Nye regler i EU: Google tvinges til at afsløre ranking-metoder

Europa-Parlamentet, Rådet for Den Europæiske Union og Europa-kommissionen er for første gang nogensinde blevet enige om helt nye politiske regler, der i fremtiden skal styrke mere fair vilkår for virksomheder og privatpersoner, der sælger produkter eller tjenesteydelser gennem forskellige onlineplatforme som Google, Amazon, Apple, Airbnb mfl. Det skriver EU-Kommissionen i en pressemeddelelse. 

De nye regler vil gælde for hele onlineplatformøkonomien, hvilket svarer til ca. 7000 globale giganter og små nystartede virksomheder, der har en markant forhandlingsstyrke i forhold til erhvervsbrugerne. De regler, der kommer til at handle om gennemsigtighed i rangering, vil særligt gælde for søgemaskiner som eksempelvis Google. 

Reglerne vil dog komme til at få indflydelse på millioner af virksomheder. Resultaterne fra en EU-Barometer-undersøgelse har nemlig vist, at 42 % af små og mellemstore virksomheder fordelt i EU bruger digitale markedspladser, og halvdelen af disse virksomheder oplever problemer i den forretning, de gør på platformene.

Vores nye regler er udarbejdet med tanke på de millioner af små og store virksomheder, der udgør EU’s økonomiske rygrad. Mange af dem har ikke ressourcerne til at indgå i en konflikt med en stor platform, men med de nye regler får de et nyt sikkerhedsnet, og de vil ikke længere skulle bekymre sig om at blive vilkårligt sparket ud af en platform eller om uigennemsigtig rangering af søgeresultaterne.”, siger Elżbieta Bieńkowska, der er kommissær med ansvar for det indre marked, industri, iværksætteri og SMV’er.

Her er en opsummering af, hvordan reglerne bl.a. vil komme til at påvirke det digitale marked i Europa:
A.
Der vil være et forbud mod visse former for urimelig praksis, hvilket betyder, at der ikke vil ske flere pludselige, uforklarede suspensioner af konti. 
B. Der skal være større gennemsigtighed omkring onlineplatformenes rangering af virksomheder og produkter, så sælgerne får bedre mulighed for at optimere deres hjemmesiders synlighed på f.eks. Google.

Hvad ændrer de nye regler?

Når de nye regler træder i kraft, vil platformsejere som Google opleve, at de bliver tvunget til at afsløre hvilke parametre, de rangerer forskellige virksomheder og deres produkter ud fra.

Derudover vil platformsejere som Google blive tvunget til at give en begrundelse, når de lukker ned for en sælgers konto i fremtiden. Men det stopper ikke her, for platformsejere kan opleve, at de bliver tvunget til at genoprette sælgerens konto, hvis suspenderingen viser sig at være sket uberettiget. Det er især de mindre virksomheder, der vil få gavn af de nye regler i fremtiden. 

EU-Parlamentet har som sagt godkendt reglerne, men de mangler stadig at blive godkendt formelt af EU’s ministerråd. Når det er sket, så vil der gå 12 måneder, før de træder officielt i kraft. 


Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

64 − = 56

Virksomheder vi gør en forskel for

X