5 vigtige elementer til din content-strategi

Vi er glade for at kunne byde Tim Jensen fra content marketing-bureauet TEXTA velkommen til bloggen! Tim har skrevet et indlæg om, hvordan content marketing kan hjælpe din virksomhed i søgemaskinerne og øge konverteringsraten på dit website. Læs med herunder og bliv inspireret til din værdiskabende content marketing-indsats.

Ligesom moden ændrer sig med lynets hast, er tilfældet det samme med online markedsføring. Derfor kan det til tider kan være svært at finde hoved og hale i det hele og finde den helt rigtige retning på dit website eller webshop. I dette indlæg tager vi et spadestik dybere inden for emnet content marketing, som er blevet den seneste tids buzzword. Det er der god grund til, fordi vælger du den helt rigtige tilgang til denne gren af online markedsføring, vil søgemaskinerne tildele dig bedre rangeringer, og du få flere konverteringer.

I dette indlæg kommer vi ind på følgende:

  • Content-marketing – hvad er formålet?
  • Søgemaskinerne er vilde med content-marketing.
  • Du må aldrig være bange for at dele ud af din viden!
  • Produktbeskrivelser – sælg hullet i væggen, ikke boremaskinen. 
  • Video er et must-have.
  • Smut forbi dine konkurrenter med skyskraber-content.
  • Benyt gated content til at indsamle e-mails.


Content-marketing – hvad er formålet?

Hvad dækker dette marketingbegreb så over? Bureauer og virksomhedsejere har et hav af forskellige tilgange til marketing, men en ting er sikkert – content marketing bør altid være en af de øverste punkter på dagsordenen, hver eneste gang man laver en online markedsføringsstrategi. 

Hele idéen med content marketing er, at man gennem værdiskabende indhold skaber en bedre relation og loyalitet hos sine besøgende. Det er formålet at give kunden noget viden eller noget interessant at læse eller se på. Det handler ikke længere om salg, salg og salg, fordi det bider kunderne ikke på. Du skal i stedet vække deres interesse og tillid på en anden måde – nemlig med content marketing.

Søgemaskinerne er vilde med content marketing  

Der skal meget til at imponere søgemaskinerne, og faktisk er de ret kræsne. Derfor er det ikke bare lige sådan at byde dem op til dans. Dog kan du gøre dem bløde i knæene, hvis du har det rette indhold på din side. Google er nemlig en virksomhed som din og alle andre, hvilket betyder, at de gerne vil give sine besøgende den bedste oplevelse. Netop derfor er søgemaskinen meget krakilsk, når det kommer til at lade folk stige i graderne – dog kan content af god kvalitet hjælpe dig. 

Med det rette indhold, hvad enten det er tekst, video eller noget helt tredje, vil de besøgende typisk blive længere på din side. Dermed øges dvæletiden, og når det sker, må det alt andet lige være, fordi indholdet er spændende og relevant. Det vil Google gerne vise frem, og derfor vil en høj dvæletid give bedre rangeringer. I den forbindelse er video en god idé, hvilket vi kommer ind på senere. Det samme gælder teksterne, som gerne må være lange. Det giver Google et indtryk af, at der må være meget brugbar information på din side. Der er flere søgeord og LSI’er med i teksten, og samtidig skal den besøgende bruge mere tid på siden for at læse. Alt sammen noget, der medvirker til en bedre placering. 

Kilde: backlinko.com

Ovenfor har vi en graf, som beskriver, hvordan færre ord kan give en dårlige rangering hos Google. Content is king – en kliche – men studier viser det gang på gang, så hav det in mente, hvis du vil have en god rangering.

Du må aldrig være bange for at dele ud af din viden!

Godt content handler om, at du skaber værdi for de besøgende, og der findes stort set ikke en bedre måde, end at du deler ud af din ekspertviden. Ja, det kan virke lidt angstprovokerende, og du frygter måske, at kunderne ikke behøver dit produkt eller din ydelse. Det er også meget muligt, men lykkes det dem faktisk at klare sig uden dine ydelser, har du en loyal besøgende, som nok skal vende tilbage til dig, hvis de på et tidspunkt får brug for dit produkt eller din ydelse.

