Topic clusters

En topic cluster (på dansk også kaldet en indholdsklynge) er en måde at organisere indhold på et website på. Læs mere om topic clusters her.

blog-oeverst-paa-google

Hvad er topic clusters?

En topic cluster (på dansk også kaldet en indholdsklynge) er en gruppe af landingssider, der omhandler det samme overordnede emne. Gruppen består af en hovedside (en pillar page), der er målrettet mod emnets vigtigste søgeord, og en række undersider (supporting pages), der understøtter hovedsiden indholdsmæssigt og linker til hovedsiden.

Her er et eksempel på en topic cluster med en hovedside og seks undersider. Hovedsiden er målrettet søgeordet ‘bilforsikring’ (fordi det er søgeordet med flest søgninger), mens undersiderne er målrettet forskellige søgeord med relation til hovedsiden. Hver side er typisk optimeret efter flere nært relaterede søgeord (eksempelvis ‘veteranforsikring mc’ og ‘veteranforsikring bil’):

En topic cluster er alene en måde at strukturere indhold på. Processen med at finde søgeord til siderne og indholdsoptimere siderne er den samme som beskrevet tidligere i dette kapitel. Antallet af undersider kan variere, men bør ikke være færre end tre. Undersiderne skal linke til hovedsiden og omvendt – om muligt med en ankertekst (dvs. linktekst) der er identisk med det søgeord, som siden, der linkes til, er optimeret mod. Du kan linke mellem undersiderne efter behov.

Der er flere fordele ved at skabe indhold i topic clusters:

  1. Du opbygger stor autoritet inden for et emneområde.
  2. Du understøtter hovedsiden og øger dens chancer for en høj Google-placering.
  3. Du dækker et emneområde fyldestførende og opnår en bred synlighed på Google.
  4. Du gør det nemt for læserne at navigere mellem relateret indhold.

Især punkt 1 og 2 er vigtige, for hvis ikke du har flere sider om samme emne, er der kun en meget lille sandsynlighed for, at du opnår en høj synlighed på Google inden for emnet.

Du kan se dine konkurrenters topic clusters ved at lave en site-søgning på Google efterfulgt af navnet på emnet, eksempelvis site:if.dk bilforsikring. Søgningen gør det i dette eksempel muligt at identificere alle sider på websitet if.dk, der omhandler emnet bilforsikring.

mark-figur

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering (SEO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en uforpligtende dialog om dit SEO-projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores nye SEO-bog
    Få ny viden om SEO
    Download vores nye SEO-bog
    Få ny viden om SEO