5 gratis SEO-værktøjer til din søgeordsanalyse

Succesfulde SEO-resultater bliver skabt på baggrund af en grundig søgeordsanalyse, og I kan komme et langt stykke med de øvelser og gratis SEO-værktøjer, vi fortæller mere om i dette indlæg.

En søgeordsanalyse består i at udvælge de eksakte søgeord eller keywords, der er relevante for jeres website, services og produkter. Det er et stadie, hvor I som virksomhed skal se jer selv i øjnene, og tænke grundigt over hvad det egentlig er, I vil findes på, og hvad der reelt set giver jer værdi. Er det de generiske keywords med mange månedlige søgninger, eller er det de såkaldte long tail keywords med få søgninger men høj relevans – eller måske en blanding?

Der er intet endegyldigt svar, da de “rigtige” keywords varierer fra branche til branche og naturligvis fra virksomhed til virksomhed.

Kom i gang med processen

For at kickstarte processen med at identificere og udvælge de rigtige keywords, kan I give jer i kast med disse tre øvelser:

  • Brainstorm keywords: Hvilke ord forbinder I med jeres virksomhed og de produkter eller services, I tilbyder? Skriv de ord ned, der falder jer ind.
  • Besøg konkurrenterne: Tag et kig på jeres konkurrenters websites. Hvilke ord bruger de, og er der mon nogle, I ikke selv havde tænkt på? Skriv de ord ned, I finder.
  • Sæt jer i brugerens sted: Forestil jer, at I er jeres kunder. Hvilke ord og sætninger kunne folk uden den samme faglige indsigt som jer finde på at søge efter? Skriv det ned, I kommer i tanke om.

Har I lavet de tre øvelser, burde I nu have en liste med en række ord og sætninger. Dem kan I bruge i det efterfølgende arbejde med at researche keywords i de 5 gratis værktøjer, I bliver introduceret til herunder:

Google Keyword Planner eller Søgeordsplanlægning

Google’s eget research-værktøj er en kendt klassiker i branchen, og det er et af de steder, hvor I hurtigt kan få et estimat på, hvor mange der søger på netop jeres keywords.

Når I først har oprettet en gratis Adwords-konto, kan I begynde at benytte værktøjet, der går under navnet “Keyword Planner” eller “Søgeordsplanlægning”. Her kan I indtaste de ord, I fandt fra de tre øvelser (og alle andre I måtte komme på), hvorefter Google selv kommer med forslag til relaterede keywords samt det estimerede antal søgninger pr. måned. Der er ingen begrænsning på, hvor ofte og hvor meget I kan søge, så det er bare om at søge løs.

Værktøjet har flere funktioner, der kan være nyttige, når I søger. I kan bl.a. filtrere på sprog og lande, frasortere søgninger under eller over et bestemt antal (hvis I f.eks. ikke er interesseret i de keywords, hvor der er færre end 100 søgninger per måned). I kan også frasortere eller tilvælge bestemte ord.

En anden smart funktion, Keyword planner har, er at man kan indtaste en URL i stedet for keywords, hvorefter den selv udtrækker de keywords, der sættes i forbindelse med websitet.

En god feature ved dette værktøj er, at I kan nemt eksportere alle keywords til f.eks. Excel, så I kan arbejde videre med dem i et mere fleksibelt værktøj.

Semrush

Semrush kombinerer flere af de bedste funktioner fra de andre værktøjer og giver et rigtig godt overblik over et website eller et keyword. Der er både en gratis og betalt version, men i gratis-versionen får I enormt mange brugbare informationer.

Ligesom i Google Keyword Planner kan I med Semrush også søge på et keyword for at finde relaterede keywords dertil, og oven i købet se hvilke websites der netop nu dominerer søgeresultaterne på det eksakte keyword.

Vælger man i stedet at søge på en URL, får man en guldgrube af informationer frem om alt fra de vigtigste organiske søgeord til betalte keywords, eksempler på Adwords-annoncer, overblik over backlinks og meget mere end det.

