Søg

Bliv synlig på Google

Det er afgørende for din virksomhed, at din hjemmeside er synlig på Google. Faktisk viser vores analyse Online marketingkanaler 2020, at mellem 71 % og 84 % af alle besøgende på danske website kommer fra Google. I denne artikel får du viden om, hvordan du bliver synlig på Google.
Henning Madsen
Henning Madsen
Founder, CEO & Chief SEO Strategist

Sådan bliver du synlig på Google

I denne artikel får du viden om, hvordan Google finder dit website, hvordan du tjekker, om dit website er synligt på Google, og hvad du kan gøre, hvis du mister din synlighed på Google. Hvis du er nybegynder og gerne vil lære, hvordan du optimerer din hjemmeside for at opnå maksimal synlighed på Google, anbefaler jeg, at du i stedet læser artiklen om søgemaskineoptimering eller henter et eksemplar af vores nye SEO-bog.

Google er en fuldautomatisk søgemaskine, der ved hjælp af såkaldte webcrawlere løbende gennemgår internettet for at finde nye websites og nyt indhold, som så føjes til søgeresultaterne. Langt de fleste websites bliver ikke manuelt indsendt til Google, men indekseret (dvs. fundet og tilføjet) automatisk af Google, når Googles webcrawlere gennemgår internettet.

Google indekserer med andre ord automatisk dit website, hvilket vil sige, at Google automatisk indsamler oplysninger om websitet, så Google kan vise det i søgeresultaterne. Men der kan være både tilsigtede og utilsigtede forhold der gør, at Google ikke kan indeksere dit website. Du kan nemt tjekke, om dit website er indekseret, på en af to forskellige måder:

  • Opret en gratis bruger i Google Search Console (det bør du gøre under alle omstændigheder). Klik på linket ‘Dækning’ i menuen til venstre. Du får herefter vist antallet af sider på dit website, som Google har indekseret.
  • Foretag en Google-søgning efter site:ditwebsite.dk. Google returnerer herefter en liste over alle indekserede sider på dit website. Gennemgå listen og tjek, om antallet af indekserede sider er lig antallet af sider på dit website.

Hvis du lige har lanceret dit website, kan det tage op til en måned, før Google finder websitet og indekserer det. Du hjælpe Google med at indeksere websitet hurtigere ved at oprette det i Google Search Console. Nye sider på et eksisterende website kan tage alt mellem nogle få minutter og flere uger at blive indekseret. Jo oftere du skaber nyt indhold til dit website og ændrer eksisterende indhold, jo oftere vil Google gennemgå dit website for nyt indhold.

Synlig på Google

Eksempel på processen bag synliggørelsen af wt website


Årsager til at du ikke er synlig på Google

Vi oplever ofte, at virksomheder henvender sig til os mere eller mindre panikslagne, fordi de pludselig har mistet en masse synlighed på Google. Og der er god grund til panik, for organisk synlighed er en afgørende del af mange virksomheders markedsføring, da ca. 90 % af alle klik foretages netop på de organiske placeringer. Heldigvis er det ofte muligt at finde årsagen til den mistede synlighed, så skaden kan udbedres.

Men det være en meget tidskrævende proces, for der er mange faktorer, der afgør et websites placering på Google. Her har vi sammensat en kort tjekliste med de vigtigste årsager til mistet synlighed på Google:

  • Websitet er under 1 måned gammelt, og Google har ikke crawlet det endnu. Afvent situationen eller indsend et sitemap til Google via websitets robots.txt-fil for at speede processen op (mere herom i næste afsnit).
  • Websitet har adgangsbeskyttelse, eksempelvis login eller blokering af udvalgte IP-adresser. Gør indholdet på websitet offentligt tilgængeligt for alle, så Google ikke længere er forhindret i at indeksere det.
  • Der er indsat et <meta name=”robots” value=”noindex, nofollow” />-tag i websitets kildekode på en eller flere sider. Bed dine webudviklere om at fjerne noindex-tagget, så du ikke længere fortæller Google, at siderne ikke må indekseres.
  • Der er indsat et eller flere disallows i websitets robots.txt-fil. Bed dine webudviklere om at fjerne disallow-direktivet fra de sider, du ønsker indekseret, så du ikke længere fortæller Google, at siderne ikke må indekseres.
  • Websitet i opbygget ved brug af teknologien Adobe Flash. Brug en mere moderne teknologi til at vise indhold på websitet, så Google er i stand til at læse teksten.
  • Indholdet på websitet er duplikeret. Undgå at det eksakt samme indhold findes på flere forskellige webadresser (på eget website eller på tværs af forskellige websites), idet Google kun ønsker at vise én udgave af det samme indhold.

