Hvad er hastighedsoptimering?
Arbejdet med at optimere indlæsningstiden kaldes for hastighedsoptimering.
Den tid, det tager at indlæse dit website, har stor betydning, ikke kun for Googles positionering af websitet, men også for brugernes adfærd på websitet. Ifølge en undersøgelse fra sidste år forlader 53 % af alle mobilbrugere et website, hvis indlæsningstiden er mere end 3 sekunder. Hvis ikke du giver dem det, de søger, med det samme, finder de et andet website.
Hastighedsoptimering kan gøre store underværker, hvis du i forvejen har et website som har en langsom indlæsningstid. I takt med at internethastigheden er blevet hurtigere med årene har Brugerne på internettet stortset en forventning om at alle websites skal kunne indlæses hurtigt. Hvis indlæsningshastigheden er for langsom vil de hoppe fra og samtidig vil websitets rangering på søgeresultaterne falde.
Et eksempel på en virksomhed som udelukkende fik positive resultater efter, at hastighedsoptimere deres website er den store amerikanske butikskæde og webshop Walmart. For nogle år tilbage eksperimenterede Walmart med at forbedre indlæsningstiden på deres website. Resultatet var, at for hvert sekund de reducerede indlæsningstiden, blev konverteringsraten forbedret med op til 2 %, og for hver 100 millisekunders forbedring oplevede de op til 1 % øget omsætning!
Hvad gør hastighedsoptimeringen for ens website?
Udover at bibeholde brugerne på websitet så vil man også opleve en række andre fordele.
- Bedre salg. Hvis dit website sælger produkter til kunder, gør det dit website meget mere attraktivt at handle i, hvis indlæsningshastigheden er hurtig. Dette indebærer også at dit website i forvejen har en god og simpel struktur, som er nem for kunderne at navigere rundt i.
- Større engagement fra brugerne. Trafikken vil blive langt større, og brugerne har også en tendens til at blive på et website i længere tid hvis indlæsningstiden er hurtig kombineret med en simpel og god opsætning af websitet.
Husk at hastighedsoptimere mobilversionen af dit website
Rigtig mange brugere benytter deres mobiler til at surfe nettet, og det er vigtigt at have dette in mente, hvis man skal hastighedsoptimere ens website. Der er nemlig forskel på, hvordan du hastighedsoptimere mobilversionen af dit website i modsætning til desktop versionen. Derudover anbefaler vi at du prioriterer begge optimeringer, da mange brugere i forvejen bruger deres mobile til at besøge websites.
Hvis du vil vide mere om, hvordan du undersøger hastigheden på mobiler og desktops anbefaler vi, at du læser vores artikel om Google PageSpeed Insights, da dette program kan give dig indsigt i begge.
Sådan får du en hurtig hjemmeside
Vi anbefaler at du bruger Google PageSpeed Insights og Pingdom Website Speed Test til at analysere indlæsningstiden på dit website. Husk at vælge en lokation nær dig, når du bruger sidstnævnte. Begge værktøjer er gratis og giver dig konkrete tips til, hvordan du øger hastigheden på dit website. Optimalt set bør indlæsningstiden være under 500 ms, men for mange websites er det næppe et realistisk mål.
Vær opmærksom på at tjekke forskellige undersider på dit website, da indlæsningstiden kan variere afhængigt af indholdet. Test eksempelvis forsiden, en kategoriside og en produktside. Vær desuden opmærksom på at den score, som værktøjerne giver dit website, ikke er et udtryk for den faktiske indlæsningstid, men et udtryk for nogle på forhånd opstillede kriterier for, hvor hurtig din hjemmeside er.
Blandt de mest effektive midler til hastighedsoptimering er:
- Billedkomprimering. Sørg for at billederne på websitet ikke er større (længde x bredde), end du faktisk har behov for. Ofte kan du endvidere komprimere billedfilerne og derved reducere filstørrelsen op til 50 % eller mere, uden at det går ud over billedkvaliteten. Der findes automatiserede komprimeringsværktøjer til de fleste CMS-systemer, heriblandt Kraken.io. Du kan også bruge et mere manuelt værktøj som eksempelvis TinyPNG.
- Filkomprimering. Saml så vidt muligt al JavaScript- og CSS-kode i én fil hver for at minimere antallet af forespørgsler til webserveren. Sørg endvidere for at minificere filerne for at reducere filstørrelsen (husk at gemme den originale fil, hvis du senere har behov for at redigere den). Du kan minificere filer manuelt ved brug af JavaScript Minifierog CSS Minifier, eller du kan anvende andre mere automatiserede løsninger.
- Cachelagring. Når en bruger besøger dit website, gemmer browseren automatisk websitets statiske filer, så de ikke loades igen, næste gang brugeren besøger websitet. I tillæg hertil kan du opsætte cachelagring på websitet, så ikke blot statiske filer men hele (eller dele af) websitet gemmes i cachen. Vær opmærksom på, at brugerne i så fald ikke altid kan se nye ændringer på websitet, med mindre du først tømmer cachen.
Hvis du har et multinationalt website, der henvender sig til brugere i forskellige lande langt fra hinanden, bør du gøre brug af et Content Delivery Network (CDN) som eksempelvis Cloudflare. Et CDN spreder lidt simpelt fortalt websitets filer ud på servere over hele verden, så websitet hurtigt kan indlæses af brugeren, uanset hvor brugeren befinder sig.
Ofte stillede spørgsmål ved hastighedsoptimering
Hastighedsoptimering er den arbejdsproces man foretager for at forbedre indlæsningstiden på et website. Hastighedsoptimering er vigtigt, fordi det har en direkte effekt på din position i Googles søgeresultater. Desto længere indlæsningstiden på dit website er, desto større sandsynlighed er der for at brugerne vil hoppe af dit website. Den ideelle indlæsningstid er mellem 2-3 sekunder. Brugerne på internettet forventer, at websites indlæser hurtigt i takt med, at vi med tiden har fået bedre internethastighed med årene, så hvis indlæsningstiden er langsommere end det, er der en sandsynlighed for at brugerne vil hoppe fra. Der kan være flere elementer på dit website som kan have en negativ påvirkning på hastigheden på dit website. Det kan være alt fra dets HTML kode, store billeder, videoer eller unødvendige tekstbokse.
Listen to “Hurtigere server og større rækkevidde globalt med CDN” on Spreaker.