Semrush er ganske enkelt et enormt stærkt værktøj, når det kommer til at få overblik over jeres eget website, eller til at udspionere jeres konkurrenter på næsten alle leder og kanter.

Searchmetrics

Searchmetrics promoveres som et af verdens førende SEO-værktøjer, og det er ligeledes et af de dyreste værktøjer. Kan man stille sig tilfreds med kun at få et udpluk af de resultater, Searchmetrics bringer, så kan man dog få stor glæde af en gratis konto hos dem.

Der er gode findings at gøre, selv i gratis versionen. Her kan I bl.a. undersøge, hvilke keywords jeres konkurrenter bliver fundet på, og hvordan de er placeret på netop disse keywords. De samme informationer kan I naturligvis få omkring jeres eget website. Searchmetrics kan også vise, hvor stor synlighed I har på søgemaskinerne og holde det op mod jeres nærmeste konkurrenter.

Searchmetrics kan som eksempel være et stærkt redskab, hvis I skal overbevise en chef om, at det er nødvendigt at øge budgettet, hvis I skal gøre jer nogle forhåbninger om at komme på niveau med – eller overgå – konkurrenten. Omvendt kan det ligeledes være et stærkt redskab, hvis I skal vise, hvor succesfuld en SEO-indsats har været.

Keywordtool.io

Dette værktøj er sammen med Ubersuggest.org blandt de mest effektive, når det kommer til at finde long tail søgninger, der relaterer sig til udvalgte keywords. Det er keywords, I med høj sandsynlighed ikke vil finde ved f.eks. kun at bruge Searchmetrics og Google Keyword Planner.

Keywordtool.io findes både i en gratis og betalt version. Gratis-versionen giver jer alle de mange long tail keywords, mens den betalte version også giver antal søgninger, CPC, samt et bud på hvor hård konkurrencen er. I begge versioner kan man uden besvær eksportere de ønskede keywords til et andet værktøj.

Google search

En af de mest simple og ofte oversete måder at finde keywords på er at bruge Google’s egen søgefunktion – ja, den I selv bruger, når I søger på daglig basis.

Når I søger på et ord eller en sætning på Google, vil I ofte få en række relaterede søgninger i bunden af første side. Søger man på et ord såsom “kage”, vil det f.eks. se således ud:

google suggest

I kan også få forslag, når I begynder at indtaste et ord eller en sætning, for så kommer der automatisk foreslåede søgninger frem:

google suggest 2

Det kan være ord, I ikke selv har tænkt på, og så er det en rigtig hurtig og nem måde at finde relaterede keywords på – helt gratis!

Hvis jeres målgruppe er lokalt baseret, kan I med fordel præcisere jeres analyse ved at medtage bynavne som eksempelvis Randers, Vejle og Kolding i søgningerne.

Styrk resultatet ved at kombinere flere værktøjer

Har I tid, ressourcer og færdigheder til at kombinere flere af de ovennævnte værktøjer i analyseprocessen, vil I kunne få et rigtig stærkt output. Det vil kunne give jer en stor indsigt i, ikke bare jeres eget website, men også jeres konkurrenters websites samt en forståelse for jeres potentielle kunders adfærd online.

En grundig søgeordsanalyse er som nævnt afgørende for, hvor succesfuld jeres SEO-indsats bliver. Hvis I er seriøse omkring SEO og vil være sikre på, at I rammer de rigtige keywords, så I får det meste ud af jeres ressourcer, så kan det betale sig at få lavet en professionelt gennemarbejdet søgeordsanalyse.
Har I brug for, at jeres eksisterende keyword-portefølje bliver kigget grundigt igennem, eller har i brug for hjælp til at definere, hvilke keywords der kan styrke jeres forretning? Så kontakt os i dag til en uforpligtende snak, eller læs mere om vores søgeordsanalyser.

Ingen kommentarer

Sorry, the comment form is closed at this time.

Virksomheder vi gør en forskel for