Alle moderne CMS-systemer tillader per automatik søgemaskinerne at indeksere websitets indhold. Det er dog ikke unormalt, at nogle mapper og filer er gjort utilgængelige, eksempelvis systemfiler og filer med passwords til databasen, som du af gode grunde ikke ønsker indekseret.

Hvis du handler hurtigt, kan du ofte rette op på skaden, så udfaldet kun er kortvarigt. Du kan naturligvis også bruge tjeklisten i forbindelse med en forebyggende SEO-indsats. Hvis du etablerer gode arbejdsrutiner i dit SEO-arbejde, kan du forebygge eventuelle problemer og undgå pludselig at miste værdifuld synlighed på Google.


Avancerede årsager til at din hjemmeside ikke er synlig

Udover de almindelige årsager til, at din hjemmeside ikke er synlig på Google, som er oplistet herover, kan der være en række andre årsager til mistet synlighed. De er:

1. Nye indgående links

Google anser normalt indgående links som en understregning af dit websites kvalitet, men en pludselig stigning i antallet af indgående links til dit website kan i nogle tilfælde udløse et udfald i dine placeringer på Google. Det er troværdigheden af de indgående links, der afgør, om de nye links har en positiv eller negativ indflydelse på dit websites placeringer.

Dårlige, suspekte og unaturlige links, der bryder Googles retningslinjer for kvalitet (såkaldt linkspam), kan medføre, at Google straffer dit website – især efter algoritmeopdateringen Google Penguin i 2012. Prøv først at fjerne de dårlige links ved at kontakte ejerne af de websites, der linker til dig. Bed derefter Google om at se bort fra de pågældende links ved at følge Googles egen vejledning.

Du kan bruge Google Search Console til at overvåge indgående links til dit website. Klik på ”Søgetrafik” og derefter på ”Links til dit website”. I kolonnen ”Hvem linker mest” skal du klikke på ”Mere »”, og du kan nu via knappen ”Hent nyeste links” se, om du pludselig har fået en masse nye links, og hvor de stammer fra.

Hvis dit website tidligere har haft problemer med troværdigheden, eksempelvis hvis Google tidligere har registreret mange unaturlige links til dit website, kan Google i en kort periode vurdere nye links negativt – også selvom linksene er naturlige og relevante – med henblik på at forhindre eventuelle forsøg på at manipulere søgeresultaterne.

2. Mistede links

Mistede indgående links (herunder også indgående links, der er midlertidigt utilgængelige, og indgående links, der peger til ikke-eksisterende sider på dit website) kan have stor betydning for dine placeringer på Google. Det gælder især, hvis dit website kun har få indgående links, i hvilket tilfælde hvert enkelt link har en forholdsvis høj procentvis værdi.

Det er ikke unormalt, at indgående links forsvinder over tid, men jo flere indgående links der forsvinder eller peger til ikke-eksisterende sider, jo mere SEO-værdi går du glip af. Du kan bruge et SEO-værktøj som eksempelvis Majestic til at undersøge, hvilke links der er gået tabt. Hvis du har en liste over sider, der ikke længere eksisterer (eksempelvis sider fra en nedlagt blog eller et nedlagt subdomæne), kan du alternativt bruge en såkaldt Bulk Backlink Checker til at undersøge, om der er indgående links, der peger til disse sider.

Håndtering af links, der peger til ikke-eksisterende sider på dit website, er en enkel og effektiv link building-metode. Du skal blot redirecte de besøgende fra de ikke-eksisterende sider til relevante, eksisterende sider for at genvinde linkværdien. Gendannelse af links, der er forsvundet, er en væsentlig sværere opgave. Du er da nødt til at kontakte ejerne af de websites, der ikke længere linker til dig, og venligt anmode dem om at linke til dit website igen.

3. Mistede redirects

Hvis du tidligere har relanceret dit website eller foretaget en større opdatering, er der i mange tilfælde opsat redirects fra gamle ikke-eksisterende sider til nye sider, både med henblik på at fastholde de besøgende og med henblik på at fastholde SEO-værdien fra de gamle sider.

Dit website er afhængig af disse redirects for at opretholde sine placeringer på Google, og hvis du pludselig mister dine redirects, kan det derfor have betydning for din synlighed. Kontroller derfor alle redirects for at sikre, at de stadigvæk er aktive, og at de stadigvæk virker. Denne kontrol bør foretages løbende, så du altid er sikker på, at redirects er aktive.