Det handler om at kæmpe for det famøse stempel som trusted advisor, da du på den måde i mange tilfælde vil være top of mind, når der bliver brug for din hjælp. Det er selvfølgelig en mere langsigtet salgsstrategi, men gennem en blog eller vidensportal kan du skaffe utrolig meget trafik, og det bidrager altså positivt til din markedsføring. 

Herunder har vi to eksempler på virksomheder, der deler ud af deres guldkorn og viden inden for bestemte områder. 

Kilde: coolshop.dk

De er eksperter, når det kommer til gadgets og teknologi, hvorfor det er oplagt, at de leverer noget indhold, som kan hjælpe og inspirere personer, der interesserer sig for området. Det er ikke noget, de nødvendigvis tjener på her og nu, men det er en investering i fremtiden. 

Kilde: bisnode.dk

Bisnode er en af de førende, når det kommer til data og analyse, og de har en blog, hvor de forsøger at give deres besøgende nogle værktøjer, så de kan være på forkant med deres egne data – og det er kvit og frit.  

Du har helt sikkert fanget pointen nu – at man skal dele ud af sine kompetencer, selvom det ikke nødvendigvis kan faktureres i første omgang. Det er god branding, og det kan være med til at opbygge længerevarende og gode kunderelationer. 

Produktbeskrivelser – sælg hullet i væggen, ikke boremaskinen 

Dine produkttekster skal selvfølgelig indeholde alle de vigtige specifikationer. Sidder kunden tilbage med et eller flere spørgsmål, kan det nemlig resultere i, at kunden henvender sig til konkurrenten i stedet. 

Når det er sagt, skal det understreges, at produktbeskrivelserne også er en central del af din content marketing-strategi, og derfor skal du altså også skabe værdi med disse. Du skal beskrive, hvilket ”problem” du kan løse med produktet eller ydelsen, så det står klart for den besøgende, at han eller hun faktisk mangler det. Du skal sælge hullet i væggen, muligheden for den fantastiske filmaften, den dejlige følelse i kroppen og altså ikke boremaskinen, fladskærmen eller massagen. Dine besøgende vil ikke snøres til at købe, men de vil købe, fordi de kan se værdien og det ”problem”, der kan løses med det, du tilbyder. 

Vil du læse mere om, hvordan du sælger mere med dine produktbeskrivelser, kan du kigge med her. 

Video er et must-have

Det er ikke til at komme udenom. Video er et vigtigt element i enhver content marketing-strategi. Du skal pakke din generthed langt væk, stille dig foran kameraet og fortælle om dine ydelser, dine produkter eller dele ud af dine guldkorn. Bryder du dig ikke om at stå foran kameraet, skal du have fat i en af dine ansatte, som er dygtig til at finde det søde smil frem. 

Måske er du endnu ikke overbevist, så derfor får du nogle fakta, der måske kan overbevise dig: 

  • Det kan øge konverteringsraten med 80 % at have video på en landingsside.
  • Video i dine e-mails kan øge klikraten med 300 %.
  • I 2021 forventes det, at 82 % af internettrafikken kommer fra video.
  • Danmarks næststørste søgemaskine – efter Google – er YouTube.

Der er et hav af grunde, og skulle vi nævne dem alle, vil det fylde de næste mange sider. Har du dog alligevel lyst til at læse 55 statistikker omkring video, bør du klikke på linket. 

Om du kommer igennem dem alle eller ej, skal du bare vide, at har du ikke allerede video på din side, kan det kun gå for langsomt. Det samme gælder dine sociale profiler – du vil blive overrasket over den positive effekt.

Smut forbi dine konkurrenter med skyskraber-content

Du har måske ikke hørt om det før, men som navnet antyder, handler det om at bygge ovenpå og dermed gøre noget endnu bedre. Det er en strategi, hvor man skuer til sine konkurrenter i branchen, og så gør man det bedre, men hvordan bedre? 

