Søg
VIDENSDELING

What the SEO - Marketing Podcast

Dette er en podcast om søgemaskineoptimering - og den er helt uden bullshit og salgsgas. Din vært er Henning Madsen, og han har mange års erfaring med SEO. Vi inviterer kloge og inspirerende mennesker i studiet, hvor vi afdækker mange spændende emner om SEO og deler ud af brugbare tips og tricks.

Torbjørn Flensted, Ninety
I denne episode taler vi om topic clustering i selskab med Torbjørn Flensted fra Ninety. Lyt med og bliv klogere på fordelene ved at organisere det vigtigste indhold med topic clusters samt tips og tricks til, hvordan du kan fokusere og visualisere dit indhold.
Olivia Stokholm, Cognito Digital
CDN (Content Delivery Network) er et globalt netværk af servere, men hvorfor skal du have det tilknyttet din hjemmeside? Olivia Stokholm fra Cognito Digital er dagens gæst, og fortæller om mulighederne med en CDN.

Har du mange besøgende fra flere dele af verden, så er CDN ret essentielt. En CDN sørger for, at din hjemmeside har større rækkevidde globalt, da din side befinder sig på et globalt netværk af servere. Anvend CDN til at levere en optimal hjemmesideoplevelse og øg indlæsningshastigheden for dine besøgende.

Episodens tema kobles sammen med noget der hedder TTL (Time-To-Live) og er et værktøj, der kan begrænse levetiden af din data på dit website/i din browser.

Vil du høre mere om CDN og mulighederne for din hjemmeside, så er du altid velkommen til at tage fat i mig - Henning Madsen. Du kan få fat i mig på mail hma@inboundcph.dk eller via LinkedIn.
Sarah le Fevre Munkgaard, Partnertekst
SEO og content marketing skal være bedste venner!
Får du ikke skabt en god tekst ud fra dine udvalgte søgeord, der får folk til at interagere med din landingsside, så falder din SEO-indsats ligesom til jorden.

Vi har haft Sarah le Fevre Munkgaard fra Partnertekst i studiet, hvor det blev til en snak og en række gode råd til, hvad du skal gøre, når du har alle dine søgeord og SEO-strategien på plads, og du er klar til at sætte dig ned og skabe dit content. For hvordan gør du det mest effektivt, så du sidder tilbage med en tekst, der virker.
Christoffer Thorsager, Partnertekst
Er linkbuilding ikke lidt en Black Hat strategi? Ifølge Google guidelines må man ikke købe links, men der findes metoder, som er i overensstemmelse med Googles guidelines og den danske lovgivning.

Vi har besøg af Christoffer Thorsager fra Partnertekst, hvor det blev til en snak om, hvordan man planlægger sin linkbuilding strategi. For hvordan holder man sig inden for Googles guidelines og markedsføringslovgivningen når man skal købe linkbuilding? Lyt med og få gode råd til at træffe de rigtige valg med linkbuilding.
Lotte Lauridsen, Helion B2B
Med lange komplekse købsrejser er det vigtigt at lære sin målgruppe at kende (ret banalt, men ekstremt vigtigt). Med besøg af Lotte Lauridsen fra HelionB2B, blev det til en snak om, hvordan man som B2B-virksomhed tænker SEO og digital markedsføring kombineret.

B2B har lange komplekse købsrejser med flere interessenter, hvorfor du skal lave indhold og indholdstyper til alle interessenter. Indhold skal laves i top, mid og low funnel. Og der bør skrives SEO-evergreen indhold, som svarer på de spørgsmål man får ud af sine søgeordsanalyser. Så et godt råd er, at starte med de lavt hængende frugter og tænk over: Hvilke spørgsmål vil I som virksomhed blive ved med at besvare?
Ture Alsvik, Atea
Er du ny i SEO-verdenen, og har brug for gode råd til, hvordan du griber SEO an? Eller er du en garvet ekspert, der gerne vil holdes opdateret på de vigtigste tips og tricks om emnet?

I denne episode har vi besøg af Ture Alsvik fra Atea, der reflekterer over, hvad han gerne selv ville have vidst, da han startede med at arbejde med SEO. Lyt med for at høre hvilke 15 tips, der vil få Google til at elske dit website.
Lasse Grubbe, InboundCPH
Internationalisering af en hjemmeside rummer et stort potentiale, men også en række SEO-mæssige udfordringer, der kan afskære dig fra at udnytte dit fulde potentiale.

Konkurrencen i udlandet er ofte større end i Danmark, og samtidig kræver internationale hjemmesider en større kompleksitet, både teknisk og indholdsmæssigt.