4. Algoritmeopdateringer

Google opdaterer konstant søgealgoritmen med henblik på at forbedre brugervenligheden og vise de mest relevante søgeresultater for brugerne. Du har måske allerede hørt om Penguin, Panda, Pigeon, Hummingbird og Mobilegeddon, der alle er populære navne for nogle af Googles større algoritmeopdateringer.

Et fald i synligheden på Google kan skyldes en større eller mindre opdatering af Googles søgealgoritme. Nogle gange annoncerer Google selv opdateringerne på deres blog, og de forklarer samtidig, hvilken indflydelse opdateringerne har på søgeresultaterne. Andre gange sker opdateringerne i det skjulte, og det kan da være mere svært at forstå virkningen, og hvordan man kan kompensere for den.

Hvis dit fald i synligheden på Google falder sammen med en algoritmeopdatering, er der stor sandsynlighed for, at algoritmeopdateringen er årsagen. Algoritmeopdateringer har typisk indflydelse på hele dit website, hvorfor du vil se et generelt fald i dit websites placeringer. Udover Googles egen blog kan du blandt andet benytte Mozcast eller Advanced Web Ranking til at holde dig opdateret på Googles søgealgoritme.

Den bedste måde at undgå et fald i dine placeringer som følge af en algoritmeopdatering er at skabe et godt website med kvalitetsindhold og i øvrigt undgå at benytte kortsigtede og tvivlsomme SEO-metoder – for det er netop disse metoder, Google forsøger at komme til livs med deres konstante opdateringer.

5. Manuelle sanktioner

Hvis du oplever et pludseligt og stort fald i dine placeringer på Google, kan det skyldes en manuel sanktion fra Google. Manuelle sanktioner er foranstaltninger, der foretages af en medarbejder fra Googles Search Quality Team med henblik på at straffe upassende eller ulovlig adfærd, der strider mod Googles retningslinjer for webmastere.

Sanktioner kan eksempelvis ske, hvis du gør brug af Black Hat SEO (uetisk søgemaskineoptimering), hvis du har ulovligt indhold på dit website, hvis du har kopieret andres indhold, hvis du genererer indhold automatisk, eller hvis du i øvrigt opfører dig mistænkeligt (eksempelvis ved at sprede virus eller trojanske heste).

Hvis Google sanktionerer dit website manuelt, vil du typisk kunne se det i Google Search Console via menulinket ”Søgetrafik” og derefter ”Manuelle handlinger”. Det er vigtigt, at du læser årsagen til sanktionen nøje, så du kan rette op din adfærd. Men selv hvis du ændrer adfærd øjeblikkeligt, kan der gå længe, før Google fjerner sanktionen.

6. Ændret søgeadfærd

I nogle tilfælde er det hverken dit website eller Googles søgealgoritme, der er årsagen til faldende synlighed og færre besøgende. Det kan også skyldes ændringer i brugernes søgeadfærd. Det er især tilfældet ved sæsonbaserede søgeord som eksempelvis ”sommerferie”, ”julefrokost” og ”fyrværkeri” og ved mere nyhedsbaserede søgeord, hvor aktuelle nyheder typisk favoriseres i søgeresultaterne til fordel for statiske websites. Sidstnævnte kaldes ”Query Deserved Freshness”.

Ændringer i søgeadfærden har typisk kun indflydelse på enkelte søgeord, og derfor vil du som regel kun opleve faldende placeringer for enkelte sider og ikke hele websitet. En midlertidig ændring i søgeadfærden ved sæsonbaserede søgeord er naturlig og ikke noget, du nødvendigvis skal bekymre dig om.

Til gengæld er det vigtigt at være opmærksom på permanente ændringer i søgeadfærden, eksempelvis som følge af ny teknologi (herunder nye måder at søge på), forældede produkter eller ord, der falder ud af det danske sprog.

7. Ændret brugeradfærd

Google vægter brugeradfærd (såkaldte User Signals) i deres søgealgoritme, fordi det giver en indikation af, hvor godt dit website er, og hvor relevant det er for brugerne. User Signals omfatter klikraten (også kaldet click-through raten), afvisningsprocenten og tiden, de besøgende bruger på dit website. En faldende klikrate, en stigende afvisningsprocent og et faldende tidsforbrug kan derfor have betydning for dit websites placering på Google.

Du kan få oplysninger om din klikrate, din afvisningsprocent og tiden, de besøgende bruger på dit website, via Google Search Console og Google Analytics. Hvis du oplever et fald i synligheden på specifikke sider, bør du tjekke, om brugeradfærden er ændret på de pågældende sider, for heri ligger måske svaret på, hvordan du løser problemet med den faldende synlighed.

8. Konkurrenter

Internettet er dynamisk, hvilket vil sige, at indholdet og teknologierne ændrer sig (til det bedre) hele tiden. Og du er med garanti ikke den eneste, der kæmper om en førsteplads i Google søgeresultater. Derfor befinder du dig i en konstant risiko for, at dine konkurrenter overhaler dig i søgeresultaterne og gør din synlighed mindre.

Du kan foretage udvalgte søgninger på Google med henblik på at se, hvordan du og dine konkurrenter er placeret. Hvis dine konkurrenter har overhalet dig, vil du kunne se, at de er placeret over dig i søgeresultaterne, mens at øvrige websites har mere eller mindre samme placering som før. Hvis der er byttet rundt på samtlige websites i søgeresultaterne, er der formentlig ikke blot tale om, at en konkurrent har overhalet dig.

Hvis du er blevet overhalet af en konkurrent, er det vigtigt at undersøge konkurrentens link building-strategier med henblik på at lægge en plan for, hvordan du igen kan få fat i førerpositionen. Du kan med fordel foretage en konkurrent- og markedsanalyse med henblik på at lægge en konkret strategi for dit SEO-arbejde.

9. Ændringer på websitet

I større firmaer er det ikke unormalt, at webudviklere og indholdsleverandører foretager ændringer på websitet uden at underrette markedsføringsteamet og andre centrale aktører vedr. websitet. Det kan have store konsekvenser for synligheden på Google, for når man arbejder med SEO, er det vigtigt, at alle indgår i SEO-strategien.

Derfor bør du sikre dig, at handlingsplanen for din SEO-strategi implementeres på tværs af alle afdelinger i virksomheden. Hvis først skaden er sket, er det en kæmpe fordel, hvis du har opsat automatisk versionering af dit website, så du kan se, hvilke ændringer der er foretaget på websitet og om nødvendigt gendanne en tidligere version.

10. Tekniske elementer

Der er en lang række tekniske on-site elementer, der kan have indflydelse på dine placeringer på Google. Typiske problemer i den forbindelse er indhold, der ikke kan gengives (og dermed ikke kan indekseres af Google), forkerte canonical tags og en robots.txt fil, der blokerer for søgemaskinernes adgang til websitet.

Du kan eksempelvis bruge vores tjekliste til teknisk SEO til at vurdere, om din faldende synlighed skyldes problemer med din on-site SEO. Du kan med fordel også tage et kig eventuelle gennemgangsfejl i Google Search Console via menupunktet “Gennemsøg” og derefter “Gennemgangsfejl”.

11. Problemer med webserveren

Fejl på webserveren kan betyde, at søgemaskinerne (herunder Google) har svært – eller helt umuligt – ved at indeksere dit website, og du vil da opleve konstante eller periodevise udfald i dit websites placeringer og besøgstal. Eksempelvis kan en ødelagt cache-funktion betyde, at Google indekserer mangelfulde eller forældede versioner af dit website, og så risikerer du at gå glip af en masse besøgstrafik.

Du kan muligvis finde eventuelle serverfejl ved at kontrollere dine logfiler. Du kan også bruge ”Hent og gengiv” funktionen i Google Search Console (via menulinket ”Gennemsøg” og derefter ”Googlebot-simulator”) med henblik på at undersøge, hvordan Google indekserer dit website. Læs artiklen om serverfejl for mere information om webserverens betydning for SEO.


Ofte stillede spørgsmål

Hvordan bliver jeg synlig på Google? +

At opnå synlighed på Google kræver en løbende indsats på tre områder: teknik, indhold og links. Læs mere om indsatsområderne i vores SEO-bog.

Hvorfor er jeg ikke synlig på Google? +

Manglende synlighed kan have en række almindelige årsager. Hvis dit website er under en måned gammelt kan det skyldes, at Google endnu ikke har indekseret det. Det kan også skyldes, at du blokerer Google fra websitet via din robots.txt-fil eller et noindex-tag i kildekoden.

Kan jeg købe mig til synlighed? +

Ja. På mange søgninger vises betalte annoncer øverst i søgeresultaterne, som du kan købe via Google Ads.

Henning Madsen
Henning Madsen
Founder, CEO & Chief SEO Strategist
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet