Hvad er marketingmix?
Kombinationen af marketingkanaler i din marketingindsats kaldes for dit marketingmix. Det er vigtigt, at du løbende overvejer både prioriteringen af og synergien mellem de kanaler, du investerer din tid og dine penge i, så du bruger dine ressourcer hensigtsmæssigt.
Grundlæggende skelner man mellem tre typer af marketingkanaler:
- Paid media – kanaler du betaler for at eksponere dit indhold på. Omfatter blandt andet trykte reklamer, tv-reklamer, digitale annoncer, influencers og sponsorater.
- Owned media – kanaler du ejer og kan eksponere dit indhold på. Omfatter blandt andet websites, blogs, apps, sociale medier, nyhedsbreve, e-bøger og webinarer.
- Earned media – kanaler der omtaler dig og dit indhold frivilligt. Omfatter blandt andet anmeldelser, anbefalinger, sammenligningssider, nyheder, delinger og likes.
Lav en analyse af dit marketingmix, hvor du kortlægger, hvilke marketingkanaler du investerer i, hvor mange penge du investerer i hver kanal, hvad udbyttet af hver kanal er, og på hvilke stadier i dine kunders købsrejse de enkelte kanaler er mest effektive.
Denne viden er et vigtigt aktiv, når du skal prioritere dine marketingindsatser, dvs. allokere dit budget til de mest udbytterige kanaler. Overraskende mange virksomheder i både B2B– og B2C-segmentet har ikke den viden, fordi de ikke indsamler data, og hvis du er blandt dem, skal dataindsamling prioriteres
En forenklet model af købsrejsen
Det optimale marketingmix rummer typisk både kanaler, der øger interessen for dit produkt, og synliggør din virksomhed når interessen er skabt. En interesseskabende marketingindsats er dog ikke altid strengt nødvendig, hvis der helt naturligt opstår en interesse og et behov for dit produkt.
Det er umuligt at opstille en formel for den optimale fordeling af marketingkanaler. Det afhænger blandt andet af dine produkter, din målgruppe, din branche, dit budget og dine evner. Dit mål er at sammensætte det marketingmix, der giver maksimalt afkast ved lavest ressourceforbrug. Hvis du har spørgsmål til sammensætningen af dit marketingmix, er du meget velkommen til at kontakte os.
Den vigtigste marketingkompetence ifølge Microsoft
Microsoft har for nyligt udgivet en undersøgelse, som identificerer de vigtigste tendenser inden for marketing i 2020’erne. Undersøgelsen, der er baseret på besvarelser fra 600 udvalgte senior marketingmedarbejdere, udpeger søgemaskineoptimering (SEO) som den vigtigste faglige kompetence i det nye årti.
Det kommer næppe bag på digitale marketingfolk, at SEO er en vigtig det af dit marketingmix – men hvorfor er det den vigtigste kompetence ifølge Microsoft? Undersøgelsen fra Microsoft giver desværre ingen svar, men vi har et godt bud:
Vores analyse Marketingkanaler 2020 sammenligner udbyttet af forskellige online marketingkanaler med afsæt i 122 millioner brugerdata fra danske websites. Resultatet er klart: Knap halvdelen af alle besøgende på danske virksomhedswebsites kommer fra Googles søgeresultater (organisk trafik):
Besøgende fra Google er samtidig dem, der har den mest værdiskabende brugeradfærd. På e-handel-websites foretager besøgende fra Googles søgeresultater (organisk trafik) 44,94 % af alle køb. Til sammenligning foretager besøgende fra sociale medier kun 1,62 % af alle køb og besøgende fra mails 5,23 % af alle køb. Hent marketinganalysen her.
Faglige kompetencer går hånd i hånd
De vigtigste faglige marketingkompetencer ifølge Microsofts undersøgelse er (i prioriteret rækkefølge):
- SEO
- Dataanalyse
- Tekstforfatning
- Adfærdsanalyse
- Automatisering
Hvis du vil opnå succes med din SEO-strategi, skal du besidde flere kompetencer på listen:
Dataanalyse er nødvendigt, når du skal evaluere effekten af arbejdsindsatsen. En løbende evaluering sikrer, at du bruger din tid og dine ressourcer fornuftigt og danner samtidigt grundlag for den videre prioritering og optimering af arbejdsindsatsen.
Tekstforfatning er nødvendigt, når du skal skrive indhold til dit website. Det eneste, Google indholdsmæssigt kan forstå, er tekst. Godt, gennemarbejdet tekstindhold, der er afstemt med din målgruppes søgevaner, er derfor afgørende for din synlighed på Google.
Adfærdsanalyse er nødvendigt, både når du skal kortlægge din målgruppes søgevaner på Google, og når du skal evaluere effekten af arbejdsindsatsen. Kortlægningen af din målgruppes søgevaner er vigtig, fordi den giver viden om, hvilket indhold der kan tiltrække din målgruppe.
Automatisering er endnu ikke en vigtig kompetence i SEO-branchen. Dataindsamling og rapportering kan ganske vist automatiseres, men SEO er i det store hele stadigvæk en meget manuel proces. En af de nyeste tendenser inden for automatisering er maskingenererede tekster, som dog endnu kun er anvendeligt for ganske få virksomheder.