Søg

Redirects

En redirect er en automatisk videresendelse af en bruger fra en webadresse på dit website til en anden. Redirects er vigtige at opsætte, hver gang du nedlægger en side på dit website, og hver gang du ændrer en eksisterende webadresse.
Mark Mølgaard
Mark Mølgaard
Partner & Senior SEO Specialist

Hvad er redirects?

En redirect (også kaldet en omdirigering) er en automatisk videresendelse af en bruger fra en webadresse til en anden. Hvis en bruger eksempelvis forsøger at tilgå adresse A, kan du med en redirect sende brugeren videre til adresse B. På den måde kan du undgå, at en bruger lander på en ikke-eksisterende side, og samtidig overfører en redirect SEO-værdien fra den gamle side til den nye side.

Redirects er vigtige at opsætte, hver gang du nedlægger en side på dit website eller ændrer en eksisterende webadresse. Redirects er endvidere vigtige for at undgå duplikeret indhold (identisk indhold på forskellige webadresser), som kan opstå, hvis dit website kan tilgås både med HTTPS og HTTP, med og uden www, med og uden afsluttende skråstreg og med både små og store bogstaver.


301 redirects og 307 redirects

Der findes flere typer redirects (301, 302, 303, 304, 305, 306 og 307), hvoraf kun to er vigtige at kende:

  • 301-redirect permanent redirect. Angiver at siden er flyttet permanent.
  • 307-redirecttemporary redirect. Angiver at siden er flyttet midlertidigt. Tidligere blev en 302-redirect benyttet i stedet for denne.

Google har meldt ud, at det ikke længere har nogen SEO-mæssig betydning, om du bruger en 301- eller 307-redirect (eller en 302-redirect). Men du bør selvfølgelig bruge den, der giver best mening for den givne situation. Både fordi andre søgemaskiner kan have en anden praksis end Google, og fordi Google kan ændre sin egen praksis på et senere tidspunkt.


Opsætning af redirects

Der findes redirect plugins til de fleste CMS-systemer, så du nemt selv kan opsætte en redirect, når en side nedlægges eller skifter webadresse. Til WordPress findes eksempelvis Redirection, som automatisk kan opsætte redirects, når en webadresse ændres, og Easy HTTPS Redirection, som kan redirecte brugere til HTTPS-versionen af dit website.

Alternativt kan redirects for de fleste websites vedkommende opsættes i en såkaldt .htaccess-fil på webserveren. Det er en mere teknisk løsning med større fejlrisiko, men en mere hensigtsmæssig løsning til opsætning af de redirects, der skal gælde for hele websitet, og som kun skal opsættes én gang (HTTP til HTTPS, med/uden www, med/uden skråstreg og tvungne små bogstaver). Du kan læse mere om opsætning af redirects på support.google.com.


Redirect chains

En redirect chain (også kaldet en omdirigeringskæde) er en række af redirects mellem den oprindelige og den endelige webadresse. Nogle kæder opstår over tid (side 1 redirectes til side 2, som senere redirectes til side 3), og andre opstår, fordi et link eller en redirect ikke har korrekt syntaks (eksempelvis fejlagtigt er skrevet med HTTP), hvorved en eller flere redirects er nødvendige.

Unødvendige redirects gør det vanskeligere for Google at gennemgå dit website og kan reducere websitets loadtid. Du kan benytte et analyseværktøj som Screaming Frog til at se alle omdirigeringskæder (redirect chains) på dit website. Kæder med 4 eller flere redirects bør rettes ved, at du fjerner alle redirects mellem første og sidste omdirigering.

Mark Mølgaard
Mark Mølgaard
Partner & Senior SEO Specialist
FÅ MERE VIDEN

Relaterede guides

Download vores nye SEO-bog
Få ny viden om teknisk SEO
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel . Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

Step 1 / 3

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet