph1stg.wpenginepowered.com. Domænet indtastes i adresselinjen i internetbrowseren, og brugeren bliver derefter automatisk sendt videre til dit website. Domænet udgøres af et domænenavn (inboundcph) og en domæneendelse (.dk). Sidstnævnte kaldes også et topdomæne eller et top level domæne (TLD). Domæner kan bestå af bogstaver, tal […]
Hastighedsoptimering

Hvad er hastighedsoptimering? Arbejdet med at optimere indlæsningstiden kaldes for hastighedsoptimering. Den tid, det tager at indlæse dit website, har stor betydning, ikke kun for Googles positionering af websitet, men også for brugernes adfærd på websitet. Ifølge en undersøgelse fra sidste år forlader 53 % af alle mobilbrugere et website, hvis indlæsningstiden er mere end […]
Robots.txt

Hvad er robots.txt? Robots.txt er en tekstfil i roden af din webserver, som vejleder Google og andre søgemaskiner i at gennemgå dit website. Filen angiver, om Google må eller ikke må gennemgå dele af websitet ved at tillade (allow) eller blokere (disallow) adgang til bestemte filer og mapper. Dit website skal have en robots.txt-fil, da der næsten altid […]
Sitemap

Hvad er et sitemap? Et sitemap (også kaldet en sideoversigt) er en oversigt over alt indholdet på dit website. Sitemappet hjælper brugerne med at finde rundt på dit website, men det hjælper også søgemaskinerne (herunder Google) med at finde alt indholdet på dit website. Et sitemap er derfor vigtigt for din SEO-indsats – især hvis alle sider på […]
Bliv synlig på Google

Sådan bliver du synlig på Google I denne artikel får du viden om, hvordan Google finder dit website, hvordan du tjekker, om dit website er synligt på Google, og hvad du kan gøre, hvis du mister din synlighed på Google. Hvis du er nybegynder og gerne vil lære, hvordan du optimerer din hjemmeside for at […]
SEO vs. SEM

Hvad er SEO og SEM? I en digital verden, hvor alt fra rejser og forsikringer til fitness-medlemskaber, kostrådgivning og dyrefoder bliver købt på internettet, er du næppe i tvivl om vigtigheden af online markedsføring. Og det kommer næppe bag dig, at Google har en afgørende betydning. Faktisk viser vores analyse Online marketingkanaler 2020, at mellem […]