Undersøg deres sider. Hvor meget tekst har de, hvor konkrete er de, og har de video? Gør derefter det samme, men bedre. Har din konkurrent fem gode råd fordelt på 500 ord, så skriver du ti gode råd fordelt på 1000 ord, og det gælder også kategori- og produkttekster samt blogindlæg. Det kan også være, at du skal overveje at smide en video ind, hvis din konkurrent ikke har det på deres sider, fordi som ovenstående statistikker viser, vil kunder i højere grad handle, hvis de har set en video. 

Der er mange måder, hvorpå du kan bekæmpe dine konkurrenter, og det er altså ikke nogen synd at se på de andre i branchen og gøre det hele bedre. 

Ved at bruge denne taktik kan du se frem til flere besøgende og konverterende kunder, men det vil også medvirke til, at du overhaler dine konkurrenter indenom, når det gælder ranking – så kig deres sider igennem allerede i dag. 

Benyt gated content til at indsamle e-mails 

Vi har efterhånden været rundt om nogle af de vigtigste elementer, men inden vi lukker og slukker, hiver vi en af det helt tunge lead-maskiner ind fra siden. Gated content er måske ikke et begreb, du har stiftet bekendtskab med, men fremgangsmåden tænker jeg, at du støder på dagligt. 

Som navnet siger, er gated content en situation, hvor indholdet er låst, og det vil kræve en aktiv handling fra brugeren at få adgang til indholdet. Dog er det sådan, at alle har en nøgle til indholdet, da det typisk er en e-mail, der kan åbne en hellig gral af viden. Typisk viser gated content sig i form af e-bøger, white papers, demoversioner eller lignende. Her giver en virksomhed eller bureau adgang til noget eksklusivt indhold mod en e-mail, men hvorfor gider de det?

E-mails er guld værd i enhver forretning, da de er varme leads, som enten har købt eller på anden måde vist interesse, og når først de er tilmeldt, har man mulighed for at sende tilbud, nyheder, råd eller lignende og på den måde blive top of mind hos en bruger. 

Måske har du forstået konceptet ud fra ovenstående tekst, men er du ligesom mange andre en visuel person, kommer der her nogle eksempler.

Kilde: nelly.com

Nelly er en af de førende udbydere, når det kommer til at levere tøj til den moderigtige kvinde. Ovenstående er et godt bud på gated content, fordi hvis du som gæst til have fat i rabatten, eksklusive nyheder, råd eller andet inden for modebranchen, skal du opgive din e-mail. Du får kort sagt adgang til et univers af viden og tilbud, du kan nyde godt af. Og som ”betaling” for alt dette, skal du opgive noget så simpelt som en e-mail. Det virker ikke af meget, men for Nelly betyder det rigtig meget. 

Kilde: activecampaign.com

Næste levende billede er ActiveCampaign, der hjælper virksomheder med at automatisere deres e-mail-flow, hvilket er relevant for ethvert firma, der vil have succes online. Dog findes der naturligvis flere udbydere på dette marked, og derfor forsøger de hos ActiveCampaign at lokke folk til med en gratis prøveperiode – og de kræver selvfølgelig en e-mail. På den måde kan kunden se det content og de muligheder, værktøjet tilbyder, ligesom der nu er endnu en potentiel kunde på listen hos ActiveCampaign.

Nu har vi også været gennem gated content, men inden vi runder den af, er det vigtigt at understrege, at det skal være noget knivskarpt indhold, de besøgende bliver mødt med, ellers vil de hurtigt føle sig snydt. Så når du laver et white paper, en e-bog eller noget af ovenstående, skal der være noget pondus bagved, da det ellers kan give bagslag. 

Du har nu fået en introduktion til de vigtigste elementer, når snakken handler om content marketing. Har du ikke allerede disse elementer på tegnebrættet, vil det være en god idé, at du sætter dig ned og får lagt en plan. Google og de besøgende skal nemlig nok anerkende det gode indhold.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

53 − = 45

Virksomheder vi gør en forskel for

X