Lyt med når Lasse Grubbe fra InboundCPH deler ud af sine erfaringer og learnings fra egen internationale hjemmeside, Mussica - som er et digitalt undervisningsunivers indenfor musik.
Lasse Grubbe, InboundCPH
Vidste du, at en dårligt udført migrering i værste fald kan betyde, at din hjemmeside mister al synlighed? Og når først skaden er sket, kan den være svær at udbedre.

En migrering er en væsentlig ændring af en hjemmeside, der indebærer større ændringer i hjemmesidens tekniske platform, struktur, indhold og/eller layout.

Lyt til podcast-episoden og få gode SEO-tips til migrering af hjemmsider.
Rasmus Panduro, Spies
I første afsnit af den nye sæson vil vores Head of SEO, Henning Madsen, og Spies, fortælle om deres stærke samarbejde gennem hele 7 år!

Spies har altid haft en høj brandkendskab, men deres konkurrenter blev hurtigt stærke i SEO, hvilket påvirkede trafikken på hjemmesiden hos Spies negativt. Derfor havde de brug for sparring og ekstern hjælp, og det blev startskuddet til et godt og stærkt samarbejde, som vi stadig har den dag i dag.

Lyt med når Rasmus Head of Digital Operations hos Spies, deler ud af sine erfaringer, og fortæller hvordan Spies har optimeret deres SEO i en tid hvor rejsebranchen har været hårdt ramt af en pandemi, og hvor konkurrencen nu er hårdere end nogensinde før. Derudover hvordan samarbejdet blandt medarbejderne er blevet forbedret, selvom de ikke har været sammen fysisk på kontoret.

Du kan læse mere om samarbejdet på https://inboundcph.dk/viden/samarbejde-spies/
Kirsten Mørk, Apopro
I dette afsnit har vi besøg af en langvarig kunde i studiet, nemlig Kirsten Mørk, SEO-specialist hos Apopro.

Det blev til en snak om SEO Micro-Moments. SEO Micro-Moments er en strategi som går ud på at udvide sin kunderejse mapping med søgninger, som ligger før købet (eksempelvis søger X antal på hovedpine). SEO Micro-Moments går ud på at identificere alle relevante søgninger, og derefter udarbejde en indholdsstrategi som matcher søgeadfærden.

Lyt med når Kirsten deler ud af sine erfaringer, og giver gode råd til, hvordan hun og Apopro arbejder aktivt med SEO Micro-Moments og søgeord samt hvilke værktøjer de arbejder med, for at finde de rigtige søgeord og effektmåle på dem.
Philip Tovborg, InboundCPH
Hvordan sikrer du relevant indhold til din B2B-målgruppe i forhold til hvor lang og kompleks kunderejsen egentlig er? Og hvilke kanaler skal du sætte i spil?

I dagens afsnit har vi besøg af vores egen Head of Inbound Marketing, Philip Tovborg. Her blev det til en snak om, hvordan du sikrer godt indhold til din B2B-målgruppe. Philip giver dig indsigt i 95-5 reglen og hvordan SEO kan være med til at generere leads.

Lyt med når Philip deler ud af sine erfaringer med B2B-content, og om hvordan han arbejder med leadgen og demandgen samt hvilke kanaler du som virksomhed kan bruge, til at ramme den rette B2B-målgruppe.
Peter Halling Hilborg, InboundCPH
Hvordan skaber du synergi mellem SEO og SEM, og hvor kan du høste fordele når du arbejder med begge discipliner?

Det vil vores Head of Paid, Peter Halling Hilborg gøre dig klogere på i denne podcast-episode. Peter deler ud af sine erfaringer, og gør dig klogere på, hvordan du arbejder strategisk med SEO og SEM ved at skabe synergi mellem de to discipliner – og giver gode råd til, at udføre det i praksis.

Få mest ud af samspillet mellem SEO og SEM. Lyt med og bliv klogere i denne episode.
Margit Friis, Apopro
Hvilke kriterier kigger man på, når man vælger bureau, og hvordan sikrer man sig at bureauet kan varetage opgaven?

Vi har Margit Friis, Head of Marketing og E-commerce hos Apopro med i studiet. Margit har været med til at hyre 7-8 forskellige bureauer, og deler derfor ud af sine mange erfaringer med valg af bureau - hun deler både de gode og de dårlige erfaringer.

Lyt med og hør hvilke kriterier der er vigtige, når man skal vælge bureau.
Casper Rouchmann, United Fintech
Casper Rouchmann, Head of Marketing hos United Fintech er med som gæst. Casper har mange års erfaring indenfor digital marketing, både indenfor start- og scale-up virksomheder.

Han deler ud af sine mange erfaringer gode som dårlige, og deler ud af det, som han gerne ville have vidst inden han selv startede med digital marketing i sin tid.

Lyt med og hør hvad der er vigtigt at være opmærksom på, og hvilke værktøjer der er rigtig gode at bruge som start- eller scale-up virksomhed.
Lasse Grubbe, InboundCPH
Vores Inbound Marketing Specialist, Lasse Grubbe er med som gæst i denne episode. Lasse har mange års erfaring indenfor digital marketing blandt andet som selvstændig og som specialist hos InboundCPH.

Henning og Lasse deler ud af deres mangeårig viden og bedste erfaringer med forskellige SEO Tools, og hvilke Tools der er gode at bruge. Du får en gennemgang af de bedste Tools til dit SEO-arbejde - alt inden for teknik, søgeordsanalyser, indhold, link analyser, dataindsamling og browser plugin.

Lyt med og hør hvilke SEO Tools, du får mest ud af at bruge, og hvorfor du skal bruge dem.
Nikolaj Skarbye, Scratcher
Nikolaj Skarbye, Partner og CCO hos Scratcher er med som gæst.

Nikolaj deler ud af sine erfaringer om hvordan du kan engagere dine besøgende mere gennem brugen af gamification på dit site. Gamification kan understøtte din SEO-strategi og kan bl.a. være med til at øge brugersignalerne, mere time on site og bedre CTR.

Lyt med og hør hvordan gamification kan være med til at understøtte din SEO-strategi og ikke mindst, hvordan det kan være med til at engagere dine besøgende.
Rasmus Panduro, Spies
Rasmus Panduro, Head of Digital Operations hos Spies Rejser er med som gæst.

Rasmus deler sin ekspertise om, hvordan Spies anvender ChatGPT og AI i deres daglige arbejde, både indenfor SEO og på tværs af deres forretningsområder. Spies Rejser er kendt som en innovativ virksomhed, der bruger avancerede teknologier til at skabe forbedringer i deres forretningsprocesser og resultater.

Lyt med når Rasmus deler sit unikke perspektiv på, hvordan Spies har opnået succes ved at integrere ChatGPT og AI i deres arbejdsprocesser.
Allan Bo Christiansen, Atea
I denne episode får du en konkret SEO kundecase fra samarbejdet mellem Atea og InboundCPH – og hvordan et uudnyttet SEO-potentiale blev realiseret til et trecifret millionbeløb.

I 2018 besluttede Atea at gøre SEO en central del af marketingindsatsen, men med en kompleks webshop med mere end 250.000 produktsider, var det ikke en nem opgave. Derfor besluttede Atea og dagens gæst, Allan Christiansen sig for at finde ekstern hjælp.

Lyt med og få indsigt i samarbejdet, processerne, målsætningen og resultaterne - som taler for sig selv med 160 mio. kr. i meromsætning med organisk trafik fra Google. Du kan læse mere om Atea casen her
Christopher Hofman, IMPACT Extend
Christopher Hofman fra IMPACT Extend gæster endnu engang studiet, og fortæller om supportsøgninger, SEO og kunderejsen.

Der er mindst 5 faser når man søger på Google, og kaldes informationssøgninger, navigationelle, kommercielle, transaktionelle og support- søgninger. Og i denne episode fokuserer vi på supportsøgninger, som er de søgninger en kunde foretager efter at have købt et produkt eller service.

Ved at tænke supportsøgninger ind i dit SEO-arbejde kan du forbedre livstidsværdien hos kunden ved at give dem en god service og support. Det er også en god mulighed for at skabe tillid og loyalitet til dit brand og virksomhed.

Værktøjer der nævnes i episoden: Ahrefs, SEMrush og StoryBase.
Thomas Mailund Østerkjerhuus, MorningTrain
Som B2B-virksomhed kan det være sværere at spore den organiske trafik og den effekt det har på købsrejsen, end det er for B2C og E-commerce. Det kan virke som en opgivende faktor i forhold til SEO-arbejdet og de målsætninger der tit er kædet direkte til vækst.

Så hvordan sikrer man sig at SEO-indsatsen skaber værdi? Og hvordan ved man om man får det rigtige ud af et samarbejde med et bureau eller konsulent?

