Søg
HELHEDSORIENTERET DIGITAL SUCCES: TALENTECH

Talentech flyver til tops på Google i flere markeder

En organiseret digital indsats på tværs af flere lande har sikret vedvarende stærke resultater
Skalering

af marketingindsatser til 4 lande

Topplacering

på Google på væsentligste produktsøgeord

+30%

reducerede leadpriser

+200%

øget Marketing ROI

Samarbejde: 2021-2024

 Uddannelse
Strategisk rådgivning
Google Ads
Meta Ads
LinkedIn Ads
Søgemaskineoptimering/SEO
Marketing Automation
Gratisk produktion
Dashboards
Rapportering

Branche
B2B – HR-tech & software.

 Et pilotprojekt blev til fire markeder på tre måneder

Talentech er førende HR-tech leverandør i Norden. Med et skræddersyet digitalt værktøj, der hjælper kunderne med alt fra tiltrækning, rekruttering, onboardring, talent management, fastholdelse og offboarding. De har kontorer i syv lande, mere end 200 medarbejdere på tværs af +30 nationaliteter, og mere end 2300 virksomheder bruger i dag Talentech-platformen.

Imran Afzal er Marketingdirektør i Talentech. Hans team består af seks snart syv medarbejdere, der dækker over tre lokale marketing managers (Norge, Danmark, Sverige), og derudover to snart tre ressourcer fordelt over Product Marketing, Digital/Web Marketing og snarest Performance Marketing. Alle i teamet har direkte kontakt til specialisterne i InboundCPH.

Da Imran Afzal startede i Talentech tilbage i 2021, sad der mere end 15 medarbejdere i teamet. Og hvert land havde deres eget marketingteam bestående 3-4 personer, der kørte deres markedsføring individuelt. Det havde den konsekvens, at der var store forskelle i markedsføringen på tværs af organisationen og næsten ingen stordriftsfordele på tværs af landene. Den måde marketinginvesteringerne var prioriteret på efterlod nogle muligheder for at bruge budgettet mere effektivt, og det ønskede Imran Afzal at udnytte.

Hans mål var derfor at centralisere marketing til ét sted, der fremadrettet ville supplere én marketingansvarlig i hvert land. Og for at det kunne lykkes, havde han brug for specialistkompetencer på flere digitale områder, og derfor rakte han ud til InboundCPH.

01
Hvorfor faldt valget på InboundCPH?

”Det er ikke så svært at finde folk til at udføre digital annoncering. Men det er sindssygt svært at finde nogle, der kan og forstår strategien. Men det forstår InboundCPH”, siger Imran Afzal.

02
Topresultater gennem tests, evalueringer og dialog

Resultaterne i samarbejdet med InboundCPH har ikke været til at tage fejl er. "På SEO flyver vi direkte op i toppen, og ligger også med afstand til vores konkurrenter. Og det gør vi stadig den dag i dag pga. det solide arbejde, vi har foretaget de sidste par år”, siger Imran Afzal.

03
Talentech tager nu springet takket være vores hjælp

"Vi føler os til gengæld digitalt modne nu, så efter to års samarbejde med InboundCPH har vi besluttet at dedikere en fuldtidsstilling til performance marketing-området, og det er jo på mange måder InboundCPH’s fortjeneste”, slutter han af.

Sådan voksede samarbejdet sig stort

01 Situation: De lavthængende frugter gjorde udslaget i toppen

Med udgangspunkt i en teknisk foranalyse og en fælles workshop, blev vi sammen enige om, at der var en del uforløst digitalt potentiale hos Talentech. Der havde ikke tidligere været en organiseret indsats på hverken SEO, annoncering eller marketing automation, trods et samarbejde med et andet bureau. Og marketingteamet hos Talentech var ekstremt dedikeret til vores fælles indsats.

De medarbejdere, der har siddet hos Talentech i flere år, var begejstrede for processen. ”Den form for rådgivning, har vi ikke fået før. Og medarbejderne herinde har ikke tidligere været en del af en så organiseret digital proces”, siger Imran Afzal.

Vi startede med et pilotprojekt i Danmark, hvor vi oplevede gode resultater sammen. I pilotprojektet havde vi især fokus på synlighed – herunder dedikeret arbejde med SEO og konkrete søgeord, som InboundCPH rådgav om.

”InboundCPH rådgiver os om søgeord, og hvordan vi kan konkurrere på dem – og her ser vi klart den største effekt til at starte med. På SEO flyver vi direkte op i toppen, og ligger også med afstand til vores konkurrenter. Og det gør vi stadig den dag i dag pga. det solide arbejde, vi har foretaget de sidste par år”, siger Imran Afzal.

Samarbejdsaftalen var i starten afgrænset til SEO, Google Ads, Meta Ads og LinkedIn Ads.

02 Proces:  Tre måneder med resultater tværs af fire markeder

Herefter kopierede vi processen til de andre markeder. Vi kickstartede med en foranalyse, en fælles workshop, og foretog de optimale justeringer, som gjorde, at synligheden også kunne mærkes på tværs af landende.

Det tog i alt tre måneder, før InboundCPH og Talentech samarbejdede omkring digitale indsatser på tværs af alle markeder hos Talentech.

Processen har omfavnet forskellige marketingdiscipliner løbende i samarbejdet, hvor Talentech bl.a. fik produceret en brandvideo, der blev brugt til annoncering. Vi har arbejdet dedikeret med at skabe marketing qualified leads (MQL) og generelt optimeret deres set-up løbende. Det har givet gode resultater på tværs af indsatser. Vi har bl.a. oplevet rigtig fine leadpriser gennem Meta Ads.

”Vi begyndte også at opleve gode resultater med retargeting på især Meta. Vi henvender bl.a. annoncer til tidligere besøgende på hjemmesiden, og den mulighed har vi ikke gjort brug af tidligere. Og det skyldes rådgivningen fra InboundCPHs side”, påpeger Imran Afzal.

 Og netop rådgivningen og den tætte, løbende dialog er to af de kvaliteter, der bliver fremhævet flere gange som centrale for det gode samarbejde. Det udmunder også i, at InboundCPH i løbet af samarbejdet ansatte en af Imran Afzals medarbejdere.

”Jeg måtte desværre sige farvel til en dygtig medarbejder grundet den organisationsændring vi lavede, men InboundCPH fandt simpelthen en ledig stol til hende, som også betød, at vi kunne fortsætte det fantastiske samarbejde med hende. Det fortæller nok i virkeligheden meget godt, hvor oprigtigt vores samarbejde er”, siger Imran Afzal.

Selvom resultaterne i samarbejdet med Talentech ikke har været til at tage fejl er, er vi også enige om, at det kræver mange tests, evalueringer og løbende dialog at blive ved med at forbedre sig.

Imran Afzal sammenligner processen lidt med, hvordan det typisk er, når du skal tabe dig. I starten går det måske enormt hurtigt, men de efterfølgende kilo bliver bare sværere og sværere at komme af med. Og sådan er det også med performance marketing”, siger han. ”I starten er resultaterne enormt overvældende, men herefter kræver det virkelig disciplin og små, løbende justeringer for hele tiden at opleve bedre resultater end tidligere. Det er helt naturligt”, siger han.

 03 Resultat: Det er InboundCPH’s fortjeneste, at vi nu tager springet

”InboundCPH har gjort et vanvittigt godt stykke arbejde, og de har åbnet dørene for en masse digitale discipliner, som vi på ingen måde var specialister i, da vi startede”, siger Imran Afzals.

”Det er vi fortsat ikke. Men vi føler os til gengæld digitalt modne nu, så efter to års samarbejde med InboundCPH har vi besluttet at dedikere en fuldtidsstilling til performance marketing-området, og det er jo på mange måder InboundCPH’s fortjeneste”, slutter han af.

Talentech giver sig selv den udfordring, at de nu selv vil stå for både strategi og udførsel i performance marketing, men Imran Afzal er også meget ærlig omkring, hvor de skal hente den strategiske viden, hvis de kommer i problemer.

”Det er ikke så svært at finde folk til at udføre digital annoncering. Men det er sindssygt svært at finde nogle, der kan og forstår strategien. Men det forstår InboundCPH”, siger Imran Afzal.

”Altså vi har jo næsten oplevet vores kontaktpersoner hos InboundCPH som… ja, familie er måske et stort ord, men altså i hvert fald lige på grænsen mellem kollegaer og venner, fordi vores samarbejde har været så ekstremt tæt og tillidsbåret. Og det er bare den ånd, der lyser ud af InboundCPH. De er så nærværende og ægte, at du slet ikke kan undgå at få det godt med dem personligt”, siger han afsluttende.

”Ved InboundCPH finder du både gode og ærlige mennesker”

”Der er så mange bureauer at vælge i mellem i dag. Og mange af dem tilbyder, på papiret, det samme. Så derfor bliver det så afgørende, hvad det er for nogle mennesker, du skal samarbejde med. Og ved InboundCPH finder du bare ærlige og gode mennesker – der så heldigvis også forstår sig strategisk på forretning og digital markedsføring”, siger Imran Afzal.

Imram Afzal 
Tidl. Global Marketing Director, Talentech