Det og meget mere får du svar på i denne episode når Thomas Østerkjerhuus fra MorningTrain gæster studiet for tredje gang. I episoden fortæller han om, hvordan man blandt andet bryder med pseudo-rapporterne, og hvilke fordele der er at hente til dig der udarbejder rapporten, og til dig der modtager rapporten, så der opstår en win-win situation.
Olivia Stokholm, Cognito Digital
I dagens episode har vi besøg af Olivia Stokholm fra Cognito Digital,. E-A-T står for ekspertise, autoritet og troværdighed og er kendetegnet for Google’s Search Quality Rater guidelines. Vi snakker om hvordan de tre faktorer relaterer til hvordan Google rangerer sider ud fra YMYL-klassificeringen, som står for ’Your money or your life’. Derudover snakker vi om sammenspillet mellem indhold, teknik og links, som er vigtigere end nogensinde før. Når vi snakker om ’trust’, så snakker vi om sammenligning, henvisninger og gennemsigtighed.
Karsten Nygaard, Strategen ApS
I denne episode har vi besøg af Karsten Nygaard fra Strategen, og vi taler om, hvordan Google måler engagement. Derudover drøfter vi hvordan man skaber synergi mellem SEO-teamet og Google Ads-teamet. Kan man få dem til at se på data sammen, og dermed skabe synergi? Hvis ingen har placeret ansvaret, så er der ingen der har det. Du får også indsigt i, hvorfor man altid skal bruge Google Ads, selvom man har førstepladsen på Google.
Christopher Hofman, IMPACT Extend
I denne episode har vi besøg af Christopher Hofman fra IMPACT Extend, og vi skal snakke om Customer Journey Mapping. De fleste touchpoints af dine brugeres købsrejse er på Google, og vi snakker derfor om kunderejse mapping for at kunne identificere de forskellige prospects (touchpoints) i købsrejsen. Men hvordan måler man succesen, og hvilke typiske målepunkter er der? Og til sidst et godt tip: Husk at de forskellige sider på dit website skal kunne nogle forskellige ting, så tænk over hvilket formål der er med indholdet på siden.
Tobias Hyldeborg, Visma Dinero
I dagens episode har vi besøg af Tobias Hyldeborg fra Visma Dinero, og vi taler om hvordan man kommer i gang med SEO når man starter et nyt sted. Der er gode råd at hente ift. den teknisk analyse, søgeordsanalyse, søgevolume m.m. Derudover snakker vi om fordelen ved at sammenligne med 10 konkurrenter, for at skabe et godt overblik fra start.
Anders Rosenqvist, Demant
International ekspansion kan være udfordrende på mange måder, og det hjælper Anders Rosenqvist fra Demant med at sætte ord på. I dette afsnit snakker vi om hvilke udfordringer, der kan være ved at have en hjemmeside i forskellige eksportlande. Derudover bliver du introduceret for total addressable market og får gode råd til førstepart- og thirdpart data tools. Dagens tip: Det handler om at tænke sig om fra start.
Olivia Stokholm, Cognito Digital
I dag har vi endnu engang besøg af Olivia Stokholm fra Cognito Digital, og vi snakker om noget der rør sig i det digitale univers, nemlig Unified Commerce. Det er relevant hvis man har fysisk og online salg, og man ønsker at binde den adfærd sammen (altså koble adfærd fra butikkerne sammen med det digitale). Det er et skalerbart setup, som binder alt omsætning og trafik sammen, hvilket giver mening ift. at lave relevant annoncering. Vi snakker om de mange fordele med Unified Commerce, og den værdi dit SEO-arbejde virkelig bringer til bordet i denne sammenhæng.
Lars Skjoldby, Skjoldby & Co
Migrering af hjemmesider kan både være redesign af en hjemmeside, opgradering, ny platform eller domæne skift. Dagens gæst er Lars Skjoldby fra Skjoldby, og vi snakker om følgevirkningerne af dårlig migrering. Derudover giver vi tips og tricks til, hvordan du sikrer, at det ikke går udover din SEO-indsats. Vi kommer med et konkret eksempel på, hvorfor migrering er vigtigt ift. at en virksomhed har mistet 70% af sin trafik ved migrering.
Nikolaj Østergaard, Bazoom Group
Det er blevet mere nuanceret at vurdere om et link er godt eller dårligt, og vi snakker derfor om, hvordan man vurderer relevans, autoritet og kvalitet af et link. Et godt råd er at tænke diversitet ind i linkbuilding. Derudover snakker vi om domæneautoritet, og giver dig tips til at vurdere relevans ud fra forskellige metrics. Alt dette med besøg af Nikolaj Østergaard fra Heymedia.
Ninna Stolarczyk, Nordea & Katarina Frederiksen, Pandora
I dag har vi to gæster på besøg, nemlig Ninna fra Nordea og Katarina fra Pandora. Vi snakker om, hvordan man kan modne SEO som en forretningsdisciplin, samt hvilke opgaver det kræver at navigere i et stakeholdermiljø med en masse kunder og kollegaer. Vi giver dig indsigt i, hvad en strategi kan indeholde, for at få masseret SEO ind i hele organisationen.
Søren Riisager, SEMO.dk
Søren Riisager fra SEMO fortæller om sit eget tekstværktøj, som hjælper med at undersøge, hvad kunderne søger efter og hvilke pains de har. På den måde kan du tænke brugerrejsen ind fra start til slut når du skriver indhold. Derudover får du også indsigt i, hvordan du kan undersøge konkurrenternes indhold samt hvor mange gange du skal bruge dine søgeord ift. til konkurrenterne. Afslutningsvis et godt råd: Tænk på brugerne, som om du skal uddanne dem, når du skriver dit indhold.
Jimi Hove, OnlineMarketingBureauet
Jimi Hove fra OnlineMarketingBureauet deler ud af sin viden om ord og kommunikation inden for online marketing. Ord kan have en kæmpe indflydelse hvis du kan finde ud af at sætte det i den rigtige kontekst, og det handler i den grad om at opbygge tillid omkring det du skriver. Med de rigtig ord og kommunikation kan du altså øge konverteringsraten på dine sider, annoncer mm.
Christian Doeleman-Lassen, IIH Nordic
Hvordan sætter man kroner og øre på sin SEO-indsats og hvilke parametre måler man på? Det og meget mere vil dagens gæst Christian Doeleman fra IHH Nordic sætte lidt ord på. Lyt med og find ud af, hvordan du fastsætter værdiberegningen af din SEO-indsats – og få indsigt i hvordan du kan komme tættere på hvad en kunde, gennemsnitsordre eller et lead er værd for dig. Et spørgsmål du også kan få svar på er: Skal man arbejde med SEO som ny virksomhed og hvordan?
Mikael Rieck, AffiliateManager.dk
Lyt med når vi har besøg af Mikael Rieck, fra AffiliateManager som er ekspert i affiliate marketing. Emnet handler om, at man som virksomhed belønner en eller flere affiliates for hver besøgende eller kunde, men det handler i den grad også om kundens søgeintentioner og måden til at få dem i den rigtige retning. Vi taler om hvilken positiv effekt det kan have på dine marketingkanaler samt hvordan det kan skabe salg for din virksomhed og ramme dine konkurrenter.
Ane Skovsted, IMPACT Extend
I denne episode taler vi med Ane Skovsted fra IMPACT Extend om JavaScript og hvilke udfordringer det kan give i forhold til indeksering af dine sider. Der bliver snakket fordele og ulemper ved server-side rendering vs. pre rendering samt hvordan du crawler dine sider. Lyt med og få anbefalinger til diverse JavaScript-tools og tips til diagnosticering og problemløsning.
Thomas Mailund Østerkjerhuus, MorningTrain
Thomas Mailund Østerkjerhuus fra MorningTrain er på besøg, og han fortæller om RankBrain, som i følge ham, nok er den mest oversete SEO metric. Der er mere end 200 parametre som Google ranker sider ud fra, og her kan man nedbryde det i 4 søjler, nemlig teknik, indhold, links og rankbrain.
Thomas Mailund Østerkjerhuus, MorningTrain
Thomas Østerkjerhuus fra MorningTrain er tilbage, og i denne episode hjælper han dig med at forstå hvad der er vigtigt inden du går i gang med dit SEO-arbejde – og hvad der kan stå i vejen for at lykkedes med dine mål. SEO uden omtanke er når du starter din SEO-indsats uden en reel målsætning samt strategi. En god SEO-strategi handler i den grad om at gå fra et inside-out mindset til et outside-in mindset.
Alexander Kobberø, InboundCPH
Fra den 1. juli 2023 lukker GUA, hvor alle der ikke gør noget proaktivt, vil blive ramt af den automatiske migrering til GA4. Det betyder, at du risikerer at miste forretningskritiske data og indsigter – og dit setup fremadrettet ikke er kompatibelt med dine marketingindsatser.

Vores Head of CRO og Tracking Alexander Kobberø gør dig klogere på denne migrering, hvad du skal gøre og hvorfor du ikke skal lade GA automigrere for dig.

Han stiller skarpt på både server-side tracking og gode alternativer til GA4, herunder Matomo, der som det eneste trackingværktøj, kan importere data fra GUA. Afsluttende giver han 5 tips til, hvad du skal være opmærksom på, når du migrerer til GA4.
Download vores nye SEO-bog
Få ny viden om SEO
Download vores nye SEO-bog
Få ny viden om SEO
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet